First Dates grootste vooravondhit NPO 3 sinds DWDD


De kijkcijfers van maandag 19 november 2018 (SKO)

StartUp, De Social Club, 4JIM, Jan Rijdt Rond, Switch, De Quickest Quiz: eigenlijk alles wat NPO 3 in de vooravond heeft geprobeerd sinds het vertrek van De Wereld Draait Door op 1 januari 2014 is mislukt. Daar is nu eindelijk verandering in gekomen: de datingshow First Dates is een hit om half acht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. First Dates wist maandag bijvoorbeeld een zeer fraaie 516.000 kijkers (9 procent) te bekoren op het derde net van de publieke omroep.

Ter vergelijking: eerder genoemde vooravondflops wisten vaak niet eens meer dan 100.000 kijkers te bekoren. First Dates scoort het vijfvoudige. Alleen NPO 1, RTL 4 en NPO 2 deden het beter op hetzelfde tijdstip.

First Dates oogst veel lof vanwege de hoge amusementswaarde. Meekijken op een first date blijkt veel mensen te interesseren. Er is ook kritiek: de makers zouden niet heel erg hun best doen om goede matches te vinden, zodat het lekker ongemakkelijk is om naar te kijken.

De grote winnaars op hetzelfde tijdstip waren De Wereld Draait Door (1,3 miljoen en 25 procent) op NPO 1, Half Acht Nieuws (1,1 miljoen en 20 procent) op RTL 4 en Met Het Mes Op Tafel (698.000 en 11 procent) op NPO 2.

NPO 3 was wél de grote winnaar op prime time, dankzij de Nations League-wedstrijd Duitsland – Nederland (2-2), waar ruim 2,7 miljoen mensen (40 procent) naar keken.

Radar en Bed en Breakfast hielden goed stand op NPO 1 met respectievelijk 1,4 miljoen (20 procent) en 1,2 miljoen kijkers (17 procent).

Het brons op prime time is voor SBS 6: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak zette 561.000 kijkers (8 procent) neer. Aansluitend trok Wereldreis op Wielen 341.000 kijkers (5 procent).

RTL 4 trok met Helemaal Het Einde 506.000 kijkers (7 procent) en met Kroongetuige 332.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2: 468.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Day After Tomorrow: 256.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Undress for Love: 216.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Expendables: 145.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 119.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Georgia Rule: 113.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (957.000), de voetbalvoorbeschouwing (900.000), RTL Boulevard (886.000), Sinterklaasjournaal (858.000), Editie NL (724.000), Met Het Mes Op Tafel (698.000) en First Dates (516.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,6 miljoen), Pauw (901.000), Anita Wordt Opgenomen (609.000) en Hart van Nederland (471.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 267.000 kijkers de top 25 niet.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 21 procent en RTL brons met 10 procent.

Top 15
01. Duitsland – Nederland (NPO3) 2.727.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.164.000
03. Voetbal NL NB (NPO3) 1.581.000
04. Radar (NPO1) 1.403.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.287.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.215.000
07. Bed en Breakfast (NPO1) 1.169.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.124.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.106.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 957.000


11. Pauw (NPO1) 901.000
12. Voetbal NL VB (NPO3) 900.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 886.000
14. Sinterklaasjournaal (NPO3) 858.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 752.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 24.7%
2. NPO1 / 20.8%
3. RTL4 / 10.4%
4. SBS6 / 5.9%
5. NET5 / 5.8%


6. NPO2 / 4.3%
7. Vero / 3.3%
8. RTL7 / 2.3%
9. RTL8 / 1.8%
10. RTL5 / 1.8%


11. TLC / 1.4%
12. Discov / 1.2%
13. SBS9 / 1.1%
14. Comedy / 0.8%
15. BBCFirst / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,8%
2. RTL Nederland 16,3%
3. Talpa TV 16,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen