Drama: 80 procent kijkers haakt af als Marc-Marie begint


De kijkcijfers van zondag 4 november 2018 (SKO)

NPO 1 is waardevolle zendtijd aan het verspillen aan Marc-Marie Huijbregts. Zijn programma Lief Dagboek stelt ernstig teleur na kijkcijferkanon Boer Zoekt Vrouw. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De zender heeft weinig flops, maar Lief Dagboek is er één van. En dat na Boer Zoekt Vrouw. Maar liefst 80 procent van de kijkers van Yvon Jaspers haakt af als Huijbregts begint. Het zou heel zonde van zulke waardevolle zendtijd om de cabaretier op de buis te houden.

Waar Boer Zoekt Vrouw maar liefst 3,3 miljoen kijkers (49 procent) scoorde, moest Lief Dagboek genoegen nemen met 654.000 kijkers (11 procent). Vorige week begon Lief Dagboek en toen waren de cijfers nagenoeg hetzelfde.

Waar waren de halftienkijkers dan wel te vinden? Vooral bij SBS 6. Die zender won het slot met 796.000 kijkers (14 procent) voor Oplichters op het internet.

Verder trok NPO 3 op dat tijdstip 584.000 kijkers (10 procent) met Ik Weet Wie Je Bent en zette RTL 4 met Philippe Geubels: Made in Belgium 485.000 kijkers (12 procent) neer.

De meest bekeken BZV-alternatieven waren Handhavers met 560.000 kijkers (8 procent) op SBS 6 en Ganges met Sue Perkins met 409.000 kijkers (6 procent) op NPO 2.

RTL 4 trok een dramatische 267.000 kijkers (4 procent) met Screentest.

In het staartje van prime time trok Zondag Met Lubach nog een mie 856.000 kijkers (17 procent) op NPO 3.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS: 378.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Furious 6: 288.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Series Finals: 231.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 139.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,1 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (687.000), Vtwonen (543.000) en RTL Boulevard (396.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (816.000), Shownieuws (658.000), Studio voetbal (597.000) en Nieuwsuur (372.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 8 procent.

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.334.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.595.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.113.000
04. Studio Sport (NPO1) 1.056.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 856.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 816.000
07. Oplichters op het internet (SBS6) 796.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 687.000
09. Shownieuws (SBS6) 658.000
10. Lief Dagboek (NPO1) 654.000


11. Studio voetbal (NPO1) 597.000
12. Ik weet wie je bent (NPO3) 584.000
13. Handhavers (SBS6) 560.000
14. Vtwonen (SBS6) 543.000
15. Philippe Geubels Made in Belgium (RTL4) 485.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.0%
2. SBS6 / 10.7%
3. RTL4 / 8.1%
4. NPO3 / 6.2%
5. Vero / 5.2%


6. NET5 / 4.8%
7. NPO2 / 4.8%
8. RTL7 / 4.4%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL5 / 1.4%


11. RTLZ / 1.2%
12. BBCFirst / 1.1%
13. Comedy / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,0%
2. Talpa TV 21,6%
3. RTL Nederland 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen