Ambassadeursserie Floortje Dessing goed van start
De kijkcijfers van donderdag 22 november 2018 (SKO)
De nieuwe programmaserie Floortje en de Ambassadeurs van Floortje Dessing is donderdag goed van start gegaan op de late avond van NPO 1. Er keken vanaf kwart over tien 880.000 kijkers (19 procent) naar de reeks over Nederlandse ambassadeurs in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dessing is met haar andere show Floortje naar het einde van de wereld scores van ver boven de 2 miljoen kijkers gewend, maar ze scoort nu ook prima voor een doorsnee donderdag.
Voorafgaand aan het programma van Dessing werden KLEM en Droomhuis Gezocht uitgezonden. Daar keken 1,1 miljoen mensen naar, goed voor respectievelijk 17 en 18 procent marktaandeel. Daarmee was NPO 1 de nummer twee op prime time.
RTL 5 pakte de meeste kijkers in dat tijdvak dankzij het aanhoudende succes van Expeditie Robinson, waar ditmaal 1,5 miljoen mensen (23 procent) naar keken. Eilandpraat trok aansluitend 619.000 kijkers (13 procent).
De laatste plek op het erepodium is voor zusterzender RTL 4. Help Mijn Man Is Klusser kwam uit op 936.000 kijkers (14 procent), waarna Bouwval Gezocht 584.000 kijkers (10 procent) scoorde.
De nummer vier op prime time was NPO 3. Keuringsdienst van Waarde trok 907.000 kijkers (14 procent). Aansluitend trok de Instagram-documentaire Follow Me 258.000 kijkers (4 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met The Escape Plan: 476.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De Lijf Show: 453.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Intern: 352.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 306.000 kijkers,
- Veronica scoorde met MacGyver: 186.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Voor de vorm: 119.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), GTST (896.000), RTL Boulevard (785.000) en Met het mes op tafel (750.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (896.000), Floortje en de ambassadeurs (880.000), Hart van Nederland (658.000), Eilandpraat (619.000) en Shownieuws (496.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 321.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en RTL 5 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.841.000 02. Expeditie Robinson (RTL5) 1.461.000 03. De wereld draait door (NPO1) 1.325.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.180.000 05. KLEM (NPO1) 1.126.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.2% 2. RTL4 / 13.0% 3. RTL5 / 10.3% 4. SBS6 / 6.6% 5. NPO3 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,2% 2. RTL Nederland 32,4% 3. Talpa TV 16,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: BNNVARA