Vooravond SBS 6 blijft grote flop


De kijkcijfers van dinsdag 16 oktober 2018 (SKO)

De vooravond van SBS 6 blijft een zorgenkindje. De nieuwe toevoegingen Wie Heeft De Mooiste Bruiloft? om 18.30 uur en House of Talent om 19.00 uur blijven erg slecht bekeken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 mag dan wel mediamagnaat John de Mol als eigenaar hebben, maar daar heeft de kijker geen boodschap aan: die blijft massaal weg. De scores op prime time vallen nog altijd tegen en de scores in de vooravond zijn nog altijd ronduit dramatisch.

De vroege edities van Hart van Nederland en Shownieuws, van 18.00 tot 18.30 uur, moeten zich altijd al tevreden stellen met zo’n 7 à 8 procent marktaandeel. Dat vertaalde zich gisteren in zo’n 250.000 kijkers.

Het is vooral het blok tussen 18.30 en 19.30 uur, recht tegenover RTL Boulevard dus, waar SBS 6 moeite mee heeft. Daar staan nu de eerdergenoemde twee nieuwe titels.

Wie Heeft De Mooiste Bruiloft? en House of Talent scoren echter erbarmelijk slecht. Zo keken er gisteren respectievelijk 116.000 kijkers (3,0 procent) en 157.000 kijkers (3,4 procent) naar.

SBS 6 heeft het van 19.30 tot 20.30 uur beter voor elkaar met het door 381.000 mensen (6,8 procent) bekeken Utopia, maar ook de cijfers daarvan zijn niet meer zo goed als vroeger.

NPO 1 en RTL 4 blijven heer en meester in de vooravonduren, al zien ook zij de kijkcijfers in dat tijdvak teruglopen. Zo scoorde het Achtuurjournaal vroeger altijd steevast boven de 2-miljoengrens en zien we GTST nu meerdere malen per week onder de 1-miljoengrens duiken.

Prime time

NPO 1 had gisteren wel miljoenenscores op prime time: met de Nations League-wedstrijd België – Nederland bediende de zender 42 procent van alle kijkers op prime time. Er keken 2,6 miljoen mensen naar.

RTL 4 bood met Beter Laat Dan Nooit (647.000 kijkers en 10 procent) het meest bekeken alternatief. Aansluitend trok Ontvoerd 553.000 kijkers (9 procent).

Het brons is voor SBS 6. Steenrijk Straatarm scoorde 478.000 kijkers (8 procent), waarna Burgemeester Undercover 311.000 kijkers (5 procent) deed.

Verder keken de meeste mensen naar Volle Zalen op NPO 2 (446.000 kijkers en 7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Star Trek Beyond: 289.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar zijn: 268.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 248.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Homefront: 248.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met House Rules NL: 225.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Click: 62.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (975.000), GTST (924.000), EenVandaag (887.000), RTL Boulevard (720.000), Editie NL (628.000) en Met het mes op tafel (578.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,2 miljoen), Pauw (1,1 miljoen), Hart van Nederland (667.000) en Shownieuws (445.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 370.000 kijkers geen plek in de top 25.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. België – Nederland (NPO1) 2.577.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.850.000
03. Voetbal NL VB (NPO1) 1.572.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.276.000
05. Voetbal NL NB (NPO1) 1.245.000

06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.117.000
07. Pauw (NPO1) 1.078.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 975.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 924.000
10. EenVandaag (NPO1) 887.000

11. RTL Boulevard (RTL4) 720.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 667.000
13. Beter laat dan nooit (RTL4) 647.000
14. Editie NL (RTL4) 628.000
15. Journaal laat (NPO1) 582.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.0%
2. RTL4 / 12.0%
3. SBS6 / 6.5%
4. NPO2 / 5.8%
5. NPO3 / 4.9%

6. Vero / 4.2%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL7 / 2.9%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 2.2%

11. Discov / 1.2%
12. BBCFirst / 1.1%
13. Comedy / 1.0%
14. SBS9 / 0.9%
15. TLC / 0.9%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,7%
2. RTL Nederland 19,4%
3. Talpa TV 15,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen