Transavia-soap prima van start voor SBS-begrippen

Geplaatst op Sat 20 Oct 2018 om 8:50


De kijkcijfers van vrijdag 19 oktober 2018 (SKO)

De realityserie Welkom aan Boord over luchtvaartmaatschappij Transavia is vrijdagavond voor SBS-begrippen prima van start gegaan. Er keken vanaf half tien 528.000 kijkers (9,5 procent) naar de soap op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Welkom aan Boord scoort boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6, dat op slechts 7,5 procent ligt. Tot nu toe had de zender vaak de grootst mogelijke moeite om op de vrijdagavond kijkers aan zich te binden.

De realityserie wordt voorafgegaan door SBS-klassieker Wegmisbruikers, dat 458.000 kijkers (7,4 procent) scoorde. Met name op Voice-avonden is SBS 6 kansloos, maar momenteel is RTL 4 met de show The Talent Project aanzienlijk minder in trek.

Ook ditmaal was The Talent Project geen enorme publiekstrekker. Er keken 767.000 mensen (13,3 procent) naar de show, terwijl het laatste weekgemiddelde van RTL 4 op 12,9 procent ligt.

De meeste vrijdagkijkers kozen voor de NPO en dan met name Flikken Rotterdam op NPO 1 (1,3 miljoen kijkers en 20 procent) en Twee voor Twaalf op NPO 2 (1,2 miljoen kijkers en 19 procent).

De TV Show trok na Flikken 876.000 kijkers (16 procent) en 80 Jaar Oorlog trok na Twee voor Twaalf 641.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 499.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 379.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 250.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 193.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Serious Moonlight: 164.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Universal Soldier A New Beginning: 111.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (963.000), GTST (939.000), EenVandaag (901.000), Gesprek met premier 9834.000), RTL Boulevard (617.000) en Editie NL (594.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (877.000), Hello Goodbye (822.000), Hart van Nederland (620.000), Nieuwsuur (488.000) en RTL Late Night (454.000) het meest in trek. Twan Huys scoort voor het eerst deze week een plek in de top 25 (de 23ste plek).

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.848.000
02. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.256.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.191.000
04. Twee voor twaalf (NPO2) 1.186.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.022.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 963.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 939.000
08. EenVandaag (NPO1) 901.000
09. Pauw (NPO1) 877.000
10. TV Show (NPO1) 876.000


11. Gesprek met premier (NPO1) 834.000
12. Hello Goodbye (NPO1) 822.000
13. The Talent Project (RTL40 767.000
14. 80 Jaar Oorlog (NPO2) 641.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 620.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 13.8%
3. NPO2 / 8.6%
4. SBS6 / 7.5%
5. Vero / 5.5%


6. NET5 / 3.6%
7. NPO3 / 3.5%
8. RTL8 / 3.2%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL7 / 2.2%


11. N.geog / 1.2%
12. Discov / 1.1%
13. FOX / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,2%
2. RTL Nederland 21,8%
3. Talpa TV 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Transavia








41 Reacties op “Transavia-soap prima van start voor SBS-begrippen”


  1. Wollter

    Genoten van V.I.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  2. Zaterdag

    RTL Boulevard zakt uit de top 15

  3. Terry

    NPO: 34,2%
    Comm: 39,5%

  4. Bears’den

    Pauw was weer geniaal!
    De koning van de late night..
    BNNVARA moet hem voor langere tijd vastleggen, anders kaapt John hem nog weg!

  5. Remi

    De mannen van VI waren weer op dreef.
    Na ‘t eerste reclameblok werd de HEMA onder de loep genomen.
    Geweldige televisie !!

  6. Erik

    Wat is terugkijken bij de Talpa zenders een ellende. Veel reclame en gebrek aan Chromecast of Apple tv mogelijkheid. Programma’s zijn zelfs niet via pc terug te kijken alleen via app kijk. Voelt als 5 jaar terug in de tijd.

  7. Zaterdag

    De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

    Veronica scoorde met Veronica Inside: 499.000 kijkers,

    VI zakt steeds verder weg.

  8. Terry

    Volgens mij zeggen de mensen die reageren op deze site elke dag hetzelfde? Zijn zij wel goed bij hun hoofd?

  9. Zaterdag

    Ik heb een mindmelddown.

    Vi scoort als altijd. Vrijdaguitzendingen zijn soms wat minder

  10. Tim20 MJ

    Wegmisbruikers is ook echt passé. Keken in de hoogtijdagen 1,5 miljoen mensen naar. SBS moet haar conclusies trekken en dit gewoon exclusief op Veronica een plaatsje geven, en niet op tientallen uitzendplekken en zenders. Als het op een zondagavond op Veronica nog 3/400 duizend kijkers trekt, is dat prima.

  11. Wollter

    Ikke 100%

  12. Tv junkie xl

    Hoezo geen bericht dat Twan in de top 25 staat….is te positief natuurlijk.

  13. Wollter

    Goed lezen, Junk.

  14. west 1

    hoe kan dat nou we hebben toch met 750 man in het gekkenhuis gekeken naar RTL 4 dan moet je volgens SKO VEEL HOGER UITKOMEN of tellen gekken niet mee!!

  15. Nanda

    Kan iemand mij uitleggen waarom DWDD zo goed blijft scoren? Dat programma is zó slecht en staat bol van de sluikreclame. (daar werd in het verleden nog tegen opgetreden)

  16. Henk

    RTL en SBS staan ook bol van de sluikreclame. Tussen de reclameblokken zenden ze af en toe ook nog een programma uit omdat het anders te veel opvalt.

  17. G.H.

    Omdat het programma van Ewout is.
    Dat is pas een programmamaker die weet hoe het moet!

  18. Peter

    Rtl had toch ook al eens een serie over Schiphol, moeten ze terug brengen op de buis.

  19. GaatLekker

    RTL4 met een weekgemiddelde van 13% terwijl het een jaar geleden
    nog 16% was is dramatisch.
    RTL4 schreeuwt om de terugkeer van The Voice.

  20. anonymous

    Die baard is niet erg hygiënisch

  21. west

    @ Nanda kunt u voorbeelden geven wat u dan gezien heeft ?
    Een omroep dat door het Com. v d Media in de gaten wordt gehouden weet heus wel wat wel en wat niet mag Sluik reclame of reclame maken is alleen als je een bedrijf een dienst bewijst !! Als je progogramma maakt over het onstaan van Unilever
    en je laat in dat programma de margarine fabriek zien, en daarna de Unox fabrieken, en de zeepfabriek en de buitenlandse merken ibijvoorbeeld PG thee en je laat in je docu werknemers de bazen aan het woord, dan valt dat niet onder sluikreclame maar als er iets iet in voorkomt tot het uitnodige tot kopen dan is het wel reclame ! tenzij de reclame regels strenger zijn geworden!

  22. Gerard Ek(streem)dom 💩💨

    Ik had verwacht dat de zecks-stewardess ook een rol zou hebben in deze soap. Jammer. Misschien volgende week….!

  23. mark2

    @terry vraag ik me ook vaak af. wat een simpel en saai leven moet je hebben dan! denk dat ze achter de lopende band werken en dus gewend zijn om alles in de herhaalstand te doen zonder er bij na te dneken!

  24. Ron

    Best leuk die Transavia docu soap. Doet me denken aan de Engelse EasyJet docu soaps.

  25. Ron

    Twan geflatteerd in de kijkcijfer Top 25, het programma voor hem scoorde behoorlijk natuurlijk dus wat instroom en hangers.

  26. robb

    Nanda wat voor reclame heb je gezien .

  27. robb

    Dit kan zo niet doorgaan bij rtl Twan moet van de buis en Beau er in en weer met sterren en muziek zonder dansen en springen dat wil de rtl kijker geef ze het dan ook .nu is het vlees nog vis ,Twan heeft verloren maar hij komt er wel boven op.

  28. Nfj

    Vrijdag is voor veel zenders lastig. Zeker tijdens herfstvakantie.

  29. A.Zijn

    Vooraf gaf Huys nog aan uiteindelijk het veto recht te hebben over de tafelgasten, maar ook gisteren blijkt maar weer dat de redactie gewoon op de oude voet verder gaat met het promoten van Stuk tv. Maak mij niet wijs dat Huys ze graag aan tafel heeft.

  30. Hennie

    Bij Twan weet je nooit of je hem bij de kop hebt of bij zijn kont. Hij laat nooit zien wat hij echt denkt. Niet te vertrouwen.

  31. aammehoela

    Nanda is gewoon jaloers of heeft geen verstand van goede tv of beter gezegd verstand van iemand die goed kan interviewen. DWDD is, ook al is het onderwerp minder interessant, gewoon interessant om te kijken. Net zoals Pauw trouwens. Als je dat vergelijkt met M ………… dan begrijp je waarom Matthijs een hoger loon verdient dan de gemiddelde NPO-medewerker.

  32. WietseW

    Bijzonder dat een geschiedenis programma als 80 jaar oorlog in de top 15 staat. Chapeau NPO.
    En RTL op vrijdag niet boven de miljoen.

  33. aammehoela

    Ik kijk weinig CO-tv. Dus jaren die Patty Brard niet gezien. Als je haar dan ineens ziet bij Pauw dan is dat wel schrikken. Dat botax , het maakt je een stuk lelijker.

  34. TopofFlop

    Matthijs vind ik niet leuk. Dus kijk al 5 jaar nooit meer. Zodra die man in beeld komt, ben ik direct weg. De kijkcijfers van DWDD vind ik erg hoog met zo’n pedante presentator. Maar ieder zijn smaak.

  35. Henk

    2 A.Zijn: idd.. gastenlijst is nagenoeg t zelfde als bij Humberto. en tafel als gisteren veel te vol! Donderdag ook. Snap misschien wel dat je Guetta en Heard uitnodigd (als is Guetta al paar keer bij Humberto geweest). Had bv Marcel Boekhoorn uitgenodigd die de Hema had overgekocht of iets daarmee gedaan. Onderwerpen gisteren waren niet urgent.

    pluggen van Oplichters op Internet met Keest van der Spek
    pluggen van Jachtseizoen met Stuk TV
    pluggen van Beste zangers met die opera zangeres
    pluggen van het boek met Babbette Labeij.

    1 grote reclame show, weinig met nieuws van de dag. Daar zit een van de problemen.

  36. animo

    Henk :Kijk eens goed niks is hetzelfde geen rtl sterren en ook de muziek is verdwenen wat er gisteren zat kan ook zo bij de andere talkshows aan tafel.

  37. npo kwaliteit maakt CO overbodig

    De vrijdagavond is ook voor de NPO. Stop met de bagger van de CO.

    Talpa bedroevend 4de.

    11 van de 15 meest bekeken programma’s komen van de kwaliteitszenders van de NPO. Have I say more.

  38. Ronald

    De bejaarden staats tv viert hoogtij op het open net.

  39. gert de erwt

    @Ronald,
    wen er maar vast aan, over een paar jaar behoor je tot dezelfde doelgroep.

  40. J

    Nu ook Ruben in het weekend van BLVD. Dus Miljuschka en Bridget zijn exit als presentatrices. Nicolette viel gister nog wel in

  41. B.

    Nicolette in beeld? Zap Zap zap

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.