Peter de Mönnink: ‘Vrijdag en zaterdag SBS 6 heel lastig’

Geplaatst op Sun 21 Oct 2018 om 13:00

SBS 6 mag dan wel eigendom zijn van de beroemde mediamagnaat John de Mol, maar de zender is nog altijd één grote trieste vertoning met erbarmelijk slechte formats (Drone Masters), een droevige vooravond (House of Talent), kleurloze presentatoren (Kim-Lian van der Meij) en de bijbehorende horrorcijfers. Het gaat in de media vaak over de dalende cijfers van RTL, maar het treurige plantje onder de famliezenders is uiteraard nog altijd SBS 6. Op bijna alle avonden zijn de scores ondermaats.

Op maandag en zondag doet SBS 6 het traditiegetrouw redelijk goed, maar op andere avonden zijn de scores vaak ondermaats. Op veel avonden komt de zender niet eens meer boven de 7 procent marktaandeel uit.

Als De Mol daadwerkelijk zo’n tv-genie is, waarom zien we dan altijd van die slappe aftreksels op SBS 6? “Veel nieuwe programma’s lijken tamelijk veel op programma’s die er al zijn. Is er genoeg ruimte voor echte creativiteit?“, vraagt Harm Edens in een Broadcast Magazine-interview met Talpa Network-topman Peter de Mönnink.

De Mönnink daarop: “Wij zijn altijd op zoek naar programma’s die scoren. En ik lig daar niet zo wakker van. Jij zoekt naar een dosis originaliteit. Tot op zekere hoogte wij ook. Op vrijdag- en zaterdagavond op SBS6, daar hebben we van alles gedaan. Maar er zijn altijd beperkingen, bijvoorbeeld budgettair, waardoor het heel moeilijk is. En toch groeien we.

Het enige succesverhaal binnen Talpa TV is momenteel Veronica, dat top scoort met de Champions League en de mannen van VI. Als De Mönnink gevraagd wordt op welk programma hij nu het meest trots is, antwoordt hij dan ook: “O, dat is dan toch wel Veronica Inside.

De televisiebaas denkt dat SBS wel weer gaat groeien na het uitzonderlijk mooie weer van de afgelopen maanden. “Ik had niet verwacht dat we de warmste zomer ever zouden krijgen. Dat ligt volkomen buiten je normale denkpatroon.

Er is correlatie tussen temperatuur en kijkgedrag“, benadrukt hij. “54 dagen boven de 25 graden. Dat is een record.”

Het Broadcast Magazine-interview met Peter de Mönnink kunt u hier lezen.

Foto: SBS








50 Reacties op “Peter de Mönnink: ‘Vrijdag en zaterdag SBS 6 heel lastig’”


  1. Henk

    Dat je eind oktober nog de schuld geeft aan het zomerweer.

  2. tim

    Zelfs met het topprogramma: lachen om homevideo’s redden ze het niet

  3. Remi

    Enig lichtpuntje is SBS Shownieuws.

  4. Johan

    En de grote tuinverbouwing scoort nog best goed, zeker voor een gesponsord programma. Gisteren marktaandeel meer dan 15%.

  5. Pluk vd Petteflet

    Tuurlijk jôh, het warme zomerweer.
    Straks wordt het kouder en zijn de reclameblokken nog even lang en irritant als eerst. Zou dat een reden zijn om niet bij SBS6 te blijven hangen als je al zappend de avonduren doorbrengt?
    Stel je voor dat Kim Lian de ‘funniest Home video’s’ gaat presenteren en Chantal Jansen presenteert dan oude afleveringen van Tommy Cooper’s goochelshow, dan heb je wél kijkers, en als je dan lekker vroeg begint met Tell Sell reclames… Oei, dat wordt een Topformat. De weg naar succes is zó kort!

  6. Ron

    Vreemd, had wel wat meer willen horen wat hij er van vind dat House of Talent totaal faalt en daarmee de hele vooravond mee sleept incluis het paradepaardje Utopia….

  7. Leo

    Ma t/m zo is een heel lastig voor het huidige SBS. 7 avonden pulp, de kijker is er stilaan klaar mee.
    De Mönnink, laf persoon en marionet van De Mol, dekt zich aan alle kanten in.
    Binnenkort kan hij zijn bureau en kamer opruimen.

  8. Steve

    Trots op Veronica Inside… haha

  9. Japie

    Ze moeten allemaal maar eens aan die vervelende, lange reclame doen.
    Was het eerder 7 min., nu zitten ze al op dik 9 min.! en dan ook nog stukken laten zien onder de noemer STRAKS. Homevideo’s waar ze de filmpjes tot wel 3x laten zien! Een programma die op papier 1u. duurt is niet meer dan een half uur.
    Derhalve neem ik de programma’s van de commerciëlen op zodat ik de reclame kan doorspoelen.

  10. Marcel

    Ha ha Peter de Monnink. Helemaal NIETS gepresteerd bij SBS. De kijker wil de tijd van Eric van Stade terug. Met dat soort programmas!!!! en niet dronemasters of filmster gezocht.

  11. Pieter

    Trots zijn op een programma dat groot is geworden op RTL en waar werkelijk geen enkele inhoudelijke of creatieve bijdrage namens TALPA is geleverd. De enige bijdrage was commercieel (een vierde reclameblok en het programma uitsmeren over twee uur). Uitgerekend dié bijdrage van TALPA leidde tot een stormvloed aan kritiek, irritatie en onbegrip. Well done…

  12. Edwin M

    Ik denk dat er ook meer geld uitgegeven moet worden aan een sterkere programmering met programma’s waarbij je weet dat het iets kan worden en geen middelmaat of goedkope opvulling. Maar ja misschien is men bij Talpa al wel tevreden hiermee? Niet iedereen kan de best bekeken zender van het land worden al snap ik de zorgen om de cijfers wel. Die zijn tegenvallend.

  13. Ruther

    Content is Koning voor een zender. Maar bij SBS vindt de kijker de content gewoon kut.

  14. Pater Hazebroek

    Die omhooggevallen cameraman heeft veel geld verdiend dankzij goede en dure adviseurs, maar blijkbaar geen kijk op wat het Nederlandse publiek wil zien. Fiasco na fiasco….

    De familie Smakeloos!

  15. SOLANGE

    DE Monnick heeft helemaal gelijk trieste vertoning SBS6

  16. HanzWorsd

    Iedereen die langer dan een maand voor John de Mol kan werken is een topper.

  17. By the way

    Een tv-baas die denkt dat lage marktaandelen te wijten zijn aan het mooie weer. Dat zegt al genoeg.

  18. Rob

    Hart van Nederland nog niet eens 500.000 gisteren. Vroeger goed voor 1 miljoen

  19. Rob

    Niet alleen de vrijdag en zaterdag hoor. Héél de week draaama voor SBS

  20. Wollter

    Steve
    Sun 21 Oct 2018 om 13:51
    Trots op Veronica Inside… haha

    ——

    EN TERECHT WANT DAT SCOORT ALS EEN TIET JA.

  21. Ron

    Dat John deze charlatan heeft aangenomen is een gotspe

  22. sad

    Meest trots op Voetbal Inside. hahaha wat een grap.

  23. eindregie

    John de M. had beter een mooi On Demand platform kunnen beginnen, met goeie serie”s en voetbal i.p.v. de kwakkelende SBS Groep van een hoop middelmatige zooi te voorzien.

  24. Dirk

    Dat nieuwe logo in beeld helpt ook niet mee. Veels te fel en groot. Hierdoor kan ik het niet langer als drie minuten volhouden om te kijken.

  25. Ron

    Logo mag wel wat transparanter van 6 inderdaad en de afmeting iets kleiner. Het vorige was qua afmeting stukken beter maar ook qua ‘grijstint’ beter. Wat dat betreft kan 6 wat leren van RTL die het nu wel begrijpen. Alleen 3 minuten stationskleur tonen slaat nergens op.

    En over on demand platform. Snap dat ook niet. RTL heeft Videoland dus waar komt Talpa mee? Beter is gewoon de handen ineen te slaan en daar verder in uit te breiden. Nu zijn er al oude SBS en Net 5 series te zien dus dat kan een mooi begin zijn voor nog meer Talpa content, nieuwe Nederlandse series van Talpa Fictie op Videoland. Zo sta je ook wat krachtiger tegenover de Netflixen van deze wereld.

  26. Ikke

    Kijkcijfers liegen niet. Ze laten zien in welke mate een programma een flop dan wel top is. Op 6 zijn veel programma’s grote of kleine flops (te herkennen aan dalende kijkcijfers) en heel weinig programma’s zijn top (te herkennen aan stijgende kijkcijfers).

  27. Hans

    De slechte cijfers liggen niet aan het mooie weer. De televisiesector is nu echt aan het instorten denk ik. Normaal gesproken zouden alle programma’s na de zomer weer goed scoren. Je ziet dat alle zenders last hebben van beduidend lagere marktaandelen en kijkcijfers voor programma’s. Vooral bij RTL4 en SBS6 zie je dat. Alleen NPO1 scoort nog goed, maar de doelgroep jongeren kijkt daar al helemaal niet naar.

  28. repper sjors

    te veel bekende nederlanders versus talenten show,s daar red je het niet mee beetje erg moe van dat soort programma’sen ik niet alleen

  29. Wobinar

    Deze passage uit het interview.. in de vraag staat exact het grote probleem omschreven, in het antwoord het onvermogen van televisieland om werkelijk in te spelen op de wensen van de kijker.

    Het was de heetste zomer ooit. Droogste jaar ooit. Klimaatverandering. Record aantal vluchtelingen sinds de Tweede Wereldoorlog. Migratie. Ik werk sinds 1984 in de media. Wij zijn ongeveer even oud. Ik merk dat in bijna alles wat ik doe de urgentie om dat op te lossen de belangrijkste drijfveer is. Moeten de programma’s niet wat meer inhoud krijgen? Wordt het allemaal niet wat te onbenullig?
    “Ik maak me daar oprecht zorgen over, zoals iedereen dat doet. Maar ik raak ook ontmoedigd als ik zie hoe groot het probleem is. Hier zit geen Don Quichote die even een nieuwe toekomst gaat realiseren. Wij zijn in eerste instantie een commercieel bedrijf. Maar we sluiten niks uit.”

  30. L.

    Ik vind Kim Lian niet kleurloos

  31. Mike

    Die Peter is zo’n zak.

  32. Mike

    Meer bezig met de vrouwtjes dan leidinggeven. Staat nogal bekend als een hitsige driftkikker.

  33. arie

    Trump zet de eerste stap naar de Derde Wereldoorlog.

  34. Ron

    Het logo is transparant alleen de eerste halve minuut is het kleur. Dus niet piepen

  35. TopofFlop

    Talpa is al eens mislukt. Dat leverde RTL Nederland uiteindelijk RTL8 op en de redelijk scorende programma’s van Talpa kwamen terug naar RTL. Zou het nu weer die kant op gaan?

  36. Ron

    …of je leest eens beter.

  37. Laurens

    @TopofFlop;
    Als Talpa al in de verkoop gaat, dan kan het nu niet naar RTL. RTL krijgt dan een te machtige positie.
    Ik hoop dat Talpa in 2019 na Veronica, 6 ook een kapitaalinjectie geeft. Zoals Veronica is aangepakt, dus door koop van grote namen, moet 6 ook weer in de markt gezet worden. Dus Linda, Caroline Tensen, The Voice enz moeten snel richting 6.

  38. gert de erwt

    Sport 7, RNN, Talpa TV allemaal mislukt, hoe zou dat toch komen?

    Uitmergelen met reclameboodschappen en die vreselijke lange promo’s zijn dodelijk, maar john is ook al boven de 60 toch?

    die leren het nooit!!

  39. Televisiefreaks

    Mooi omschreven dat SBS het treurige plantje onder de familiezenders is. Onze vriend Peter heeft geen verstand van tv en dat maakt het onbegrijpelijk waarom hij voor John bij SBS mag werken, terwijl hij uit de tijdschriftenbranche komt. Peter laat zich bijzonder slecht informeren door wat medewerkers die hem wat grafiekjes laten zien van de invloed van warm weer op kijktijd en kijkcijfers. De zomervakantie ligt echter al twee maanden achter ons en met die slappe smoes kun je eind oktober echt niet geloofwaardig aan komen zetten.

    SBS speelt paniekvoetbal en schuift meer dan ooit met programma’s. Vanavond nog ging In de ban van de trouwring niet door en wordt plotsklaps Kees van der Spek er ingegooid. Ze smijten bakken met geld over de balk voor programma’s waar veel te weinig mensen op afstemmen. Kapitaalvernietiging door formats op de buis te brengen zonder dat er binnen de muren van SBS nu eens echt stebig met de vuist op tafel wordt geslagen dat ze beter terug kunnen naar de basis. Kom met een Nederlandse versie van Jerry Springer, haal de Nachtrijder versie 2.0 terug en ga weer met De Wallen Op Stap. Dan kun je serieus weer campingkijkers veroveren, iets waar SBS ooit groots in was. Maar nee, Johnnyboy diet graag aan kapitaalvernietiging door de verkeerde mensen aan de knoppen te laten draaien en de familiezender verder de afgrond in te helpen.

  40. De Snor

    @televisiefreaks eindelijk iemand die het snapt!!

  41. Zonder Naam

    @Televisiefreaks – Die campingformats zijn relatief onaantrekkelijk voor adverteerders; ze worden door de verkeerde mensen bekeken (relatief laag opgeleid en misschien ook net te oud). Dat zal het probleem zijn.

  42. mipi

    Waarom is mijn reactie weggehaald? Ik heb het volste recht om bij sbs voor meer lesbiefilms te vragen

  43. Ikke

    John de Mol en SBS hebben verschillend dna. SBS is rauwe straattelevisie. John de Mol is gladde studioshows.

  44. Joris Agema

    Objectief kan je stellen dat de Monnik SBS geen goed heeft gedaan. 600 Mio waarde verdampt onder zijn leiding. Nu in het nieuwe Talpa tijdperk zit er enige groei in, maar de vraag is of hij daar nou zoveel bijdrage aan levert. Volgens mij is hij een prima mens om zaken op scherp te zetten, maar geen bouwer en zeker geen maker.

    Gewoon hard roepen vanuit Excel en Powerpoint maakt je geen juiste man om zender op lange termijn neer te zetten. Moet durven zaken los te laten en goede vakmensen te delegeren om SBS weer op te bouwen. Nu is SBS vrij kleurloos en zielloos. Een zender die vooral optelsom is van losse formats (goed en slecht) ipv een herkenbaar punt (wat het ooooiit lang geleden was).

  45. Robert Nieuwenhuis

    Hoe dan ook RTL doet het nog heel goed.
    Bij Talpa gaat heel wat mis. Radio Veronica met slechte luister cijfer ook
    Misschien moet Talpa voor SBS ook een radio SBSFM oprichten zodat de tv zender meer promotie en meer aandacht krijgt. Ik weet dat rtl ook altijd aan een eigen radiostation RTLFM wil beginnen las ik op internet. Ze hebben nog de naam RTLFM. Het zou trouwens niet slecht klinken SBSFM.

    Ik vind trouwens Talpa geen mooie pakkende naam. SBS Broadcasting vond ik mooier klinken. Dat is mijn mening.
    Als nog Talpa succes.

  46. Pim

    Hoeveel baasjes zitten daar bij sbs? De Monnink met nul verstand van tv mag de boel leiden van John. Waarom??? Karin de Groot bekend van de grootste flops ooit zoals De Tafel van Net5, mag van John regie hebben over de programma schema’s. Weer waarom??? En de zenderleider van SBS6? Wat doet hij?
    Lijkt erop dat deze amateursclub er tijdelijk zit en mag aanmodderen totdat Erland en co van RTL aan de slag kunnen bij T alpa. Voorjaar 2019.

  47. Bart

    @Joris Goede analyse
    @Robert Ja alleen slaat de naam SBS al een paar nergens meer op omdat dat bedrijf de eigenaar al heel lang niet meer is. Talpa is ook zeker geen goede naam. Talpa moet gewoon de naam blijven als overkoepeld bedrijf maar het is geen radio/tv zender naam. Moet het ook niet worden in de toekomst. Ik vind nog steeds dat ze meer moeten doen met de naam Veronica. Zowel op radio als tv gebied.

  48. Bart

    @Pim De huidige baasjes moeten zeker niet blijven zitten daar maar Erland binnen halen zou geen goede idee zijn. Heeft in het begin wat goede verandering doorgevoerd bij RTL maar heeft verder nul met televisie of met kijkers. Het is een man die net zo goed in een ander bedrijf/branche een koersverandering doorvoerd. In het geval van Erland was het iets met televisie. Hij heeft er voor gezorgd dat RTL een grote eenheidsworst is geworden. Met seizoen na seizoen de zelfde (soort) programma’s en gezichten. Hem nu bij Talpa directeur maken zou die eenheidsworst nog verder vergroten. De tv zenders moeten zeker in de zelfde vijver vissen als RTL maar vooral anders zijn.

  49. Sjaak

    Ik ken Peter de Mönnink al uit zijn Elsevier tijd en toen was er met die man niet samen te werken. Hij denkt dat hij met schreeuwen zijn onkunde kan verbloemen en is meer in vrouwen geinteresseerd dan in zijn werk. Het is een hele nare man.

  50. Pim

    @Bart, helaas is Erland n vriendje van John.
    @Sjaak, eens. Doet denken aan een enge schreeuwende Duitser met n klein zwart snorretje onder zn neus.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.