NPO 1 fier aan kop met Nederland – Duitsland


De kijkcijfers van zaterdag 13 oktober 2018 (SKO)

De Nations League-wedstrijd Nederland – Duitsland hield zaterdagavond de meeste kijkers voor de buis gekluisterd. De wedstrijd, die Oranje met 3-0 won, trok ruim 2,4 miljoen kijkers (44 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 ging fier aan kop op prime time. De voorbeschouwing, die direct na het Achtuurjournaal begon, en de nabeschouwing deden het ook goed met respectievelijk 1,5 miljoen (29 procent) en 1,3 miljoen kijkers (35 procent).

RTL 4 hield zich nog redelijk staande tegenover het voetbalgeweld. De Robert ten Brink-show All You Need Is Love, die veertig minuten lang geen voetbal tegenover zich had staan, noteerde 847.000 kijkers (15 procent). Aansluitend trok Holland – België 681.000 kijkers (13 procent).

Het brons op prime time was voor NPO 2. Verborgen Verleden scoorde 481.000 kijkers (8 procent), waarna Andere Tijden 348.000 kijkers (6 procent) scoorde.

Verder was NPO 3 het meest in trek. Morden I Sandhamn noteerde 350.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Dr. Bull: 235.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Now You See Me 2: 209.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 125.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Timecop: 116.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Scream: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1,5 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), EenVandaag (836.000), Half Acht Nieuws (802.000), Zesuurjournaal (794.000), RTL Boulevard (590.000) en Blauw Bloed (459.000) waren de vooravodntoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), Studio Sport (809.000), Hart van Nederland (514.000) en Nieuwsuur (371.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Nederland – Duitsland (NPO1) 2.445.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.991.000
03. Voetbal NL VB (NPO1) 1.526.000
04. Voetbal NL NB (NPO1) 1.298.000
05. Kassa (NPO1) 1.177.000


06. All you need is love (RTL4) 847.000
07. EenVandaag (NPO1) 836.000
08. Studio Sport (NPO1) 809.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 802.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 794.000


11. Holland – België (RTL4) 681.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 590.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 514.000
14. Verborgen Verleden (NPO2) 481.000
15. Blauw Bloed (NPO2) 459.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.1%
2. RTL4 / 13.2%
3. SBS6 / 6.1%
4. NPO2 / 5.3%
5. NET5 / 4.7%


6. NPO3 / 4.1%
7. RTL8 / 2.8%
8. RTL5 / 2.4%
9. Vero / 2.3%
10. RTL7 / 2.3%


11. SBS9 / 1.0%
12. N.geog / 0.8%
13. TLC / 0.7%
14. Comedy / 0.6%
15. BBCFirst / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 45,5%
2. RTL Nederland 20,7%
3. Talpa TV 14,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen