Miljoenenjacht-kijkers naar BZV, Screentest geen hit


De kijkcijfers van zondag 7 oktober 2018 (SKO)

De talentenjacht Screentest, de laatste klus van Gordon bij RTL, is zondagavond niet best van start gegaan. Er keken om acht uur slechts 434.000 mensen (6,3 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Screentest treedt in de voetsporen van Miljoenenjacht, dat een week geleden nog 2 miljoen kijkers (28 procent) wist te bekoren. RTL 4 ziet ruim anderhalf miljoen kijkers in rook opgaan en daar profiteert vooral Boer Zoekt Vrouw van.

Boer Zoekt Vrouw begon met 3,1 miljoen kijkers, maar scoorde de afgelopen weken onder de driemiljoengrens: er keken 2,9 en 2,7 miljoen mensen. Dat zijn ongebruikelijke scores voor de Yvon Jaspers-show.

Nu Linda de Mol niet langer de rivaal is, ziet Boer Zoekt Vrouw zijn kijkcijfers stijgen tot 3,5 miljoen kijkers (48 procent), een ouderwetse megascore. Aansluitend trok Dit Was Het Nieuws 1,4 miljoen kijkers (21 procent).

Overigens is Linda de Mol nog wel steeds te zien op de zondagavond van RTL 4, namelijk in de komedieserie Familie Kruys om half tien. Die serie levert wel flink in nu Miljoenenjacht niet langer de lead-in is: waar er vorige week 1,2 miljoen mensen (21 procent) keken, zijn dat er nu 811.000 (13 procent).

RTL 4 was niet de nummer twee op prime time, maar de nummer vier. Zowel NPO 3 als SBS 6 deden het beter.

NPO 3 scoorde met Zondag Met Lubach 988.000 kijkers (17 procent). Daaraan voorafgaand trok Ik Weet Wie Je Bent 670.000 kijkers (10 procent).

SBS 6 deed goede zaken met Undercover in Nederland (820.000 kijkers en 13 procent). Daaraan voorafgaand trok Handhavers 554.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Tokidoki: 428.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 409.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Deadpool: 254.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 247.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Top Gun: 193.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 143.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (839.000), Half Acht Nieuws (766.000), vtwonen (619.000), Ajax – AZ (486.000) en RTL Boulevard (389.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (830.000), Studio Voetbal (717.000), Shownieuws (640.000) en Nieuwsuur (432.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.465.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.610.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.367.000
04. Dit was het nieuws (NPO1) 1.390.000
05. Zondag Met Lubach (NPO3) 988.000


06. Studio Sport (NPO1) 839.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 830.000
08. Undercover in Nederland (SBS6) 820.000
09. Familie Kruys (RTL4) 811.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 766.000


11. Studio Voetbal (NPO1) 717.000
12. Ik weet wie je bent (NPO3) 670.000
13. Shownieuws (SBS6) 640.000
14. Vtwonen (SBS6) 619.000
15. Autosport F1 GP JPN (Ziggo) 568.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.8%
2. SBS6 / 10.4%
3. RTL4 / 8.7%
4. NPO3 / 6.2%
5. NPO2 / 5.2%


6. NET5 / 4.6%
7. Vero / 4.1%
8. RTL8 / 2.9%
9. RTL7 / 2.3%
10. Ziggo / 1.5%


11. RTL5 / 1.5%
12. FOX1 / 1.4%
13. RTLZ / 1.3%
14. BBCFirst / 0.8%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,2%
2. Talpa TV 19,7%
3. RTL Nederland 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen