Kijkcijferexplosie Veronica: beste score in vijftien jaar

Geplaatst op Mon 08 Oct 2018 om 17:00

De herpositionering van Veronica als sportzender met volop Champions League en Veronica Inside is een schot in de roos. De tv-zender heeft vorige week een historisch record verbroken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij de wedstrijd Bayern München – Ajax kwam Veronica dinsdag voor het eerst sinds 2012 weer eens door de 2-miljoengrens heen. “Bovendien was het de best bekeken groepsfasewedstrijd sinds 2005“, licht een zegsvrouw van de zender toe.

Een dag later, op woensdag dus, zette ook PSV – Inter Milan een uitstekende score neer: 1,8 miljoen kijkers. Veronica blikt dan ook terug op ‘twee top-Champions-League-dagen’.

En toen moesten de Oranje Leeuwinnen nog komen. Die scoorden op vrijdag nog eens 1,1 miljoen kijkers, waarna Veronica Inside op de late avond Twan Huys versloeg. Beide uitzendingen gingen ‘door het dak’, aldus de zender.

Buiten de sport om deden ook de start van het allerlaatste seizoen van The Big Bang Theory en het begin van Fearonica (met onder andere de horrorfilm The Conjuring) op zaterdag goede zaken.

Met 11,4 procent marktaandeel in de doelgroep noteert Veronica zijn best bekeken week ooit sinds de start van de zender bij de SBS-groep in het jaar 2003. Dit record volgt nog geen vijf maanden na het record van de beste maand ooit, namelijk de afgelopen meimaand filmmaand.

Oktober zou dat record nog wel eens kunnen verbreken. Vanavond is VI weer te zien, morgen zijn de Oranje Leeuwinnen weer aan de beurt en over twee weken volgen PSV en Ajax. “En we hebben deze maand ook nog grote films met onder andere de tv-premières van Hitman 47 en Star Trek Beyond.

Foto: SBS








41 Reacties op “Kijkcijferexplosie Veronica: beste score in vijftien jaar”


  1. Wolter

    Ik heb het vaak genoeg gezegd, maar niemand wilde mij geloven. Maar nu wordt bewezen dat het gewoon waar is. Veronica doet het beter!

    Uiteindelijk neemt Veronica het stokje over van alle omroepen. Veronica wordt de marktleider. Pak maar in NPO en RTL!

  2. MediaPrins

    Eens! @Wolter

  3. Wollter

    Iedere dag vanuit t Pieter Baan. Soms met een l dan met twee l’len.

  4. Shaniquilia vd Put

    Kheb het vaker gezegd: alleen nieuws en sport hebben een toekomst op televisiezenders. De rest wordt streamingterritory. In de USA is dat proces al langer bezig. Zo heeft Fox alles verkocht behalve de sport- en nieuwszenders. The new Fox is de toekomst. Die oude Murdoch snapt het.

  5. Mark

    Denk dat ze nog wel over de 3 miljoen kijkers gaan als PSV en Ajax heel ver komen.

  6. Virginia Rens

    Dur zit een spiraal in, kaktus!

  7. Shaniquilia vd Put

    Totdat de machtige en rijke streamingdiensten van de toekomst (HULU, SKY, HBO, Netflix etc.) ook sportrechten gaan opkopen en nieuws gaan uitzenden natuurlijk. Dan is het helemaal gedaan met lineaire tv. Ik zie het al voor me, al die beteuterde NPO-ers en nep BN-ers op het parkeerterrein in Hilversum.

  8. Shaniquilia vd Put

    Je krijgt m toch niet meer omhoog, stekel!

  9. Rubicon

    Los van wie het beter doet ben ik sowieso voor de ‘echte’ wolter. Even een andere dingetje; In principe zijn dit gekochte kijkers. Kwestie van hard storten. Dat kan John. Stuk of 40 millio’s voor de Champions League. Paar millio’s voor de mannen van VI. Etc.Als Comedy Central dit had gedaan had iedereen ook gekeken. Mijn vraag is hoe lang duurt het voordat Veronica dit heeft terugverdiend? Is er een insider die mij even inzicht verschaft in deze business-case?

  10. Remi

    Ook Escha en de mannen doen het gewéldig !!!

  11. Flip

    @rubicon
    Je koopt een kijker altijd. Of het nu met sport is of met een soap. En Veronica heeft meer dan sport. Alles doet het goed, hun vooravond is gewoon 3e keuze na NPO1 en RTL4. Maar het is ook een imago ding. Kijk naar VI, dat heeft het nooit zo goed gedaan als je het vergelijkt met RTL7 cijfers. Ander voorbeeld is kickboxen, nooit zo hoog geweest. Het is ook een leuke zender als alternatief op Nederlandse programma’s

    Ik verwacht dat Veronica ook gewoon rendabel is. Naast voetbal hebben ze nauwelijks dure presentatoren of programma’s. Ze hebben 1 studio voor alles dus ook qua productie zullen ze weinig kosten hebben.

  12. Flip

    @shaniquilia
    De streaming diensten zijn er al. Sterker nog, HBO heeft zijn koffers al weer gepakt. En Netflix stagneert. Tuurlijk zal linear aan terrein verliezen maar net als bij de krant zal er altijd een draagvlak zijn voor een vorm van massa entertainment.

  13. kampie

    Ze kunnen wel juichen daar maar met voetbal verdien je niks. Dan mag je blij zijn wanneer breakeven draait. Ook VI is gruwelijk duur en Glory is ook niet bepaald goedkoop.

  14. kampie

    Ze kunnen wel juichen daar en Wollter in zn inrichting maar met voetbal verdien je niks. Dan mag je blij zijn wanneer breakeven draait. Ook VI is gruwelijk duur en Glory is ook niet bepaald goedkoop.

  15. Bart

    Talpa moet veel meer doen met het merk Veronica. Dit is het moment om het nog een keer te proberen. Ophouden met dat geknoei van 6 en NET5. Veronica moet het worden.

  16. Jan

    Wolter, iets al jaren roepen betekent niet dat een week gelijk hebben gelijk staat aan die onzin die je altijd uitkraamt.

  17. Alex

    Iedereen kan scoren met sport. De truc zit hem in alles wat daar omheen zit.
    Veronica heeft in die fase nog maar weinig opgebouwd.

  18. Bjorn

    Linda de mol op de weekeinden neerzetten in sept 19 op veronica. En een nl programma na VI zetten. Bijvoorbeeld Frank Visser.

  19. Andre

    Weg met die onzinnige en overbodige 8 in beeld.

  20. Richard

    Wolter, een mooi moment om te stoppen met je mededelingen. Je had gelijk, bravo …

  21. Bart

    @Jan Wat betreft Wolter helemaal waar maar het is al langer dan een week.

  22. Rubicon

    @Flip. Thx. Ik denk alleen ff aan de inmense bedragen. Trekt de bedrijfsvoering van Veronica redelijk uit het lood. Toch hebben ze voor paar jaar die CL, meen uit een vorig leven voor slordige 40/45 millio’s per jaar. Trek je zo 1-2-3 met commercials niet naar binnen. Denk dat je gelijk hebt dat ze Veronica sterk willen maken en slagen er al in in de vooravond. Maar ook als investering zien want kan me niet voorstellen dat ze in 1 jaar rendabel zijn.

  23. Derk

    Alleen voetbal en 1 keer veel
    Kijkers met Rico. Voor de rest slechte programmering. Voetbal en net name Ajax scoort. Dat Ajax in de EL de finale wiste te behalen was voor RTL7 ook top. Als Nederlandse clubs niet in groepsfase zitten kijken 1 miljoen minder mensen. Niet zo gek. Heeft niets met programmadirector ofzo te maken. GELD!

  24. bas

    Veronica heeft het altijd goed gedaan met films en vooravond comedy. elke keer als er voetbal wordt uitgezonden is het opeens de beste zender. In het verleden ging voetbal dan naar sbs6 op die betere scores te geven. Cirkel rond

  25. Dc

    Formule1 en Darts naar Talpa dan heb je een echte sport zender ondanks dat de rechten van de Formule 1 voor volgend jaar nog niet bekend zijn kan het altijd nog. Maar dan wel in combinatie met 6. Dat is een echte opsteker voor Talpa

  26. Dave T

    Ik geloof dat, in tegenstelling tot veel “Veronica fans” op de site, dat dit succes niets met het merk Veronica te maken heeft. Dergelijke programma’s en sportprogrammering was bij iedere andere zender hetzelfde succes geweest. Maakt weinig uit of er nu een blauwe V in beeld staat of een gele 7.

  27. aammehoela

    Heeft inderdaad niets met Veronica te maken. Was dit op RTL 7 geweest dan had deze zender records gehaald. Zelfde geldt voor bv. NPO 3.

  28. Johannes

    Gefeliciteerd @Wolter

  29. Britt Scholte Lover

    en RTL 7 zakt steeds verder de grond in

  30. Deadly Viper

    Kijkcijfers kopen met voetbal ik krijg een TIEN deja vu.

  31. Wolter

    Mooi om te zien hoe ik belachelijk wordt gemaakt om mijn woorden. De waarheid is hard he? En erg lastig om daaraan toe te geven :)

  32. Ikke

    Er waren ooit 2 zenders die hadden ook voetbalrechten. De eerste heette SPORT7 en de tweede TIEN. Beide zenders zijn ter ziele gegaan. Nu waren dit nieuwe zenders, Veronica is bestaande zender. De publieke opinie is dit keer niet tegen iets nieuws. Valt daarom niets te zeggen over de afloop. De tijd zal het leren.

  33. Bart

    @Dave T Dat snappen we wel hoor maar het merk Veronica verdiend het om weer beter op de kaart gezet te worden. Om dat Veronica echt Nederlands is en zo’n rijke geschiedenis heeft. Meer doen met die naam en niet alleen voor de sport, film en serie zender gebruiken. Veronica 6 klinkt beter dan bijvoorbeeld geen 6 of Talpa 6.

  34. Flip

    @rubicon
    Dat is voor meerdere jaren. Een zender als Veronica zal in zijn totaal niet een s 45 kosten. CL zal niet meer dan 10-12 kosten incl productie. Glory zal niet duur zijn, uiteindelijk een kleine sport. En ook VI, zelfde studio als CL, is niet zo heel duur qua productie. Goede buitenlandse series en films die niet so duur zijn en je hebt een rendabele zender.

  35. Flip

    @ikke
    En NPO 1,2,3 maar ook RTL7 en SBS6 hebben voetbal gehad. Je maakt wel een hele beperkte selectie door van al die zenders alleen de 2 mislukte te kiezen. Overigens was Tien voor de Mol geen mislukking. Die zal daar best goed aam verdiend hebben

  36. Chris

    @bart Waarom zou je een merknaam wijzigen als het succesvol is? Coco Cola, Apple, Nike etc Die wijzigen toch ook hun naam niet? Zo typisch iets uit de media, merken veranderen en logos veranderen. Net als SBS6, wat een mislukking. Succes van veronica is juist dat het gewoon nog Veronica heet met hetzelfde logo.

  37. Vrede

    @ Mark, denk jij dat psv ver komt? Hahaha

  38. Floddero Flunk

    psv? Whahahaha. Net als die andere 2 ‘grote’ clubs het domein van teletekst-supporters. Nee, geef mij maar een echte voetbalclub.

    Telstar!!!

  39. Ed

    Nu nog de stijlvolle softporno (á la “Erotic Dreams”) terug op Veronica…oké, oké en de Heilige Koe en dan is het weer een topzender!

  40. west

    @ CRHIS helemaal mee eens , Veronica blijft gewoon Veronica , zo ook SBS6 dat er 6 op het scherm staat wil niet zeggen dat SBS6 opgeheven is
    overal in de gidsen staat nog gewoon SBS6 en SBS9
    Ook al zou de naam op papier en ibij de k v k , verdwenen zijn

  41. west

    VERVOLG de gewone kijker zal altijd 6 als SBS zender blijven noemen

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.