Dramatische start voor grote SBS 6-show Dance as One


De kijkcijfers van zaterdag 27 oktober 2018 (SKO)

De grote SBS 6-show Dance as One met Nicolette van Dam en Niels Destadsbader is zaterdagavond met dramatische cijfers van start gegaan op SBS 6. Er keken slechts 314.000 mensen (5,2 procent) naar de premièreaflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dance as One was te zien van acht tot half tien. De aansluitend uitgezonden première van het Kees Tol-programma In De Ban Van De Trouwring deed het nóg slechter. Hij trok 198.000 kijkers (3,3 procent).

SBS 6 had hoge verwachtingen, maar ook deze avond is dus weer niet gelukt. Het lijkt erop dat John de Mol zich iets te veel focust op gladde studioshows, terwijl de SBS 6-kijker uiteindelijk gewoon campingprogramma’s wil, zoals Breekijzer en De Week van Willibrord.

Al met al was SBS 6 de nummer vijf op prime time. NPO 1 gaat ervandoor met het goud op prime time. Beste Zangers scoorde 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en Ik Vertrek had er 1,6 miljoen (26 procent).

RTL 4 pakt het zilver. De panelshow Holland – België, waarmee Art Rooijakkers zijn debuut beleeft bij de zender, blijft redelijk goed bekeken. De vierde aflevering trok zaterdag vanaf half tien 884.000 kijkers (15,6 procent).

Het zijn lang niet de cijfers die Rooijakkers gewend is van Wie is de Mol, maar naar verluidt heeft hij al een kijkcijferhit voor zichzelf geregeld bij RTL. Ondertussen moet hij genoegen nemen met de 800.000 à 900.000 kijkers van zijn panelshow.

Holland – België trapte drie weken geleden af met 956.000 kijkers (18 procent), maar tegenover het voetbal bleven er een week later nog 681.000 kijkers (13 procent) over. Vorige week herstelde de show zich en keken er 878.000 mensen (16 procent).

All You Need Is Love trok voorafgaand aan Rooijakkers een publiek van 866.000 kijkers (14 procent).

Het brons is voor Ziggo Sport. Die trok met de kwalificatie voor de Formule 1 van Mexico, waarin Max Verstappen tweede werd, 606.000 kijkers (10 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Vanity Fair, goed voor 444.000 kijkers (7 procent) op NPO 2. Andere Tijden trok aansluitend 326.000 kijkers (5 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Dance as One: 314.000 kijkers
  • RTL 8 scoorde met CSI: 232.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Lawyer: 225.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 187.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Ouija: 182.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 148.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (910.000), Half Acht Nieuws (745.000), RTL Boulevard (524.000) en Lachen om home video’s (520.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Studio Sport (734.000), Nieuwsuur (545.000), Hart van Nederland (535.000) en Gordon in Wonderland (401.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.702.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.618.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.552.000
04. Beste Zangers (NPO1) 1.253.000
05. Kassa (NPO1) 1.202.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.092.000
07. EenVandaag (NPO1) 910.000
08. Holland – België (RTL4) 884.000
09. All you need is love (RTL4) 866.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 745.000


11. Studio Sport (NPO1) 734.000
12. Autosport F1 GP Mex KW (Ziggo) 606.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 545.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 535.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 524.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. RTL4 / 13.9%
3. SBS6 / 6.3%
4. NPO2 / 5.7%
5. Ziggo / 5.4%


6. NET5 / 3.3%
7. Vero / 3.2%
8. FOX1 / 2.9%
9. NPO3 / 2.6%
10. RTL8 / 2.5%


11. RTL7 / 2.4%
12. Discov / 1.9%
13. RTL5 / 1.8%
14. SBS9 / 1.1%
15. FOX2 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,1%
2. RTL Nederland 20,6%
3. Talpa TV 13,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen