‘Digitale visie NPO’s Martijn van Dam is veel te beperkt’

Geplaatst op Tue 09 Oct 2018 om 14:45

Martijn van Dam weet een van zijn grootste criticasters, Marianne Zwagerman, niet te overtuigen met zijn digitale visie voor de NPO waar hij een jaar lang over heeft nagedacht. Dat laat de mediakenner weten in haar column bij BNR Nieuwsradio. Van Dam is nu een jaar lang NPO-bestuurder. Als houder van de portefeuille technologie en innovatie is hij dé man die de publieke omroep moet leiden in dit nieuwe digitale tijdperk. Na een jaar laat de voormalig PvdA’er zijn visie los.

Het was het afgelopen jaar stil, heel stil, rondom Van Dam. “Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om de omroepwereld van binnenuit te leren kennen en een visie te ontwikkelen op de toekomst“, zegt hij in een blogpost op de NPO-site.

Zijn visie is dat de NPO op een andere manier moet omgaan met data die wordt gebruikt om gebruikers een persoonlijke ervaring te bieden. Videodiensten als Netflix en YouTube hebben sterke algoritmen om gebruikers aanbevelingen te doen, maar de NPO komt met een ander algoritme.

Van Dam: “Door data-algoritmen van de grote internationale platforms ervaren we steeds minder samen. Wij willen daar als NPO tegenwicht aan bieden. Met algoritmen die juist maatschappelijk nuttig zijn, die je helpen om je te verdiepen en je blik breed te houden. Daarmee blazen we je filterbubbel op: bij ons wordt niet je blik vernauwd, wij helpen je juist om ‘m te verbreden!

Hij verduidelijkt in NRC: “We willen tegen mensen kunnen zeggen: ‘Je hebt dit gekeken, we willen ook de andere kant van het verhaal laten horen’. Dat is onze maatschappelijke functie: verbinden door zo breed mogelijk te informeren.”

Reactie Zwagerman

Heeft Van Dam hier nu een jaar over na moeten denken? Zwagerman fronst haar wenkbrauwen. In haar BNR-column: “Hij had een jaar nodig om zich ‘onder te dompelen’ als nieuw lid van de Raad van de Bestuur. Bij een normaal bedrijf lig dan al lang op je kont buiten, maar bij de NPO kwam Martijn van Dam ermee weg.

Zijn visie op een toekomstbestendige NPO lijkt beperkt tot de ontwikkeling van een afwijkend algoritme waarmee hij de ‘bubbel’ van de kijker op wil blazen.

Dat Van Dam kijkers met een VPRO-profiel wil laten kijken naar WNL-items vindt Zwagerman niet het ei van Columbus. Dezelfde soort experimenten lopen al bij BNR, Facebook en zelfs de NOS, benadrukt ze.

De NOS testte vorig jaar al eens met zo’n opzet maar die werkte niet, geconfronteerd worden met tegengestelde meningen vergrootte juist het onbegrip voor elkaar. Iets wat je ook elke dag op Twitter kunt waarnemen. Daar zou Van Dam misschien eens vaker moeten kijken want de digitale baas van de NOS moest de NPO medewerkers via tweets wijzen op de test uit 2017. Dan gaat er iets mis in je visieontwikkelbubbel.

Lees ook:
‘Martijn van Dam als NPO-bestuurder enorme miskleun’ (5 juli 2017)
Radioclash: Frans Klein boos op Marianne Zwagerman (30 augustus 2017)
‘Martijn van Dam incompetent als bestuurder NPO’ (4 juli 2018)

Foto: Michel Schnater, NPO








17 Reacties op “‘Digitale visie NPO’s Martijn van Dam is veel te beperkt’”


  1. HanzWorsd

    Old economy regeert.

  2. HanzWorsd

    En wat is de bijdrage geweest van die niet zo heel knappe dame op de foto?

  3. Zorro

    Klopt, helemaal waar. Moetie wat aan doen anders is het zo afgelopen. Niet dat dat nou verschrikkelijk zou zijn, maar dan nog.

  4. Dinsdag

    Dikbil Marianne ook weer eens een mening die kant nog wal raakt.

  5. Shaniquilia vd Put

    Heerlijk om zo’n achterhoedegevecht te volgen. Wel jammer van het geld.

  6. robb

    Mensen als Zwagerman neem ik niet serieus hun vak is te reageren om te reageren en er dan tegen te zijn .

  7. Shaniquilia vd Put

    @Hans, Zwagerman is analist en criticus, dat is haar beroep. Van Dam is ambtenaar, daar wordt hij ruim voor betaald en daar mag hij door critici en analisten inhoudelijk op beoordeeld worden.

  8. Shaniquilia vd Put

    Robb, net als jij dus hier doet, maar lukt het jou ook om zo’n positie te verwerven dat je betaald mag reageren en bekritiseren? En critici zijn hard nodig, ja-knikkers zorgen er niet voor dat we nadenken over de juiste wegen. Opbouwende kritiek is positief.

  9. robb

    Opbouwende kritiek is positief dat is waar maar ik heb Zwagerman nog niet vaak betrapt op opbouwende kritiek meestal is het schoppen.

  10. Jam Janbon

    Laat lekker waaien al die meningen van Marianne Zwagerman.

  11. thee7

    Geef dat mens toch geen aandacht meer, man. Die heeft duidelijk psychiatrische hulp nodig. Met haar “ik val op negers” en haar “praktisch opgeleid”.

  12. OMG

    Martijn van Dam toont maar weer helemaal op zichzelf dat deze publieke omroep compleet achterhaald is en volledig vanaf het begin opnieuw vormgegeven moet worden.

  13. Simon

    Zo’n algoritme kan je toch ook segmenteren? Mij is bekend dat er mensen zijn die zich in een warm bad voelen als ze horen wat ze toch al vinden. En anderen willen intellectueel uitgedaagd worden.

  14. Rubicon

    Over het algemeen vind ik dat Zwagerman te makkelijk vanuit de goed betaalde, nietszeggende innovatie-strategische workshopjes en dagvoorzitterschapjes voor middle management een schreeuwerige en makkelijke mening heeft. Ook heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven dat als ze zo uitgesproken is het zelf weer eens moet gaan doen (toch al weer effe geleden dat ze de laan uitgestuurd is bij Telegraaf) Maar hier heeft ze, ere wie ere toe komt, een punt. Van dam schittert niet in innovatieve digitale visie op dit vlak. Zie ook mijn eerdere comments over PO.

  15. Jan

    Heb geen vertrouwen in van Dam. Door z’n vader komt hij aan goede banen maar overal is hij mislukt. Martijn is zijn voornaam maar Pieter is een beter voornaam voor hem!

  16. Theo

    Marianne Zwagerman heb ik zelden of nooit bertrapt op zinnige bijdragen. Ze is verder aardig en best OK maar de jas die zij aantrekt is haar echt veel en veel te groot! Sinds ze niet meer in het radio 1 mediaforum zit komt ze ook niet meer op t mediapark…. De voeling aldaar is dus ook verdwenen…

  17. Henk

    Beste wel griezelig dat ook de NPO profielen gaat maken en mensen wil sturen. Wie zit er dan in een bubbel? Waarschijnlijk de mensen die dit bedacht hebben.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.