BrandDeli verliest Vice aan Talpa, Persgroep aan RTL

Het mediabedrijf BrandDeli, dat de reclameverkoop verzorgt van kleinere lineaire zenders en online platformen als 24Kitchen, FOX en Discovery Channel, raakt De Persgroep en Viceland kwijt uit zijn portfolio. Dat is deze week bekend geworden. Eerst werd het vertrek van de relatief kleine speler Viceland bekend. Die zender laat zijn reclameverkoop voortaan verzorgen door Talpa Network. “Talpa Network wordt, samen met Vice, medeverantwoordelijk voor de instream online video sales.

Viceland geeft met haar lokale en internationale programma’s een ongefilterde blik op hedendaagse thema’s als eten, seks, drugs en reizen en belicht een andere kant van het leven. De zender is te ontvangen bij Ziggo (kanaal 26), Caiway (kanaal 22), KPN (kanaal 37) en T-Mobile (kanaal 26).

Ook ziet BrandDeli de grotere speler De Persgroep (AD, Volkskrant, Trouw) vertrekken. Die partij sluit een driejarige overeenkomst met RTL. “Display advertenties van beide bedrijven zullen door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL.

Vorige week werd RTL’s partnership met het radiomerk van de Persgroep, Qmusic, al bekendgemaakt. Deze basis wordt nu op meer vlakken verbreed. RTL, Qmusic, AD en de regiotitels van de Persgroep gaan samen bouwen ‘aan verschillende domeinen’. “Het gaat om zowel het delen van bestaande content als het samen ontwikkelen van nieuwe formats.”

RTL-baas Sven Sauve: “Dit is het bewijs dat we niet alleen praten over samenwerken, maar het ook echt doen. Samenwerking tussen sterke lokale merken is de toekomst. Niet alleen om te groeien in expertise, creativiteit en reikwijdte, maar vooral ook om Nederlandse kijkers en bezoekers een rijkere en relevantere ervaring te bieden.

BrandDeli reageert

BrandDeli heeft inmiddels een persbericht verstuurd over de uittocht. Directeur Allard Ruyl: “Het is spijtig dat De Persgroep de samenwerking beëindigt, we hebben altijd erg fijn samengewerkt en we weten dat dit wederzijds is. Maar we zijn realistisch en begrijpen dat dit voortkomt uit strategische keuzes.”

Met het vertrek van De Persgroep verliezen we een deel van onze online inventory, maar gelukkig wordt er bij ons hard gewerkt aan het digitaliseren van ons TV product. Dit zal enorm veel nieuwe inventory opleveren.”

Ruyl doet op gepersonaliseerde reclameblokken. “Talpa kondigde al aan voornemens te zijn dit samen met KPN uit te rollen, maar ons is het reeds gelukt zonder operator omdat FOX Sports de feed in hun FOX Sports GO app in eigen beheer heeft. We hebben dus al succesvol in een gedupliceerd tv-signaal een geheel reclameblok met ‘TV-reclame op maat’ uitgezonden.”

Zoals iedereen weet is BrandDeli ontstaan bij de gratie van samenwerking en dit zien we graag terug in de markt. Los van de kleine bewegingen waarbij een partij het ene jaar door de ene partij en het andere jaar door de andere partij wordt vertegenwoordigd, is het noodzakelijk dat wij ons op lokaal niveau in de Nederlandse markt verenigen en weten te vinden. Want alleen dan kunnen wij duurzame oplossingen blijven bieden aan onze adverteerders.

Foto: BrandDeli

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen