Voorzichtige start voor RTL Late Night met Twan Huys


De kijkcijfers van maandag 3 september 2018 (SKO)

De nieuwe talkshow RTL Late Night met Twan Huys is maandagavond voorzichtig van start gegaan op RTL 4. De talkshow van Twan Huys bleef steken op 522.000 kijkers (15 procent) en de achttiende plek in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De verwachting was dat Huys een hele hoop nieuwsgierigheidskijkers zou trekken, maar dat valt een beetje tegen. De meeste late kijkers keken gewoon naar Pauw, dat 749.000 kijkers (29 procent) scoorde op NPO 1.

Buiten dat de première wat minder kijkers trok dan verwacht, valt er nog niet veel te zeggen over de kijkcijfers van Huys. De komende weken zal blijken of het Huys lukt om wat kijkers af te snoepen van Pauw.

De reacties op social media over de eerste RTL Late Night waren gemengd. Veel mensen vonden dat Huys in één keer staat als talkshowhost, anderen vonden het programma wat saai. Bovendien staan er geen kaasstengels op de talkshowtafel.

NPO 1 was ook de winnaar op prime time dankzij Radar (1,3 miljoen en 22 procent) en Spoorloos (1,4 miljoen en 25 procent).

Het zilver op prime time was niet voor RTL 4, maar voor SBS 6. Die zender trok met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak 761.000 kijkers (13 procent). Aansluitend trok de nieuwe André Hazes jr-show Golden Boys 432.000 kijkers (8 procent).

De nummer drie op prime time was Veronica dankzij het door 672.000 kijkers (12 procent) bekeken Veronica Inside.

Pas daarna volgt RTL 4. Helemaal Het Einde scoorde 630.000 kijkers (11 procent) en Het Italiaanse Dorp Ollolai 607.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Fury: 335.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 301.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Snobs en Sloebers: 227.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bridget Jones’s Diary: 215.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Imagine That: 192.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2Doc: 177.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (882.000), RTL Boulevard (756.000), Editie NL (659.000), M (651.000) en Per Seconde Wijzer (457.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (749.000), Een klas vol ouders (736.000), Hart van Nederland (682.l000), RTL Late Night met Twan Huys (522.000) en Nieuwsuur (516.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.683.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.431.000
03. Radar (NPO1) 1.260.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.109.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.053.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.026.000
07. EenVandaag (NPO1) 882.000
08. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 761.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 756.000
10. Pauw (NPO1) 749.000


11. Klas vol ouders (NPO1) 736.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 682.000
13. Veronica Inside (Vero) 672.000
14. Editie NL (RTL4) 659.000
15. M (NPO1) 651.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 8.7%
4. Vero / 7.3%
5. NPO2 / 5.5%


6. RTL7 / 4.6%
7. NPO3 / 3.8%
8. NET5 / 3.7%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL5 / 2.7%


11. Eurosp / 1.4%
12. TLC / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,8%
2. RTL Nederland 25,3%
3. Talpa TV 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen