Tiende Boer Zoekt Vrouw opent boven 3-miljoengrens


De kijkcijfers van zondag 16 september 2018 (SKO)

Het tiende seizoen van Boer Zoekt Vrouw is zondagavond met bijna 3,1 miljoen kijkers van start gegaan op NPO 1. Daarmee zette presentatrice Yvon Jaspers een torenhoog marktaandeel van 43 procent neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat Jaspers in één klap de 3-miljoengrens weet te passeren in deze tijden van on demand is een prestatie op zich. Ondanks de torenhoge score is het de minst bekeken seizoensstart van de datingsshow sinds het derde seizoen in 2008.

De eerste negen seizoenen van Boer Zoekt Vrouw trapten af met 1,8 miljoen, 2,1 miljoen, 2,7 miljoen, 3,2 miljoen, 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 3,7 miljoen en 3,8 miljoen kijkers.

Ondanks het boerengeweld deed Linda de Mol toch nog goede zaken aan de andere kant. Zij wist op RTL 4 een publiek van 1,6 miljoen kijkers (23 procent) te vermaken met Postcode Loterij: Miljoenenjacht.

Dit Was Het Nieuws stelde wat teleur ná Boer Zoekt Vrouw. Dat programma hield ‘slechts’ 1,2 miljoen kijkers (20 procent) over van de boerentsunami. RTL 4 trok met de Familie Kruys 944.000 kijkers (16 procent).

Verder was vooral NPO 3 in trek. Na Ik Weet Wie Je Bent (811.000 kijkers en 12 procent) trapte de nieuwe Zondag Met Lubach af met 1,1 miljoen kijkers (20 procent).

De nummer vier op prime time was SBS 6. Undercover in Nederland noteerde om half tien een prima 545.000 kijkers (9 procent). Daaraan voorafgaand noteerde Paleis voor een Prikkie 370.000 kijkers (5 procent).

Eigenlijk kent de zondagavond niet echt verliezers, want ook NPO 2 zette nog een mooie score neer. Daar begon de nieuwe reisserie Tokidoki met 533.000 kijkers (8 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS: 354.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Captain America Winter Soldier: 232.000 kijkers,
  • 
RTL 8 scoorde met CSI: 140.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Foute Vrienden: 105.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Last Sharknado: 76.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (703.000) en vtwonen (376.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Zondag Met Lubach (1,1 miljoen), Hart van Nederland (792.000), Studio Voetbal (663.000) en Shownieuws (583.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.094.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.322.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.182.000
04. Miljoenenjacht (RTL4) 1.575.000
05. Dit was het nieuws (NPO1) 1.235.000


06. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.061.000
07. Studio Sport (NPO1) 1.054.000
08. Familie Kruys (RTL4) 944.000
09. Autosport F1 GP SGP (Ziggo) 943.000
10. Ik weet wie je bent (NPO3) 811.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 792.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 703.000
13. Studio Voetbal (NPO1) 663.000
14. Shownieuws (SBS6) 583.000
15. Undercover in Nederland (SBS6) 545.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.7%
2. RTL4 / 15.4%
3. SBS6 / 8.1%
4. NPO3 / 6.6%
5. NPO2 / 4.9%


6. Vero / 4.4%
7. NET5 / 4.1%
8. RTL8 / 1.9%
9. RTL5 / 1.6%
10. RTL7 / 1.3%


11. Comedy / 1.1%
12. FOXSp1 / 0.8%
13. Ziggo / 0.7%
14. TLC / 0.6%
15. RTLZ / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,2%
2. RTL Nederland 20,2%
3. Talpa TV 16,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Linelle Deunk, KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen