’RTL of Talpa wordt binnen drie jaar verkocht’

Geplaatst op Fri 21 Sep 2018 om 10:00

Ruud Hendriks, die aan de wieg stond van de commerciële tv in ons land, denkt dat er in de veranderende mediawereld niet langer ruimte is om RTL en Talpa naast elkaar te laten bestaan. Dat zegt hij vandaag in De Telegraaf. Hendriks, die op Nieuwjaarsdag behoorlijk wat reuring veroorzaakte in medialand door massa-ontslagen bij de tv te voorspellen, voorziet dat er op korte termijn veel gaat veranderen. “Ik durf de weddenschap wel aan te gaan dat of Talpa of RTL over drie jaar verkocht is.”

Consolidatie heeft altijd al plaatsgevonden in de mediawereld, benadrukt Hendriks. “De kleintjes zijn opgeslokt door bedrijven als RTL en EndemolShine. Maar inmiddels is de realiteit dat RTL en Talpa zelf kleine spelers zijn geworden in vergelijking met Netflix en Facebook.”

De mediawereld staat onder druk en onder druk wordt alles vloeibaar. “Ik zal een bizar toekomstbeeld schetsen. Stel dat Netflix nu op omroepbedrijven als Talpa of RTL afstapt om de hele programmering op te kopen om die exclusief op Netflix uit te zenden. Talpa en RTL kennen de trend op de reclamemarkt. Dan wordt het moeilijk om er ‘nee’ tegen te zeggen.”

Kunnen RTL en Talpa dan helemaal niet op tegen de Netflixen en YouTubes? “Als je maar beseft dat het knokken is om te overleven. Geef je streamingdienst gewoon twee jaar lang gratis weg. Netflix een tientje? Wij nul. Why not?

Het interview met Ruud Hendriks kunt u lezen op de Telegraaf-site.

Foto: RTL








29 Reacties op “’RTL of Talpa wordt binnen drie jaar verkocht’”


  1. Wietse

    Ik dacht even Peter Heerschop te zien op de foto.

  2. Remco Terhorst

    Deze man is een wijs orakel. Heeft RTL destijds aan de start tot hele grote hoogten geschopt. En nog vriendelijk ook.

  3. lopi

    Endemolshine wordt verkocht aan ITV. Het bedrijf waar John nog een grote bonus van wil.

  4. Coen

    Vele mensen denken van niet. Wat een oude zeur is deze man aan het worden. Wil krampachtig zijn gelijk halen. Typisch een gefrustreerde oud-oprichter.

  5. OMG

    Consolidatie heeft op Europees niveau al plaatsgevonden, maar RTL heeft nooit de voordelen van 1 Europees netwerk gebruikt. Het is gewoon een groep van zelfstandige mediabedrijven die nauwelijks tot niet met elkaar samenwerken. Zelfs op gebied van content inkoop wordt er op groepsniveau nauwelijks samengewerkt. DAAR zit het probleem.

    Wil RTL Group op Europese schaal van betekenis blijven, dan zal het alle onderlinge RTL mediabedrijven tot 1 organisatie moeten smeden. Met in alle landen hetzelfde merk, dezelfde programmering (met blokken voor locale content), 1 nieuwsorganisatie etc.

    Een gigantische transformatie, maar enkel op deze wijze kan RTL Group concurreren met de Amerikanen.

  6. HanzWorsd

    Iedereen die John de Mol zit te bashen, die man is natuurlijk niet achterlijk. Je word niet bij toeval meervoudig miljardair, als je dat wel wil geloven zou ik nog maar goed in de spiegel kijken.

    Natuurlijk creëert hij iets om goed te kunnen verkopen, en waarom ook niet. Goed voor hem, Nederland, de economie, personeel, alles.

  7. N. Haasbroek

    Even een correctie. Commerciele tv en radio is mogelijk gemaakt door de ‘Randstad omroepstichting’. Het radiostation ‘Randstad radio’ heeft de rechtszaken hierover gewonnen tot de hoogste raad in Europa dat gaf de jurisprudentie om de weg vrij te maken voor commerciele tv en radio in Nederland.

  8. Lodewijk

    Ruud Hendriks is een goede en correcte vent. Jammer dat hij voor RTl koos maar die vrijheid had/heeft hij natuurlijk. Toch wel een correctie op zijn verhaal. Ik mis de inhoud. Net als bij koophuizen de locatie bijna alles is is dit bij tv de –inhoud– het belangrijkste.
    Waarom haakt iedereen massaal af bij die tokkies RTL of SBS. Puin, regelrecht Amsterdamse bagger iedere avond, daar zit Nederland niet op te wachten. Nederland wil een oude RTl5. Humorseries, leuk gebracht nieuws als ‘5 in het land’. Leuke film, leuke muziekprogramma’s. Echt zo moeilijk is het niet het is geen raketwetenschap. Maar RTL ga lekker door met die bagger van talentenjachten, Gordon schijt in zijn broek, lacheeuuu, Wendy is geil, met Chantal op het schijthuis, enz, ja prachtige prograa’s waar Nederland op zit te wachten. Inhoud daar gaat het om.

  9. Zomaar

    Talpa is al aan ITV verkocht in 2015.

  10. eindregie

    @OMG. RTL zou wel gek zijn. Kijk naar Discovery en NGC die wel een Europees programma aanbieden: marginale kijkcijfers. RTL biedt in ieder land waar ze actief is met nationale programma’s in de taal van het land een alternatief voor de publieke omroepen. Zolang RTL daar geld mee kan verdienen, gaat dat gewoon door.
    Welke Talpa programma’s op Veronica en op (SBS) 6 zijn nou zo geweldig dat Neflix of You Tube daarvoor het hele Talpa Network wil overnemen. Het is vreemd dat John de Mol die 25% van RTL Nederland had, niet On Demand heeft ontwikkelt, maar de SBS Groep met de Finnen opkoopt en daardoor gedwongen was om zijn 25% in RTL op te geven. Waarom investeren in SBS en het inhuren van ex-RTL gezichten in plaats van mooie serie’s On Demand aanbieden ?

  11. gertjan

    IK geloof wel in zijn voorspelling.

    Echter veel belangrijker is dat de Nederlandse Publieke Omroep ( NPO) dringend totaal “op de schop “moet.
    In Nederland organiseren wij de TV nog net zo als in de jaren 60 en 70, met al die omroepjes.
    Computers, internet etc. hebben het beeld anno 2018 totaal veranderd.

    Net zoals elke voetbalvereniging de eigen broek moet op houden, zouden ook al die hobby omroepjes VPRO,VARA,KRO, NCRV,MAX,WNL,ETC. dat moeten doen en niet meer profiteren van de miljoenen euro’s aan subsidies, waarvan ze vaak waardeloze programma’s maken en vaak meer een reisorganisatie zijn met een “ons kent ons” kliek.
    Laten hun leden maar contributie betalen, als ze zo graag willen blijven bestaan.

    Ik pleit, voor zo’n klein land als Nederland, voor slechts één nationaal TV bedrijf, geleid door niet partijdige, neutrale mensen, die niet een deal maken met de politiek, door vooral ons socialistisch informeren, maar wel op een vrije eerlijke wijze. De huidige NPO deugt niet.

    Zoals gisteren die NPO op TV deed, , slechts wel Pechtold liet horen en zien met zijn verhaal tegen Wilders en toen Wilders keihard en met aantoonbaar bewijs de hypocrisie van Pechtold aantoonde en de vloer met hem aanveegde, zond de NPO dit NIET uit !

    Laat de commerciëlen, die het door internet ook steeds moeilijker gaan krijgen,
    maar als “vermaakcircus” optreden.

    Mijn voorstel zou wel vele tientallen miljoenen aan belastinggeld schelen!

  12. Ron

    Denk eerder dat Talpa RTL overneemt.

  13. joost

    Inderdaad, zag ik op M:
    wel dat Pechtold beschermd werd en dat Wilders is weggelaten.

    Dus NPO,niet objectief!

  14. Adje Roland

    Eindregie 12.18 waarom heeft Discovery, NGC weinig kijkers?? Door om de 3 minuten klote reclame in hun docu’s te verwerken. Als zij zonder re lame uitzenden verslaan zij RTL en SBS op hun sloffen.

  15. Joop55

    Hendriks is een vakman die precies weet wat hij de lucht in slingert, hij heeft hier gewoon een goede analyse gedaan, RTL en Talpa (tot zover het al niet een grote bezembende is) gaan ten onder aan de virtuele wereld dat het internet heet, lange leve het internet in dit geval, want de Nederlandse media (op de NPO en NRC na) zijn op een bedroevend laag niveau bezig.

  16. Sven L.

    RTL Group heeft goud in handen; het merk / de naam. Iets wat TALPA (nog) niet heeft, en al helemaal niet in het buitenland. Het enige waar kopers in geïnteresseerd zijn is content. De contentportefeuille van TALPA is te zwak om met grote spelers te concurreren. RTL Group daarentegen heeft veel meer content, maar verzuimt dit op Europees niveau uit te rollen. Gemiste kans in mijn optiek.

    Ik ben niet thuis in het juridische veld maar het moet toch mogelijk zijn dat RTL haar algehele content op een gezamenlijk platform gaat aanbieden? Dat Nederlandse kijkers naar bijv. het Duitse Got Talent on demand kunnen kijken etc.?

    En wat betreft het creëren van nieuwe series zijn er ook legio mogelijkheden op dat gebied. Er is expertise & creativiteit genoeg lijkt me.

  17. OMG

    @eindregie

    Appels en peren vergelijken… Discovery en NGC zijn niche zenders. RTL heeft in Europa brede familie, mannen, vrouwen en jongeren tv zenders. Als je mijn reactie goed gelezen had, kunnen ze gemakkelijk locale content programmeren in bepaalde tijdslots. Een film, kan op alle zenders geprogrammeerd worden in geheel Europa. Evenals het nieuws, waarom nieuwsredacties in alle landen waar ze actief zijn? Gewoon 1 nieuwsdienst met per land waar ze actief zijn een klein team voor nationale / lokale berichtgeving.

    Schaalgrote, enkel daarmee kan RTL een vuist maken. Ze hebben het allemaal in huis, het wordt niet benut. Enige wat het kost is aanpassing.

  18. Mike

    Er is in Nederland ruimte voor een conservatief rechtse zender. Die is er momenteel niet en daar zit een gat in de markt. Het is momenteel veel van hetzelfde. Politiek correct pro VVD, PVDA, CDA, D66, GL. En pro EU. Alles behalve objectieve tv. Dat hoeft niet erg te zijn als er ook op televisie een zender is die als tegenhanger fungeert.

    Sowieso hebben RTL en Talpa momenteel beide een zender teveel.

  19. Shaniquilia vd Put

    Eens met Mike

  20. gtstfites

    Gewoon minder zenders voor RTL en Talpa
    NPO 1
    NPO 2
    NPO 3
    RTL 4
    RTL 5
    Talpa 6
    RTL 7
    Veronica
    NET 5

  21. Henk K.

    @lopi 10:11 “Endemolshine wordt verkocht aan ITV. Het bedrijf waar John nog een grote bonus van wil.”

    Dat is nog lang niet zeker. EndemolShine is binnen een jaar voor 50% eigendom van Disney…. iTV heeft een bod gedaan, maar zolang er nog geen deal is rond Sky wordt Endemol ook niet verkocht.

  22. ano@niem.nl

    Ik ben het met de duiding ook niet zo eens. Je ziet nu zelfs Netflix uiteenbrokkelen doordat Disney en andere partijen zelf een app gaan vermarkten. Tesamen wordt het allemaal te duur en gaan mensen weer old school terug naar de tv en downloaden.

    Bovendien zie je ook de trend dat de kijkers klaar zijn met het 7e of 8e seizoen van een serie.

  23. Deadly Viper

    RTL is een veel grotere speler dan Talpa.

  24. dr phil

    ook rtl Luxemburg heeft intressen in endemolshine

  25. Freek

    Talpa en RTL heeft nauwelijks iets van waarde voor Netflix of andere grote mediabedrijven. Dat de Nederlandse commercielen zich in de toekomst samenvoegen is denkbaar.

  26. Dc

    John de Mol wil van 6 een succes maken om vervolgens voor de hoofdprijs te verkopen dat is zijn enige doel.

  27. Ron

    @Dc:Dat gaat nog jaren duren, áls het al gaat gebeuren..

  28. Henk

    De toekomst zit niet in stenen of lineaire kanalen, maar in rechten. Wie muziek-, sport-, film- of andere formatrechten bezit, of voor langere tijd in bezit heeft, overleeft. Televisiekanalen zijn net als cd’s, in het internet tijdperk volledig overbodig. NPO en RTL hebben maar weinig formatrechten en de meeste van John de Mol liggen inmiddels bij ITV. Deze discussie van de aardige Ruud Hendriks is dus ook al achterhaald.

  29. VieCie

    Rtl en Talpa Network moeten goed oppassen dat ze hun corebusiness niet vergeten. Iedereen denkt dat !Netflix alleen maar kijktijd wegsnoept. Het grootste gevaar komt echter nog namelijk als ze met advertenties/connercials beginnen….. En dan keihard sport, Nederlands drama en nieuws gaan uitzenden. De loyaliteit kennende van de geniddelde TV maker, zitten deze straks allemaal bij de Amerikanen..

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.