RTL 4 zou RTL-sausje over Heel Holland Bakt gooien

Geplaatst op Tue 18 Sep 2018 om 15:30

Voorstanders van amusement bij de NPO roepen vaak dat programma’s als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt er héél anders hadden uitgezien op RTL en SBS. Dat is niet zo, maar er zou inderdaad wel een RTL-sausje overheen zijn gegoten. Dat heeft RTL-baas Sven Sauvé gezegd op BNR Nieuwsradio. RTL had Heel Holland Bakt jaren geleden bijna zelf binnengehaald. “Er is één programma waar ik zelf hard aan heb gewerkt om het naar ons toe te halen: Heel Holland Bakt“, begint hij.

Waarom is het niet naar RTL gekomen? “We moesten het afleggen omdat de publieke omroep meer kon bieden dan wij.

Heel Holland Bakt had volgens Sauvé goed bij RTL gepast. “Het is een fascinerend verhaal. Ik zou er zelf nooit een avond voor gaan zitten, maar als je er voorbij zapt wil je toch weten of die cake wel of niet gaat lukken. Je blijft toch hangen. Boer Zoekt Vrouw is ook tijdloos.”

Zouden deze programma’s bij RTL heel anders zijn? “Nee, maar ik weet niet of we het precies hetzelfde zouden doen. We zullen er altijd ons eigen sausje over gooien en we maken toch op een andere manier programma’s dan de publieke omroep dat doet, maar het basisidee zou hetzelfde zijn.”

Dat maakt het ook zo ingewikkeld om te accepteren dat dit soort programma’s voor je neus worden weggekaapt met subsidies. Wij kunnen ze net zo goed brengen, maar je wordt op dat moment overboden door een gesubsidieerde partij. Dat is moeilijk.”

Sauvé wordt soms gek van de publieke omroep. “Ik ben voor een hele sterke publieke omroep. Wat ik zie gebeuren is dat de duale financiering, dus verkoop van commercials plus subsidie vanuit de overheid, vrij uniek is in Europa. Dat bestaat al jaren op het lineaire domein. Dat is al jaren zo en ik denk dan: oké, laat dat maar zijn voor wat het is. Maar het wordt ook doorgezet in de digitale wereld en daar hebben we als lokale publishers last van. Dat vind ik niet passend in deze tijd.

Foto: Omroep MAX








23 Reacties op “RTL 4 zou RTL-sausje over Heel Holland Bakt gooien”


  1. Michel

    RTL had het meteen uitgemolken met 4 versies van dat programma: bakken met BN-ers (uiteraard), bakken met kids, bakken met senioren en bakken op een tropisch eiland of zo. Met om de 10 minuten reclame vanzelfsprekend. :D

  2. xandertje

    Tuurlijk, logo’s op schort, opdracht ‘Maak een taart met mars repen’, messen van Herman den Blijker. Ander en sneller camerawerk. Populaire muziek i.p.v. de wat koninklijke muziek bij HHB. Deelnemers die gecast worden op tattoo’s en accent.

  3. Facto

    En juist het ontbreken van dat sausje maakt het zo succesvol. Ook BZV gaat ten onder als het overgoten wordt met het sausje. RECLAME IS KILLING

  4. Maxer

    “Het basisidee zou hetzelfde zijn”, je meent het had gedacht dat het dan het gieten vanplastic zou zijn geworden.
    Overigens zijn ze niet overboden, de PO wilde alleen direct een contract afsluiten voor meer dan één seizoen, iets wat RTL niet wilde.

  5. Mike

    Dit was inderdaad geflopt op RTL. Er was een totaal andere jury en presentator op dit programma gezet. Om maar te zwijgen over de (type) casting van de kandidaten.

  6. Appelsap

    Onzin verhaal…er zou niet alleen RTL saus over zitten …maar ook een half uur reclame in zitten naast de standaard reclame blokken van het andere half uur

  7. Derk

    Oud. Hij zei dat 3 weken terug bij Hemmen. Manmanman

  8. Insider

    Sven de leugenaar.

    RTL bood meer voor 1 jaar Max won door het 2 jaar met optie te geven.

    Kijk Sven dat soort zaken zo brengen is nu juist de ondergang van RTL

  9. Sven L.

    Dit is oud nieuws. Jan Slagter heeft dit al eens verteld, ik meen vorig jaar.
    MAX bood uiteindelijk 7.500,00 per afl. (rechtenafdracht aan de BBC) RTL wilde niet verder gaan in de bieding.

  10. chris

    In ieder geval blij dat het bij de P.O. zit, sausjes genoeg daar.

  11. Olga

    Ik zou dit dus noooooit kijken bij RTL, want dan krijg je 20 vooruitblikken en 30 terugblikken, en een green/blue/yellow-room en een prijsvraag en 100 billboards en 10 keer een logo in beeld, en bijvoorbeeld een Wendy van Dijk die overdreven ‘spannend’ gaat doen (terwijl het niet spannend is) en daarna krijg je de 0900-BELNU oproep en daarna weer een commercial break en daarna weer de belpromo en daarna nog eens een hysterische Wendy/Nicolette/Chantal en daarna nog een commercial break en daarna de terugblik en vooruitblik, en dan zie je weer hoe het verder gaat met de kandidaten.

  12. Simon stokvis

    Ik vind dat maar smerig… saus over je gebak

  13. Whitedog

    Ik lig in een deuk Simon, wat ben jij hilarisch!

  14. tim

    Ik hou van normale programma’s zonder sponsoring indirect in beeld. Dan mogen kandidaten met bepaalde producten bakken en vervolgens lange reclames ertussen door

  15. Fox Mulder

    Sven Sauvé en saus. Hmm das een enge combinatie.

  16. Henk (de echte)

    “Stokvis.
    Ligt er aan wat voor saus, een saus van gesmolten chocolade met room is niet verkeerd.

    RTL moet niet zo zeuren want RTL heeft weer veel meer mogelijkheden op commercieel gebied die de PO niet heeft. Denk aan product placement in programma´s als GTST en Koffietijd.

  17. H. Davids

    Gelukkig voor RTL Group produceert haar dochteronderneming Bleu Circle het programma…

  18. anoniem

    NPO is als een snackbar met vaak lekkere frites. En RTL bakt er niets van… :-)

  19. Gerben

    Boer zoekt Vrouw is een format van -uiteindelijk- RTL. Logisch dat het bij RTL prima zou passen. Hun productiebedrijven produceren voornamelijk formats die daar zouden passen namelijk

  20. chris?

    Past bij iedere zender, maar bij de commerciele te vel onderbrekingen door reclame

  21. Bassie

    Allememaggies!! Voel me helemaal lekker hier bij de Fabeltjes
    Courant!

  22. weethetbeter

    Ik ben blij dat het door MAX uitgezonden wordt !!!!!!!

  23. BRAAK

    Op een paar uur vliegen hebben ze niks te eten, maar hier ook in Australië en andere landen vreten ze zich klem in de kook onzin, schamen jullie je niet met die van Duin voorop.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.