Vlag uit bij Veronica: ook PSV naar Champions League
De kijkcijfers van woensdag 29 augustus 2018 (SKO)
De mannen van VI vallen met hun neus in de boter: voor het eerst sinds 2010 hebben twee Nederlandse clubs zich geplaatst voor de Champions League. En de rechtenhouder is hun nieuwe werkgever Veronica. Nadat bijna 1,8 miljoen kijkers (32 procent) dinsdag zagen hoe Ajax het hoofdtoernooi haalde, zagen woensdag bijna 1,4 miljoen kijkers (26 procent) hoe PSV het hoofdtoernooi haalde door met 3-0 te winnen van BATE Borisov. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Door deze torenhoge cijfers scoorde Veronica voor de tweede dag op rij een ver bovengemiddeld avondaandeel. “Wat een weelde! Ajax en PSV naar Veronica 🍾“, twittert René Oosterman van Talpa TV.
En Telegraaf-journalist Rob Goossens: “Champions League gaat dit seizoen echt goed geld opleveren voor Talpa. Minimaal vijftien potjes met meer dan 1,5 miljoen kijkers, en de pauze ram je volledig vol met commercials. Hoppetee.”
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Van Dis en de Dalai Lama 208.000 kijkers (4 procent).
NPO 1 pakte brons op prime time dankzij de finale van De Nieuwe Lekkerbek, waar 912.000 mensen (16 procent) naar keken. Aansluitend trok Death in Paradise 407.000 kijkers (8 procent).
Verder keken de meeste mensen naar RTL 4. Linda’s Zomerweek scoorde 782.000 kijkers (17 procent). Daaraan voorafgaand trok Mijn Zaak Is De Beste 311.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Rijdt Visite: 464.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 306.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Isabelle: 206.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met SOS M’n Vakantie Is Een Hel: 196.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Bro’s Before Ho’s: 182.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Save the last dance: 180.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (754.000), M (744.000), Editie NL (604.000) en Utopia (511.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Laat op Eén (598.000), de voetbalnabeschouwing (527.000), Hart van Nederland (523.000) en Nieuwsuur (442.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 13 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.076.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.385.000 03. PSV – Bate (Vero) 1.379.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.136.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.088.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 18.5% 2. Vero / 14.7% 3. RTL4 / 13.4% 4. NPO2 / 8.3% 5. SBS6 / 6.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,3% 2. Talpa TV 24,6% 3. RTL Nederland 22,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS