Veronica met winnend PSV aan kop op prime time


De kijkcijfers van dinsdag 21 augustus 2018 (SKO)

PSV heeft in Wit-Rusland een grote stap gezet naar het hoofdtoernooi van de Champions League. In de play-offs werd BATE Borisov met 3-2 verslagen en 1,2 miljoen mensen (26 procent) waren daarvan getuige op Veronica. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. René Oosterman, zenderbaas van SBS 6, hoopt van harte dat PSV er volgende week in slaagt om het hoofdtoernooi te behalen. “Zou ook geweldig voor Talpa TV zijn!“, zegt hij, wijzend op de kijkcijfers.

Volgende week is de return in Eindhoven. Trainer Mark van Bommel is vol van vertrouwen. “Als je ziet hoe we terugkomen, dat kan ik niet beschrijven“, zei hij op de persconferentie na de wedstrijd. “We kregen die penalty en opeens was het vertrouwen terug. In het begin waren we onder de indruk van de tegenstander. Ze speelden erg agressief.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was De Slimste Mens met bijna 1,2 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2.

NPO 1 scoorde prima met de herhaling van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld (944.000 en 19 procent), maar stortte aansluitend in met het nasynchronisatiedrama Bad Banks (223.000 kijkers en 5 procent).

Het brons op prime time was voor RTL 4 dankzij de halftienshow Het Italiaanse Dorp Ollolai, goed voor 898.000 kijkers (19 procent). Daaraan voorafgaand trok Sterren Houden Huis slechts 452.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met The Mysteries of Laura: 340.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alex Cross: 187.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 173.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Slechtste Chauffeur: 153.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Kitchen Impossible: 147.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Last Vegas: 145.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (896.000), Zesuurjournaal (798.000), EenVandaag (797.000), RTL boulevard (652.000), M (590.000) en Editie NL (534.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Laat op Eén (831.000), Hart van Nederland (549.000), de voetbalnabeschouwing (490.000), Shownieuws (426.000) en Nieuwsuur (374.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.539.000
02. BATE – PSV (Vero) 1.236.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.170.000
04. Floortje naar het einde (NPO1) 944.000
05. Het Italiaanse Dorp Ollolai (RTL4) 898.000


06. Half Acht Nieuws (RTL4) 896.000
07. Laat op Eén (NPO1) 831.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 798.000
09. EenVandaag (NPO1) 797.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 652.000


11. M (NPO1) 590.000
12. Journaal laat (NPO1) 575.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 549.000
14. Voetbal CL PO VB (Vero) 549.000
15. Editie NL (RTL4) 534.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 17.3%
2. Vero / 14.5%
3. RTL4 / 13.3%
4. NPO2 / 8.5%
5. SBS6 / 6.2%


6. NET5 / 4.9%
7. RTL7 / 3.1%
8. RTL8 / 2.8%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL5 / 2.0%


11. TLC / 1.3%
12. Comedy / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. BBCFirst / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 28,5%
2. SBS Groep 26,7%
3. RTL Nederland 21,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen