Ster raadt nasynchronisatie af na Bad Banks-drama

De Ster adviseert bedrijven om hun tv-reclames vooral niet na te synchroniseren. Adverteerders kunnen beter kiezen voor ondertiteling. Dat is te lezen op de site van de reclameblokvuller. Het advies van de Ster volgt op het mislukken van het nasynchronisatie-experiment op NPO 1: de Duitse serie Bad Banks met onze eigen Barry Atsma in de hoofdrol is nagesynchroniseerd naar het Nederlands, maar de kijker vindt het niet te pruimen. En de Ster is er niet zo verbaasd over.

Ook de Ster heeft het NPO-experiment zien mislukken. “Het heeft niet uitgepakt zoals gehoopt. De gemiddelde Nederlander houdt niet van nasynchronisatie in series en films. Nederlanders zijn veelal overtuigend anti-nasynchronisatie.

Bij reclames is dat niet anders, aldus de Ster. Ze liet in opdracht van een adverteerder een onderzoek uitvoeren. Een groep panelleden werd zowel een reclame met ondertiteling als een nagesynchroniseerde reclame voorgelegd. Slechts 11 procent gaf de voorkeur aan nasynchronisatie, 70 procent aan ondertiteling.

Maar liefst 63 procent van het panel gaf aan negatief te zijn over nasynchronisatie. “Deze mensen geven aan dat ze het onder andere nep, goedkoop en verschrikkelijk storend vinden, en bovendien vaak slecht uitgevoerd. Het stoort vooral wanneer er een buitenlands accent wordt gebruikt.

Een volledig Nederlandstalige commercial heeft uiteraard de voorkeur van de kijker, aldus de Ster. “Mocht dit niet haalbaar zijn, dan is ondertiteling de beste keuze.”

Het Ster-artikel ‘Nasynchronisatie in tv-commercials, een goed idee?’ kunt u hier lezen.

Foto: AVROTROS

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen