Radio 538 herovert marktleiderschap na drie maanden

Het was een bittere pil en flink wennen voor Radio 538: het vlaggenschip van de Talpa-radiogroep van John de Mol was de afgelopen drie maanden plotseling níet meer de marktleider in radioland. Nu is het feest achter de dj-tafels van 538, want in de periode juni-juli heeft ze de koppositie heroverd van NPO Radio 2, blijkt uit cijfers van Nationaal Luister Onderzoek. Radio 538 stijgt met 0,4 procentpunt naar 12 procent aandeel, Radio 2 daalt met 0,5 procentpunt naar 11,5 procent.

Menno de Boer, zenderbaas van 538, reageert lyrisch: “Deze cijfers laten zien dat 538 hét station voor de zomer is. We zijn ontzettend trots dat we met dit geweldige team wekelijks ruim 3,3 miljoen luisteraars bereiken met het geluid van nu en spraakmakende programma’s.”

Het was een drukke zomer, zegt hij. “In juni zond Frank Dane weer wekelijks uit vanuit de tuinen van bekende Nederlanders met de Frank & Vrijdag Show Tuintour, verlengden we het contract met Armin van Buuren en nam Ivo van Breukelen de presentatie van de Top 40 over.

In juli waren we als enige Nederlandse station aanwezig op ‘Tomorrowland’, het grootste dance-event ter wereld, zonden Coen & Sander een bijzondere show uit vanaf de zolderkamer van Coen en haalde Edwin Evers ruim 185.000 euro op tijdens de Evers Staat Op Run voor Spieren voor Spieren. Zomer = 538!

Jan-Willem van Engelen, zenderbaas van Radio 2, zei in december nog dat hij niet uit is op de onttroning van Radio 538. “Goede luistercijfers zijn leuk, het is een bevestiging, maar het is nooit een primair target. Dat het dat bij de commerciëlen wel is, begrijp ik. Daar leven zenders van, en als je Adele draait weet je 100 procent zeker dat iedereen het leuk vindt. Niets mis mee, ik heb er zelf lang gewerkt.

Zelf wil Van Engelen met zijn zender van publieke waarde zijn. “Als we met Radio 2 nummer één worden is dat zo, maar het is niet waarop we programmeren. Ik heb veel respect voor Radio 538 en vind het oprecht mooi om te zien hoe echt commerciële radio en publieke radio twee totaal verschillende dingen doen, maar toch zij aan zij oplopen.

Ook de nummers drie en vier draaien om: Qmusic stijgt met 0,6 procentpunt naar 9,3 procent marktaandeel, Sky Radio daalt met 0,3 procentpunt naar 9,2 procent marktaandeel.

Een treurige ontwikkeling is er voor NPO 3FM. Die zender noteert 2,9 procent marktaandeel en zakt daarmee voor de tweede keer in de historie onder de 3-procentgrens.

Een overzicht van de luistercijfers in juni-juli 2018:

01. Radio 538 / 12,0 procent (+0,4 procentpunt)
02. NPO Radio 2 / 11,5 procent (-0,5)
03. Qmusic / 9,3 procent (+0,6)
04. Sky Radio / 9,2 procent (-0,3)
05. Radio 10 / 8,1 procent (+0,1)

06. NPO Radio 1 / 8,1 procent (+0,6)
07. NPO Radio 5 / 4,3 procent (+0,2)
08. 100% NL / 3,6 procent (-0,3)
09. Radio Veronica / 3,3 procent (-0,2)
10. NPO 3FM / 2,9 procent (-0,1)

11. NPO Radio 4 / 2,1 procent (-0,2)
12. SLAM! / 1,5 procent (-0,2)
13. Classic FM / 1,4 procent (+0,2)
14. BNR / 0.8 procent (-)
15. Sublime / 0,7 procent (-)

Foto: Radio 538

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen