Wedstrijd om brons ondanks winnend België geen hit


De kijkcijfers van zaterdag 14 juli 2018 (SKO)

Het succes van België op dit WK Voetbal heeft de kijkcijfers van het voetbaltoernooi flink gestuwd op NPO 1. De spek-en-bonenwedstrijd om het brons was ondanks de zuiderburen echter géén hit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. België – Engeland, met 2-0 gewonnen door de Belgen, wist tussen vier en zes ’s middags bijna 1,3 miljoen kijkers te vermaken, goed voor 50 procent marktaandeel. Daarmee was het overigens wel de meest bekeken tv-uitzending op zaterdag.

De vorige wedstrijden met België trokken veel meer bekijks. Zo wist de kwartfinale tegen Frankrijk bijna 4 miljoen kijkers te bekoren.

Ook op prime time was NPO 1 de winnaar: Animal Crackers scoorde 788.000 kijkers (23 procent), Mindfuck had er 706.000 (19 procent) en Delicious trok aansluitend 600.000 kijkers (15 procent).

RTL 4 pakte zilver met de herhaling van Ik Hou Van Holland, goed voor 474.000 kijkers (13 procent). Het Zijn Net Mensen trok aansluitend 473.000 kijkers (12 procent).

Het brons is voor NPO 2. Die zender zet met Beck 414.000 kijkers (11 procent) neer.

Verder was vooral SBS 6 in trek, dankzij de film Nanny McPhee and the Big Bang, goed voor 314.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met American Die 2: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 158.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ventoux: 146.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 143.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 110.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 84.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Achtuurjournaal (979.000), EenVandaag (975.000), Sportjournaal (865.000), Studio Sport (599.000), Half acht nieuws (448.000), Tennis Wimbledon Dames F (314.000) en Lachen om home video’s (296.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (1 miljoen), Hart van Nederland (639.000), Nieuwsuur (474.000), Elfwegentocht (278.000) en Elton John I’m Still Standing A Grammy Salute (255.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. België – Engeland (NPO1) 1.272.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.116.000
03. De Avondetappe (NPO1) 1.011.000
04. Journaal 20:00 (NPO1) 979.000
05. EenVandaag (NPO1) 975.000


06. Sportjournaal (NPO1) 865.000
07. Animal Crackers (NPO1) 788.000
08. Mindfuck (NPO1) 706.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 639.000
10. Delicious (NPO1) 600.000


11. Studio Sport (NPO1) 599.000
12. Ik Hou Van Holland (RTL4) 474.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 474.000
14. Het zijn net mensen (RTL4) 473.000
15. Half acht nieuws (RTL4) 448.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 10.5%
3. SBS6 / 8.3%
4. NPO2 / 8.1%
5. NPO3 / 4.9%


6. Vero / 3.5%
7. NET5 / 3.1%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL5 / 2.7%


11. SBS9 / 1.0%
12. Comedy / 1.0%
13. Discov / 0.8%
14. BBCFirst / 0.7%
15. ID / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,9%
2. RTL Nederland 19,0%
3. SBS Groep 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen