Ivo Niehe vindt kritiek op docuserie ‘zó onverdiend’

Geplaatst op Tue 17 Jul 2018 om 18:03

Ivo Niehe vindt de kritiek op de door hem geproduceerde docuserie ‘Francine Houben, een Hollandse architect met wereldsucces’ heel erg onterecht. Dat laat hij weten aan NRC Handelsblad. Tv-recensent Arjen Fortuin van de krant vindt de documentaireserie wel heel erg kritiekloos; de voice-over bedolf de kijker onder de ‘zoete adjectieven’, schrijft hij. Het past volgens hem in de lijn van andere kritiekloze NPO-series over commerciële bedrijven zoals Van der Valk en museum Hermitage.

De krant ontdekte dat één van de filmmakers, Nienke Andersson, niet alleen de stiefdochter van Houben is, maar ook in dienst is bij haar architectenbureau Mecanoo, waar ze een audiovisueel archief aanlegt voor het bedrijf.

Die beelden heeft Niehe Media gebruikt voor de vierdelige serie, maar ook heeft ze in opdracht van Niehe gefilmd. Zo zou de ‘documentaireserie’ natuurlijk al snel één grote reclamespot kunnen worden.

Niehe noemt de kritiek op de serie ‘zó onverdiend’. “Mecanoo heeft niet meebetaald aan de serie. Ik heb zelf alle keuzes gemaakt. Nee, het is geen kritisch interview geworden. Dat is ook niet mijn stijl. De serie is geen vorm van kritische journalistiek. Ik wil mensen die iets presteren, die iets moois maken in het zonnetje zetten.

Overigens zijn de filmers volgens het NRC niet blij met de montage van Niehe. ‘Zonder overleg’ zouden allerlei scènes zijn geschrapt. De makers zijn ‘teleurgesteld’ en ‘verbaasd’ over deze ‘gepopulariseerde versie’.

Het NRC-artikel ‘Bedrijfsbeelden stiefdochter in documentaire over Francine Houben’ kunt u lezen op de NRC-site.

Foto: Harry Cock, Avrotros








8 Reacties op “Ivo Niehe vindt kritiek op docuserie ‘zó onverdiend’”


  1. Joep uit Tilburg

    De man met het haar als Trump.

  2. shrink

    Van zo’n dweperige hagiografie krijgt elke geïnteresseerde kijker enorme jeuk. Echt niet om aan te zien… dat malle kritiekloze toontje… vreselijk. De serie over Cathelijne Broers van de Hermitage was ook zo’n flemerige knieval. Zo jammer.

  3. Hermann Boring

    Ik vond het ook een unaniem belachelijk groot succes. Heel flauw weer, die kritiek. Oom Ivo maakt dat speciaal voor ons en wat krijgt hij er voor terug?

  4. Michael

    Haha, is toch niet te geloven dat de NPO aan dit soort reclamespots meewerkt? En dan hebben we het nog niet eens over Ilja Gort? De man die dankzij de nop binnenloopt met zn wijntjes bij de albert heijn.

  5. chris

    Het past in de lijn van Ivo Niehe, die zich zelf geweldig vindt.

  6. Robert

    Nou oom Ivo krijgt al jarenlang zakken vol met geld binnen, dat krijgt hij van ons.
    Denk een van de rijkste in het circus daar.

  7. Pohyai

    Zo (her)ken ik Ivo weer ! Als je lang geleden met een goed idee bij hem kwam wilde hij het altijd al graag wat verder uitgewerkt op papier zien………….. en ja dan zag je het later regelmatig terug terug als een Ivo Niehe Productie.

  8. BRAAK

    Ach gossie, zit je haar weer niet goed Ivootje, ja, de ouderdom slaat toe.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.