Giel de Winter voelt zich gekrenkt door RTL

Giel de Winter mag met zijn YouTube-kanaal StukTV dan wel zijn aangesloten bij het RTL MCN, maar zijn band met RTL is niet heel erg warm. Dat bekent hij in de Dummies Podcast. De Winter gaat over zijn eigen YouTube-kanaal, maar RTL MCN kan bijvoorbeeld wel bij hem komen met ideeën voor gesponsorde content. Zijn huidige hitshow Het Jachtseizoen is volledig zijn eigen idee; wel hoopte hij op financiering door RTL. “Ik had Het Jachtseizoen bedacht en ik had geld nodig.”

Het Jachtseizoen is duur en De Winter hoopte dat RTL erin wilde investeren. “Ik had net getekend bij RTL en ik vroeg een gesprek aan van: ‘Willen jullie even luisteren naar mijn programma?’ Dat heb ik verteld en ze zeiden: ‘Nou, we gaan het niet doen.’ Dat was het. Ik dacht: huh, oké. Op een of andere manier krenkt het je, meteen ‘nee’.”

Hij wilde het idee niet loslaten. “Ik wilde het maken en kon er niet van slapen. Ik móest het maken. Ik probeerde het nóg een keer bij RTL en het was weer ‘nee’. Toen dacht ik: stik erin, hoeveel heb ik op mijn rekening staan? Dat was echt een fucking risk. Er staan zeker wel een paar nullen achter. 10.000? Veel meer.”

Waarom kost het zo veel geld? “Dat zit het huren van camera’s, in autohuur, in redacteuren. Het was echt een puzzelstuk.”

De Winter deed de financiering dus zelf; RTL liet hem zitten. “Soms hoor ik nog van andere influencers dat RTL zegt dat zij Het Jachtseizoen hebben gefinancierd. Dan denk ik echt: jongens, hoe durf je? Ik heb het twee keer heel netjes gevraagd. Ze hebben hun excuses aangeboden, maar dat ze dan nog wel ermee pronken dat ze Het Jachtseizoen hebben gefinancierd, dan denk ik: ja…”

Het is nog steeds een ‘struggle’, zegt De Winter. “Ze verkopen Het Jachtseizoen nu voor mij aan Samsung, via dat MCN, maar ik ben nog wel altijd van mening: waar zijn mijn inkomsten voor seizoen één? Ik heb aan Het Jachtseizoen nog steeds niets verdient. Dat geeft niet en ik vind het een eer dat ik nu mijn middelvinger op kan steken, omdat het een goede formule is. Uiteindelijk verdien je het terug, maar het heeft wel tijd nodig. Het doet gewoon wat met je.”

De Winter begrijpt wel dat RTL minder hard loopt voor zijn eigen ideeën; als RTL zélf met een idee komt, dan heeft RTL daar de rechten van. “MCN-afdelingen gaan nu formats verzinnen en pitchen bij YouTubers. RTL heeft dan de rechten van het programma. Ik denk dan: yo, ik ben toch een YouTube-kanaal zelf begonnen? Dan wil ik toch mijn eigen ideeën erop hebben?

Waarom moet een andere partij mij gaan vertellen wat leuk is? Dat is ook mij overkomen. Ik denk dan: nee, dat vind ik niet leuk. Voor je eigen programma’s krijg je minder snelle medewerking. Daar gaan ze niet zo snel voor lopen.”

Erland

Sommige kenners riepen dat Giel de Winter een geschikte opvolger is voor Erland Galjaard bij RTL. “Nee, die vraag is nooit direct gesteld. Ik ben ook maar 28. Hoe je het wendt of keert: iedereen schoot de ballen af op Erland. Als er iets fout ging, was Erland de sjaak, terwijl er een gigantisch bedrijf achter zit. Dan kun je niet één iemand de schuld geven, maar dat deed de media wel.”

Er zijn natuurlijk wel vragen aan mij gesteld van: kunnen we samen zitten en jouw visie loslaten op RTL? Dat vind ik allemaal heel interessant, maar dat betekent wel dat ik dingen ga vertellen waarbij het bedrijf veel baat heeft. Dan wil ik er ook iets voor terug. Dat kan in de vorm van het aansluiten bij Stuk met zo’n MCN, iets meer vrijheid krijgen. Tot op heden is dat nog niet gebeurd.”

Terug naar Het Jachtseizoen: is hij boos op RTL? “Het is geen woede, het is al lang uit de lucht, maar het is een moment dat mij zelf persoonlijk heeft geraakt.

De Dummies Podcast met Giel de Winter kunt u luisteren via Soundcloud.

Met 4 miljoen views is de Jachtseizoen-aflevering met rapper Boef de populairste:

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen