Dik 200.000 ochtendkijkers voor opening Noord/Zuidlijn


De kijkcijfers van zaterdag 21 juli 2018 (SKO)

Het liveverslag van de opening van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn met Dionne Stax trok zaterdagochtend tussen kwart over tien en kwart over elf 226.000 kijkers (25 procent) naar NPO 1. Deze mensen gingen er speciaal voor zitten; de omringende programmering trok nog geen 75.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. ’s Avonds bracht NPO 1 ook nog een samenvatting van de festiviteiten op het zevenuurslot. Daar keken 707.000 mensen (25 procent) naar.

NPO 1 was ook de winnaar op prime time. Animal Crackers scoorde 803.000 kijkers (22 procent), Mindfuck had er 882.000 (22 procent) en Delicious noteerde 485.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 pakte zilver met de Ik Hou Van Holland-herhaling, goed voor 566.000 kijkers (15 procent). Het Zijn Net Mensen trok aansluitend 487.000 kijkers (12 procent).

Het brons was voor NPO 2. De detective Bridge was goed voor 452.000 kijkers (12 procent). Verder was vooral NPO 3 in trek met 262.000 kijkers (7 procent) voor All Stars 2.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Night at the museum: secret of the tomb: 196.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 176.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 173.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 158.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Blues Brothers: 116.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Grote Improvisatieshow: 63.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Achtuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (937.000), Opening Noord/Zuidlijn (707.000), Half Acht Nieuws (436.000), RTL Boulevard (276.000) en NCIS (254.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (871.000), Nieuwsuur (546.000), Hart van Nederland (525.000), Studio Sport (473.000) en Van der Vorst ziet sterren (238.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 18:00 (NPO1) 1.227.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.027.000
03. Tour de France (NPO1) 946.000
04. EenVandaag (NPO1) 937.000
05. Mindfuck (NPO1) 882.000


06. De Avondetappe (NPO1) 871.000
07. Animal Crackers (NPO1) 803.000
08. Opening Noord/Zuidlijn (NPO1) 707.000
09. Ik Hou Van Holland (RTL4) 566.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 546.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 525.000
12. Het zijn net mensen (RTL4) 487.000
13. Delicious (NPO1) 485.000
14. Studio Sport (NPO1) 473.000
15. Bridge (NPO2) 452.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.4%
2. RTL4 / 11.3%
3. NPO2 / 8.1%
4. NPO3 / 5.6%
5. SBS6 / 5.4%


6. NET5 / 4.6%
7. RTL7 / 4.1%
8. RTL8 / 2.8%
9. Vero / 2.7%
10. RTL5 / 1.8%


11. FS1E / 1.4%
12. SBS9 / 1.2%
13. Discov / 1.2%
14. RTLZ / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,1%
2. RTL Nederland 20,0%
3. SBS Groep 13,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen