Avondetappe 875.000, Tour du Jour 186.000 kijkers


De kijkcijfers van zondag 8 juli 2018 (SKO)

Dione de Graaff boekt veel succes als presentatrice van De Avondetappe. De tweede aflevering van dit seizoen, waarin onder meer Jesse Klaver te gast was, trok zondagavond 875.000 kijkers (20 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Avondetappe, dat gisteren om 22.15 uur te zien was, doet het veel beter dan Tour du Jour. De wielertalkshow van RTL 7, met dit jaar Bart Nolles als presentator, kwam om half negen uit op 168.000 kijkers (4 procent).

Er was geen voetbal op televisie, maar NPO 1 ging alsnog aan kop dankzij tv-fossiel Tussen Kunst & Kitsch. Daar keken 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar. Aansluitend deed Blue Planet 2 het ook nog goed met 1,1 miljoen kijkers (22 procent).

Het zilver op prime time was voor Dicte, dat 557.000 kijkers (12 procent) scoorde. RTL 4 pakte brons met 539.000 kijkers (11 procent) voor Het Beste Van Got Talent Worldwide.

Verder was SBS 6 het meest in trek: Wegmisbruikers zette 357.000 kijkers (7 procent) neer. Nederland in Bed trok aansluitend slechts 243.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste wegen van de wereld: 247.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 213.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Overboard: 211.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 206.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 168.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Leugendetective: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport (881.000), Half Acht Nieuws (697.000), Wereldse hotels (626.000) en RTL Boulevard (342.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (875.000), Nieuwsuur (727.000), Hart van Nederland (579.000), Shownieuws (483.000) en All you need is love (479.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.775.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.186.000
03. Blue Planet 2 (NPO1) 1.073.000
04. Studio Sport (NPO1) 881.000
05. De Avondetappe (NPO1) 875.000


06. Nieuwsuur (NPO2) 727.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 697.000
08. Autosport F1 GP ENG (Ziggo) 694.000
09. Tour de France (NPO1) 647.000
10. Wereldse hotels (NPO1) 626.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 579.000
12. Dicte (NPO2) 557.000
13. Beste van Got Talent Worldwide (RTL4) 539.000
14. Shownieuws (SBS6) 483.000
15. All you need is love (RTL4) 479.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.7%
2. RTL4 / 11.8%
3. NPO2 / 8.9%
4. SBS6 / 7.5%
5. Vero / 4.1%


6. NET5 / 4.1%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL8 / 3.5%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL5 / 1.3%


11. RTLZ / 1.3%
12. Discov / 1.1%
13. MTV / 1.0%
14. FOX / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,3%
2. RTL Nederland 19,4%
3. SBS Groep 16,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen