Zonnige zaterdag: niks boven 600.000 op prime time


De kijkcijfers van zaterdag 9 juni 2018 (SKO)

Het mooie weer én het magere tv-aanbod hebben zaterdagavond geleid tot erg lage kijkcijfers op prime time. Geen enkele uitzending kwam boven de grens van 600.000 kijkers uit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De winnaar op prime time was de herhaling van Claudia de Breij’s voorstelling Teerling, goed voor 587.000 kijkers (14 procent) op NPO 1. Een nieuwe aflevering van Professor Nicolai & Dr. Beckand trok gelijktijdig slechts 442.000 kijkers (10 procent) naar RTL 4.

Aansluitend trok NPO 1 met Sanne Wallis de Show 509.000 kijkers (13 procent), terwijl RTL 4 met Wie Ben Ik 498.000 kijkers (13 procent) scoorde.

Het brons was voor Ziggo Sport. Die zender trok met de Grand Prix van Canada 408.000 kijkers (10 procent).

SBS 6 werd vierde met Komt Een Man Bij De Dokter (382.000 kijkers en 9 procent). Aansluitend deed Naar Bed Met Irene 345.000 kijkers (8 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met De Grote Geschiedenisquiz: 367.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beck: 226.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Dr. Bull: 216.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 191.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 180.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Ace Ventura When Nature Calls: 169.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 73.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (652.000), Kassa XL (561.000), EenVandaag (551.000), Half Acht Nieuws (498.000), Blauw Bloed (339.000) en RTL Boulevard (335.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (638.000), Studio Sport (567.000), Sanne Wallis de Show (509.000), Wie Ben Ik (498.000) en The Big Music Quiz (288.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.076.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 652.000
03. Hart van Nederland (SBS6) 638.000
04. Claudia de Breij Teerling (NPO1) 587.000
05. Studio Sport (NPO1) 567.000


06. Kassa XL (NPO1) 561.000
07. EenVandaag (NPO1) 551.000
08. Sanne Wallis de Show (NPO1) 509.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 498.000
10. Wie Ben Ik (RTL4) 498.000


11. Professor Nicolai & Dr. Beckand (RTL4) 442.000
12. Autosport F1 GP Can KW (Ziggo) 408.000
13. Komt een man bij de dokter (SBS6) 382.000
14. De Grote Geschiedenisquiz (NPO2) 367.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 367.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 16.4%
2. RTL4 / 10.7%
3. SBS6 / 9.1%
4. NPO2 / 6.2%
5. Ziggo / 4.7%


6. NET5 / 4.2%
7. RTL7 / 4.1%
8. NPO3 / 4.1%
9. Vero / 3.2%
10. RTL8 / 2.7%


11. RTL5 / 2.1%
12. SBS9 / 1.5%
13. RTLZ / 1.2%
14. BBCFirst / 1.0%
15. ID / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 26,7%
2. RTL Nederland 19,6%
3. SBS Groep 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA, Jacqueline de Haas

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen