WK Voetbal dankzij Brazilië door 2,5 miljoen heen


De kijkcijfers van zondag 17 juni 2018 (SKO)

Het WK Voetbal in Rusland is op de vierde speeldag door de grens van 2,5 miljoen kijkers heen gekomen dankzij voetbalreus Brazilië. De wedstrijd Brazilië – Zwitserland (1-1) scoorde op prime time bijna 2,6 miljoen kijkers (42 procent) op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De televisiekijker had verwacht dat Brazilië met gemak zou winnen, maar niets was minder waar. “We moeten nu vooruitkijken. We speelden ook tegen een fantastische ploeg“, zei Philippe Coutinho.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de NPO 2-detective Dicte met 699.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

RTL 4 scoorde met Het Beste Van Got Talent Worldwide 473.000 kijkers (8 procent), terwijl SBS 6 met Wegmisbruikers 399.000 kijkers (6 procent) neerzette. Talenten Zonder Centen trok aansluitend 373.000 kijkers (6 procent).

’s Middags om twee uur trok de wedstrijd Costa Rica – Servië 956.000 kijkers (44 procent), vanaf vijf uur deed Duitsland – Mexico 2,3 miljoen kijkers (60 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Ocean’s Twelve: 266.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 263.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Pinkpop: 213.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 177.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Terminator 3: 160.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Leugendetective: 100.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Duitsland – Mexico (2,3 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1,6 miljoen), Achtuurjournaal (854.000), Half Acht Nieuws (703.000), vtwonen (384.000) en RTL Boulevard (318.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Rusland (1,4 miljoen), Hart van Nederland (833.000), Nieuwsuur (675.000), Shownieuws (584.000), Marokko op 1 (491.000) en Journaal Laat (347.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 38 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 8 procent en RTL 4 brons met bijna 8 procent.

Top 15
01. Voetbal WK BRA CHE (NPO1) 2.592.000
02. Voetbal WK DEU MEX (NPO1) 2.253.000
03. Voetbal WK VB (NPO1) 1.638.000
04. Studio Rusland (NPO1) 1.389.000
05. Voetbal WK CRI SRB (NPO1) 956.000


06. Studio Sport (NPO1) 885.000
07. Journaal 20:00 (NPO1) 854.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 833.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 703.000
10. Dicte (NPO2) 699.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 675.000
12. Shownieuws (SBS6) 584.000
13. Marokko op 1 (NPO1) 491.000
14. Beste van Got Talent Worldwide (RTL4) 473.000
15. All you need is love (RTL4) 418.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 37.8%
2. NPO2 / 8.2%
3. RTL4 / 7.8%
4. SBS6 / 7.4%
5. NPO3 / 3.8%


6. Vero / 3.8%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL7 / 2.5%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 1.1%


11. BBCFirst / 0.8%
12. TLC / 0.7%
13. ID / 0.7%
14. MTV / 0.7%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,8%
2. SBS Groep 15,4%
3. RTL Nederland 13,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen