Mediagiganten Persgroep, Sanoma en TMG maken vuist

Drie Nederlandse mediagiganten slaan de handen ineen om op online gebied een vuist te maken tegen buitenlandse reuzen als Facebook. De Persgroep (onder meer AD.nl en Volkskrant.nl), Sanoma (NU.nl) en TMG (Telegraaf.nl en GeenStijl.nl) gaan data van hun bezoekers met elkaar delen, zodat ze hun adverteerders beter kunnen bedienen. Ze lanceren daarom gezamenlijk de nieuwe datadienst NLProfiel. Als het aan het trio ligt sluiten ook andere mediapartijen zich hierbij aan.

Adverteerders vinden het vaak prettig om hun advertenties aan zeer specifieke doelgroepen voor te schotelen. De online markt is daarvoor erg interessant: online merken weten vaak veel over hun bezoekers, bijvoorbeeld hun geslacht, leeftijd en voorkeuren. Die gegevens gaat het mediatrio nu met elkaar delen. “De wens vanuit de advertentiemarkt voor betere digitale ‘targeting’ groeit sterk“, laten ze weten.

De lancering komt juist in een tijd dat anonimiteit op het internet onder druk staat en veel wordt bediscussieerd. “Essentieel voor het gebruik van data is dat alles binnen de AVG-regelgeving valt. Consumenten moeten weten dat hun gegevens veilig zijn. NLProfiel combineert kwaliteit, vertrouwen, transparantie én volume“, aldus het trio.

Reacties

Erik Roddenhof, CEO van de Persgroep Nederland, zegt: “De wens voor meer samenwerking tussen de Nederlandse mediapartijen nemen wij alle drie serieus. In plaats van versnippering moeten wij samen zorgen voor meer uniformiteit. Om door te groeien met onze digitale media moeten wij in staat zijn om de wereld van onze adverteerders te vereenvoudigen. Datadiensten worden daarin steeds belangrijker en met NLProfiel bieden
wij nu een sterkere oplossing.

Marc Duijndam, CEO van Sanoma Media Netherlands, vult aan: “We bieden met NLProfiel een datadienst waarmee adverteerders effectievere campagnes kunnen voeren. Door middel van de beste profielen kan de juiste consument worden gevonden. Ons gemeenschappelijk volume aan data kan zich spiegelen aan grote internationale partijen, maar wel met de zekerheid van een veilige omgeving voor merken en met respect voor de privacyvoorkeuren van de consument.

En Marc Vangeel, CEO van TMG, tot slot: “De samenwerking binnen NLProfiel is een mooi voorbeeld van een manier waarop uitgevers samen kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt en elkaar daarbij kunnen versterken. Het levert richting consumenten een relevanter aanbod van advertenties op en richting adverteerders en mediabureaus interessantere proposities.

Foto: Sanoma

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen