RTL 4 blijft SBS 6 maar net voor met dure dansshow


De kijkcijfers van vrijdag 18 mei 2018 (SKO)

De kijkcijfers van de dansshow Time to Dance blijven teleurstellen op RTL 4. Wel zit de show weer boven de grens van 700.000 kijkers: de vierde aflevering kwam vrijdagavond uit op 759.000 kijkers (13,8 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hoewel Time to Dance groot amusement is blijft RTL 4 zijn commerciële concurrent SBS 6 maar net voor. Die zender trok ruim 100.000 kijkers minder met het realityprogramma De Meldkamer. Dat scoorde 651.000 kijkers (12 procent).

Het dansprogramma met Chantal Janzen en Jamai Loman begon met 1,1 miljoen kijkers (18 procent), zakte daarna in tot 757.000 kijkers (14 procent) en vorige week keken er 692.000 mensen (14 procent).

Overigens deed Wegmisbruikers het om half negen op SBS 6 – voorafgaand aan De Meldkamer – voor de verrassing eens aardig. Daar keken 559.000 mensen (10 procent) naar.

RTL 4 en SBS 6 waren de nummers twee en drie op prime time. NPO 1 was de grote winnaar op prime time. Die zender scoorde met Silent Witness 930.000 kijkers (17 procent) en met Een tegen 100 ruim 1,2 miljoen kijkers (22 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 2: De Eilanden scoorde 466.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 407.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Mechanic: 307.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 261.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Bureau Sport: 257.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mud: 161.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Weddings: 61.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (959.000), Zesuurjournaal (844.000), EenVandaag (797.000), RTL Boulevard (785.000), M (745.000), Sportjournaal (665.000) en Editie NL (606.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (823.000), Hart van Nederland (804.000), RTL Late Night (573.000), Nieuwsuur (552.000), Shownieuws (525.000) en Nederland Verhuist (470.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.584.000
02. Een tegen 100 (NPO1) 1.221.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.042.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 959.000
05. Silent Witness (NPO1) 930.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 844.000
07. Pauw (NPO1) 823.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 804.000
09. EenVandaag (NPO1) 797.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 785.000


11. Time to Dance (RTL4) 759.000
12. M (NPO1) 745.000
13. Sportjournaal (NPO1) 665.000
14. De Meldkamer (SBS6) 651.000
15. Editie NL (RTL4) 606.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.1%
2. RTL4 / 16.2%
3. SBS6 / 9.6%
4. NPO2 / 6.5%
5. Vero / 4.7%


6. RTL7 / 4.2%
7. NET5 / 3.8%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL8 / 2.9%
10. SBS9 / 1.9%


11. Discov / 1.6%
12. TLC / 1.4%
13. RTL5 / 1.0%
14. BBCFirst / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,2%
2. RTL Nederland 24,3%
3. SBS Groep 20,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen