Onze Boerderij van Yvon Jaspers is kijkcijferhit
De kijkcijfers van zondag 20 mei 2018 (SKO)
Yvon Jaspers is de koningin van televisie waar een luchtje aan zit. Na Boer Zoekt Vrouw scoort ze nu ook met Onze Boerderij, een vierdelige serie waarin de sterren uit haar datingshow vertellen over het boerenleven. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na het Journaal begon Onze Boerderij met een mooie 1,5 miljoen kijkers, goed voor 32 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Daarmee blijft ze een stevige concurrent voor Winston Gerschtanowitz‘ The Wall op SBS 6.
Tot Yvon Jaspers vorige week weer om de hoek kwam kijken op zondagavond – toen presenteerde ze de kick-off van Boer Zoekt Vrouw – scoorde Gerschtanowitz tussen de 900.000 en 1,1 miljoen kijkers met The Wall. Nu zit het programma voor de tweede week op rij net onder de 700.000-grens.
The Wall was het meest bekeken alternatief voor Onze Boerderij met een score van 681.000 kijkers (14 procent). Het brons om hal negen was voor De Jongens tegen de Meisjes met 454.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.
De winnaars om half tien waren De 12 van Oldenheim met 863.000 kijkers (17 procent) op RTL 4, De Klas met 628.000 kijkers (12 procent) op NPO 1 en Sing It met 600.000 kijkers (12 procent) op SBS 6.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 380.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Allegiant: 248.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 245.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 242.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Zuidas: 206.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Now You See Me: 192.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met American Idol: 49.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Studio Sport (781.000), Half Acht Nieuws (584.000), Sanne Wallis de Show (313.000) en RTL Boulevard (274.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (864.000), Shownieuws (663.000), Andere Tijden Sport (606.000), Love is in the air (416.000) en Villa Felderhof (408.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met bijna 12 procent.
Top 15 01. Onze Boerderij (NPO1) 1.549.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.243.000 03. Hart van Nederland (SBS6) 864.000 04. De 12 van Oldenheim (RTL4) 863.000 05. Studio Sport (NPO1) 781.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.2% 2. RTL4 / 12.2% 3. SBS6 / 11.7% 4. Vero / 6.4% 5. NET5 / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 26,7% 2. SBS Groep 23,6% 3. RTL Nederland 20,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Linelle Deunk