M valt zwaar tegen, maar trekt wel veel bekijks
De kijkcijfers van maandag 14 mei 2018 (SKO)
De nieuwe talkshow M van Margriet van der Linden is maandagavond goed van start gegaan op het tijdstip van DWDD. Er keken om zeven uur 847.000 mensen (24 procent) naar de eerste uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De talkshow stelt behoorlijk teleur: terwijl buiten de zon volop scheen, zat Van der Linden in een vrij donkere studio, die meer het decor leek van een programma op de late avond. Maar het grootste probleem is het gebrek aan urgentie.
De urgentie ontbrak volledig in M. Er werd met een paar B-cabaretiers nagepraat over Boer Zoekt Vrouw, Johan Fretz kwam over zijn moeder vertellen die bij de Baghwansekte zat en tot slot kwam Arie Boomsma tien minuten lang zijn boekje promoten. Allemaal erg inspiratieloos.
Het was dus niet veel soeps, maar de kijker zat massaal klaar en dat op een warme zomerachtige avond. Ze kwam met gemak langs concurrent RTL Boulevard (589.000 kijkers en 18 procent). Of de kijker blijft hangen, zal morgenochtend blijken.
NPO 1 was ook de winnaar op prime time. Radar Extra scoorde 914.000 kijkers (18 procent), waarna Spoorloos 1,2 miljoen kijkers (23 procent) deed.
De meest bekeken alternatieven om half negen waren Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 832.000 kijkers (16 procent) op SBS 6, Helemaal Het Einde met 600.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en KVW Quiz met 375.000 kijkers (8 procent) op NPO 3.
Om half tien waren dat Van Onze Centen met 606.000 kijkers (12 procent) op SBS 6, The Good Doctor met 583.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en de film X Men Apocalypse met 359.000 kijkers (8 procent) op Veronica.
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Nationaal Pensioendebat: 329.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Ton Kas Jabroer: 244.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Online Misbruik Aangepakt: 243.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen: 216.000 kijkers,
- Net5 scoorde met MasterChef Nederland: 107.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), GTST (943.000), Half Acht Nieuws (872.000), M (847.000), Zesuurjournaal (817.000), EenVandaag (755.000), RTL Boulevard (589.000), Editie NL (508.000) en Utopia (492.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (767.000), Pauw (713.000), Nieuwsuur (539.000), Shownieuws (535.000), RTL Late Night (421.000) en Opvoeders (386.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.332.000 02. Spoorloos (NPO1) 1.242.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 943.000 04. Radar Extra (NPO1) 914.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 872.000 06. M (NPO1) 847.000 07. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 832.000 08. Journaal 18:00 (NPO1) 817.000 09. Hart van Nederland (SBS6) 767.000 10. EenVandaag (NPO1) 755.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.4% 2. RTL4 / 14.6% 3. SBS6 / 11.9% 4. NPO2 / 6.2% 5. Vero / 5.6% 6. NPO3 / 4.5% 7. RTL7 / 3.3% 8. RTL8 / 3.2% 9. RTL5 / 3.2% 10. NET5 / 2.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 32,1% 2. RTL Nederland 24,3% 3. SBS Groep 21,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV