Laatste Nieuwsuur met Twan Huys verslaat RTLLN


De kijkcijfers van maandag 30 april 2018 (SKO)

De laatste aflevering van Nieuwsuur met Twan Huys als presentator trok maandagavond 553.000 kijkers (10 procent) naar NPO 2. Daarmee versloeg hij het programma waar hij in september het nieuwe gezicht van wordt: RTL Late Night kwam uit op 469.000 kijkers (13 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Huys sprak de kijker toe in de slotminuut van Nieuwsuur. Hij deed daarbij geen Toine van Peperstratentje, maar bleef gewoon professioneel en mannelijk.

Twan Huys: “Dit is mijn laatste Nieuwsuur, want na elf jaar wordt het tijd voor iets anders. Deze stoel gaat naar iemand anders. Ik neem vanavond afscheid van iedereen hier. U thuis ontzettend bedankt voor het kijken naar dit mooie programma. Blijf dat vooral doen. Wie weet zien we elkaar later dit jaar terug, op een andere zender, een ander tijdstip. Tot dan. Veel geluk.

Op prime time keken de meeste mensen naar zusterzender NPO 1. Radar en Spoorloos kwamen allebei uit op 1,5 miljoen kijkers (24 procent).

Het zilver op prime time was voor RTL 4. Helemaal Het Einde noteerde 820.000 kijkers (13 procent). Aansluitend moest The Good Doctor genoegen nemen met 616.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 wordt op de voet gevolgd door RTL 7. Voetbal Inside noteerde 805.000 kijkers (13 procent) en bezorgde de mannenzender brons op prime time.

Verder deed vooral SBS 6 goede zaken. Mr. Frank Visser Rijdt Visite kon rekenen op 728.000 kijkers (12 procent). Daaraan voorafgaand deed Van Onze Centen 405.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Koken met Van Boven, 396.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X-Men First Class: 357.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dream School: 335.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Online Misbruik Aangepakt: 219.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Masterchef Nederland: 206.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Lang Leve De Koningin: 132.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Tijd voor MAX (979.000), RTL Boulevard (949.000), EenVandaag (895.000), Editie NL (730.000) en Met het mes op tafel (570.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (936.000), Pauw (652.000), Showneiuws (624.000), Nieuwsuur (553.000), Opvoeders (508.000) en RTL Late Night (469.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.625.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.532.000
03. Radar (NPO1) 1.510.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.216.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.016.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.000.000
07. Tijd voor MAX (NPO1) 979.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 949.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 936.000
10. EenVandaag (NPO1) 895.000


11. Helemaal het einde (RTL4) 820.000
12. Voetbal Inside (RTL7) 805.000
13. Editie NL (RTL4) 730.000
14. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 728.000
15. Pauw (NPO1) 652.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.6%
2. RTL4 / 15.2%
3. SBS6 / 9.8%
4. RTL7 / 7.0%
5. NPO2 / 6.7%


6. Vero / 5.3%
7. NPO3 / 3.0%
8. NET5 / 2.7%
9. RTL8 / 2.6%
10. RTL5 / 2.3%


11. Discov / 1.5%
12. TLC / 1.4%
13. SBS9 / 0.9%
14. Spike / 0.9%
15. BBCFirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,3%
2. RTL Nederland 27,1%
3. SBS Groep 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen