Weinig kijkers voor confrontatie met Ponticorvo-hacker


De kijkcijfers van maandag 23 april 2018 (SKO)

De confrontatie met de hacker van Laura Ponticorvo trok maandagavond weinig bekijks in het nieuwe programma Online Misbruik Aangepakt op RTL 5. Er zaten slechts 205.000 mensen (3,8 procent) voor klaar. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Presentatoren John van den Heuvel en Nicolette Kluijver hadden met de Ponticorvo-scoop vast gehoopt op meer kijkers, maar ze haalden niet eens de kijkcijfer top 25. Daar waren gisteren meer dan 400.000 kijkers voor nodig.

Voorafgaand aan Online Misbruik Aangepakte stelde RTL 5 ook al teleur met Levenslang Met Dwang. Daar keken slechts 238.000 kijkers (4 procent) naar. Daarmee doet deze Nederlandse avond van RTL 5 nauwelijks mee in de strijd om de maandagkijker.

NPO 1 was wederom de enige zender die op prime time boven de miljoengrens uitkwam. Radar scoorde 1,5 miljoen kijkers (25 procent) en Spoorloos 1,4 miljoen kijkers (25 procent).

Het zilver was voor de mannen van Voetbal Inside, die na de zomer overstappen naar Veronica. Hun RTL 7-talkshow scoorde 791.000 kijkers (13 procent).

Zusterzender RTL 4 moest genoegen nemen met brons. Helemaal Het Einde noteerde 781.000 kijkers (13 procent) en The Good Doctor had er aansluitend 606.000 (11 procent).

De vierde plek op prime time was voor SBS 6. Mr. Frank Visser Rijdt Visite passeerde om half tien RTL 4 met 688.000 kijkers (12 procent). Daaraan voorafgaand deed Van Onze Centen het met 377.000 kijkers (6 procent) erg slecht.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Wolverine: 400.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dream School: 397.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Koken met Van Boven: 289.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Levenslang Met Dwang: 238.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Footloose: 212.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met MasterChef Nederland: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (890.000), RTL Boulevard (841.000), Tijd voor MAX (781.000), Editie NL (738.000), EenVandaag (714.000), Met het mes op tafel (560.000) en Utopia (504.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (746.000), Pauw (695.000), Nieuwsuur (570.000), Opvoeders (474.000), Shownieuws (456.000) en RTL Late Night (408.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.678.000
02. Radar (NPO1) 1.489.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.425.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.110.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.088.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 890.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 841.000
08. Voetbal Inside (RTL7) 791.000
09. Tijd voor MAX (NPO1) 781.000
10. Helemaal het einde (RTL4) 781.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 746.000
12. Editie NL (RTL4) 738.000
13. Eenvandaag (NPO1) 714.000
14. Pauw (NPO1) 695.000
15. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 688.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.8%
2. RTL4 / 15.5%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 6.1%
5. RTL7 / 6.0%


6. Vero / 5.9%
7. RTL8 / 3.8%
8. NPO3 / 3.7%
9. NET5 / 2.6%
10. RTL5 / 2.3%


11. Discov / 1.4%
12. TLC / 1.2%
13. SBS9 / 0.7%
14. N.geog / 0.7%
15. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,6%
2. RTL Nederland 27,6%
3. SBS Groep 18,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen