Tijd voor MAX ingehaald door RTL Boulevard


De kijkcijfers van woensdag 4 april 2018 (SKO)

Martine van Os en Sybrand Niessen gingen dinsdagavond goed van start met Tijd voor MAX op het DWDD-slot; ze scoorden even goed als Matthijs van Nieuwkerk. De aflevering van woensdag zakte met 831.000 kijkers (19 procent) echter onder de miljoengrens en dat is Van Nieuwkerk dit jaar tot nu toe maar één keer gebeurd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 moet RTL 4 nu voorbij laten gaan om zeven uur; RTL Boulevard noteerde 888.000 kijkers (22 procent).

Het lijkt erop dat Van Nieuwkerk dus opgelucht adem kan halen. Als Van Os en Niessen net zo goed als hem hadden blijven scoren, dan zou opnieuw de discussie rondom zijn megasalaris zijn losgebarsten.

NPO 1 was wel de winnaar op prime time. DNA Onbekend scoorde 1,4 miljoen kijkers (23 procent), waarna Endeavour 863.000 kijkers (16 procent) noteerde.

Veronica bood met het Champions League-voetbal het meest bekeken alternatief. De kwartfinale tussen Barcelona en Roma noteerde 965.000 kijkers (17 procent).

De nummer drie, RTL 4, volgt op afstand. De Chantal Janzen-show Doe Het Lekker Zelf bleef steken op 694.000 kijkers (11 procent). Aansluitend had Opdienen of Afserveren er slechts 434.000 (8 procent).

Dan volgt SBS 6 met de combinatie De Wereld Volgens 80-Jarigen (619.000 en 10 procent) en Verzamelkoorts (551.000 en 10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Crocodile Dundee 2: 421.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 406.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Zembla: 344.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Lauren: 244.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met The Blacklist: 191.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met An Awkward Sexual Adventure: 91.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), RTL Boulevard (888.000), EenVandaag (864.000), Tijd voor MAX (831.000), Editie NL (712.000) en Met Het Mes Op Tafel (524.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (697.000), Hart van Nederland (696.000), de voetbalnabeschouwing (670.000), Shownieuws (506.000), Journaal Laat (492.000) en RTL Late Night (432.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.969.000
02. DNA Onbekend (NPO1) 1.407.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.136.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.130.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.080.000


06. Barcelona – AS Roma (Vero) 965.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 888.000
08. EenVandaag (NPO1) 864.000
09. Endeavour (NPO1) 863.000
10. Tijd voor MAX (NPO1) 831.000


11. Editie NL (RTL4) 712.000
12. Pauw (NPO1) 697.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 696.000
14. Doe het lekker zelf (RTL4) 694.000
15. Voetbal CL NB (Vero) 670.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.1%
2. RTL4 / 14.1%
3. Vero / 10.0%
4. SBS6 / 9.3%
5. NPO2 / 5.6%


6. NET5 / 5.0%
7. RTL7 / 4.6%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 1.6%


11. TLC / 1.4%
12. Discov / 1.2%
13. Comedy / 1.0%
14. BBCFirst / 0.9%
15. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,3%
2. SBS Groep 25,2%
3. RTL Nederland 22,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen