SBS 6 verslaat RTL 4 met Winston-show The Wall


De kijkcijfers van zondag 22 april 2018 (SKO)

De Winston Gerschtanowitz-show The Wall is zondagavond om half negen van start gegaan met 890.000 kijkers (14 procent) op SBS 6. Daarmee was de zender de nummer twee op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Wall kwam niet langs het door 1,2 miljoen mensen (18 procent) bekeken De Reünie op NPO 1, maar wist wél de seizoenspremière van de RTL 4-show De Jongens tegen de Meisjes te verslaan. Daar keken 700.000 mensen (11 procent) naar.

De Jongens tegen de Meisjes, waarin Tijl Beckand vanaf dit seizoen niet langer tegen Chantal Janzen maar tegen Yolanthe Sneijder-Cabau strijdt, stelde RTL 4 teleur. Gemiddeld genomen is RTL 4 immers de tweede zender op prime time.

Voor SBS-begrippen is bijna 900.000 kijkers een heel mooie score. Het marktaandeel van The Wall ligt maar liefst 49 procent boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6. Daarmee kan het programma van Gerschtanowitz een succes genoemd worden, maar een echt kijkcijferkanon is het – met minder dan een miljoen kijkers – niet.

Gedurende de tweede helft van prime time was RTL 4 wél de winnaar. De serie De 12 van Oldenheim kwam uit op 883.000 kijkers (16 procent).

SBS 6 pakte om half tien zilver met een voor die zender heel nette score voor de nieuwe Nick & Simon-show Sing It. Er keken 701.000 mensen (12 procent) naar.

Over de hele avond gezien was SBS 6 de derde zender van het land met 10 procent marktaandeel, terwijl grote concurrent RTL 4 genoegen moest nemen met bíjna 10 procent.

Net als in voorgaande weken blijft NPO 1 op zondagavond half tien enorm achter dankzij de slechte scores van de tv-show Als Je Alles Hebt Gehad met Paul de Leeuw en Marc-Marie Huijbregts. Ditmaal zaten er 688.000 kijkers (12 procent) klaar.

De nummer vier op prime time was NPO 2. Onze Man In Teheran noteerde een nette 675.000 kijkers (11 procent).

Overigens was het vooral een mooie avond voor Veronica. Die zender scoorde in de vooravond maar liefst 1,5 miljoen kijkers (33 procent) met de Bekerfinale tussen AZ en Feyenoord. Dat was de meest bekeken tv-uitzending van de dag. FOX Sports Eredivisie 1 trok tegelijkertijd 941.000 kijkers (21 procent) met dezelfde wedstrijd.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

Veronica scoorde met Lethal Weapon: 496.000 kijkers,

NPO 3 scoorde met Zuidas: 396.000 kijkers,

RTL 7 scoorde met Jack Ryan Shadow Recruit: 219.000 kijkers,

RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 191.000 kijkers,

Net5 scoorde met Red Hiding Hood: 177.000 kijkers,

RTL 5 scoorde met American Idol: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

AZ – Feyenoord op Veronica (1,5 miljoen), Achtuurjournaal (1,5 miljoen), AZ – Feyenoord op FOX Sports (941.000), de voetbalhuldiging op Veronica (1,2 miljoen), de voetbalnabeschouwing op Veronica (704.000) en de voetbalhuldiging op FOX Sports (676.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (899.000), Studio voetbal (692.000), Shownieuws (610.000) en Nieuwsuur (450.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. AZ – Feyenoord (Vero) 1.482.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.461.000
03. Voetbalhuldiging (Vero) 1.238.000
04. De Reünie (NPO1) 1.151.000
05. AZ – Feyenoord (FS1E) 941.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 899.000
07. The Wall (SBS6) 890.000
08. De 12 van Oldenheim (RTL4) 883.000
09. Voetbalnabeschouwing (Vero) 704.000
10. Sing It (SBS6) 701.000


11. De jongens tegen de meisjes (RTL4) 700.000
12. Studio voetbal (NPO1) 692.000
13. Als je alles hebt gehad (NPO1) 688.000
14. Voetbalhuldiging (FS1E) 676.000
15. Onze man in Teheran (NPO2) 675.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 16.0%
2. NPO1 / 13.4%
3. SBS6 / 10.0%
4. RTL4 / 9.8%
5. FS1E / 8.7%


6. NPO2 / 5.3%
7. NPO3 / 4.3%
8. NET5 / 2.8%
9. RTL7 / 2.6%
10. RTL8 / 2.3%


11. Eurosp / 1.3%
12. SBS9 / 1.2%
13. RTL5 / 1.2%
14. Comedy / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 30,0%
2. Publieke Omroep 23,0%
3. RTL Nederland 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen