NPO 1, 2 en 3 lanceren vandaag nieuwe netstyling

Geplaatst op Mon 16 Apr 2018 om 11:34

NPO 1, NPO 2 en NPO 3 hebben vanaf vandaag een nieuwe netstyling. Het gaat om de vormgeving van promo’s voor programma’s en de netten zelf, inclusief audio, en de overgangen rond de STER-blokken. Aan de logo’s van de zenders is niets veranderd. Dat heeft de NPO laten weten. Met de nieuwe netstyling wil de NPO de profielen van de tv-zenders scherper neerzetten. “Ook zorgt de vormgeving voor vloeiender overgangen tussen programma’s, promo’s en STER-blokken.”

Frans Klein, directeur video van de NPO, laat weten: “Met de nieuwe vormgeving willen we de identiteit van elke zender versterken en aansluiten op de belevingswereld en het kijkgedrag van de doelgroep. Tegelijk moet duidelijk zijn dat de styling van elk net tot één familie behoort. De ontwerpers zijn daar uitstekend in geslaagd.

NPO 1 wordt neergezet als de nationale zender: toonaangevend, openhartig en voor een breed publiek. NPO 2 blijft de verdiepende zender: toegankelijk, doordacht en voor een nieuwsgierig publiek. NPO 3 is de jongerenzender: een tikje rebels, tolerant en voor een publiek dat graag wil worden uitgedaagd.

De netstyling is ontwikkeld door meerdere Nederlandse creatieve bureaus en verdient daarmee het label Dutch Design, aldus de NPO.

Foto: NPO








24 Reacties op “NPO 1, 2 en 3 lanceren vandaag nieuwe netstyling”


  1. Ron

    Ze zijn wel aan het innoveren in vormgeving bij de NPO kunnen de commerciële stations nog wat van leren daar staat het jaren stil.

  2. Jogchem

    Dutch Design? Een Engelse term om aan te geven dat iets volledig Nederlands is?

  3. Jogchem

    Dutch Design? Een Engelse term om aan te geven dat iets Nederlands is? Hahahahaha!

  4. andre

    Jammer nog steeds die foeilelijke omroeplogo’s. Behalve bij Zapp daar zijn de omroeplogo’s er niet en wordt de omroepnaam in transparante letters weergegeven.

  5. Ron

    Nog altijd beter dan die protserige kleurenlogo’s van RTL.

  6. Brenda

    Ik wil hier niet aan meebetalen!

  7. André

    Ze blijven al heel wat jaren die identiteit versterken, maar wat is dan de stip aan de horizon? Marketing taal van een NPO directeur, het moet niet gekker worden.

  8. robb

    Goed gedaan npo in het voorjaar moet de bezem er door ,dit had rtl4 al veel eerder moeten dat oubollige verlepte oranje kan echt niet meer .

  9. Peter

    Voor het bedrag dat dit per Nederlander kost hoef je maar een avond in het raam te liggen Brenda.

  10. Bart

    @Brenda Kun je 2 dingen doen. Emigreren of zelfmoord plegen.

  11. Brenda

    Peter, in een raam liggen?
    En hoeveel het per persoon kost, boeit me niet.
    Ik heb gewoon geenzin om er verplicht aan mee te betalen. Ook niet aan de salarissen van mensen.
    Mijn salaris wordt ook door niemand gefinancieerd.

  12. A.Zijn

    Brenda, jouw salaris wordt gefinanciert door je klanten.

  13. Stefan

    Afgaande op de plaatjes is er gekozen voor afgezaagde lettertypes. Een stap terug in de tijd, dus.

  14. Nick

    Ziet er prima uit, maar ik snap die underscore niet bij:

    Straks_
    WIE IS DE MOL

    Nu_
    NOS Journaal

    Waar slaat zo’n streepje op?

  15. Joop55

    Lijkt nogal op dat van de jaren 90/begin 2000, niks vernieuwends aan dus. Next.

  16. scott_0

    Ik dacht dat ze daar geld te kort kwamen. Die smerige SHula-feeks moeten ze ook de laan uittrappen

  17. Daan.

    Wel leuk dat de Telegraaf vandaag een video over de bezuinigen van NPO!
    https://www.telegraafvandaag.nl/video/minister-npo-kijk-naar-eigen-organisatie

  18. Nic

    @Ron

    Geef RTL ook een budget vanuit de overheid, dan zal je vast wel meer innovatie zien in de vormgeving :)

  19. Alex

    Dit is een ander lettertype en een Powerpoint effect eroverheen waardoor alles uit beeld schuift.
    Nee, zie er wat goedkoop uit allemaal.

  20. Misha

    Werd tijd.

  21. Dereck de Poort

    Nou nou….
    Mag het… na 4 jaar ploeteren. Vormgeving lag al 2 jaar klaar op de plank!!!! Maar door mismanagement en veel gezeik tussen NPO en omroepen NU PAS!!!

  22. Pieter

    `vind het echt niet storend en in de jaren 90 heb ik dit nog bij geen èèn omroep gezien dus wat de nieuwe netstyling betreft het is gewoon goed gedaan !
    maar den Hollander moet overal commentaar op hebben , ZELF KUNNEN ZE NIETS !!

  23. Cyberbabe

    Ah, vandaar dat Shula Rijxman zegt weer mee geld nodig te hebben.

  24. James

    Valt me nog mee dat de term premium niet valt.

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.