Laatste Mindf*ck is hit; finale Topper Gezocht flop

Geplaatst op Sun 22 Apr 2018 om 7:55


De kijkcijfers van zaterdag 21 april 2018 (SKO)

De tv-kijker zat zaterdag weer massaal voor de buis voor de door Victor Mids gepresenteerde NPO 1-show Mindf*ck. De seizoensfinale, met als gast Chantal Janzen, was met 1,8 miljoen kijkers (37 procent) de nummer één van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De andere grote familieshow in het weekend, The Voice Kids van RTL 4, sloot de avond ervoor af met een minder groot kijkerspubliek. De finale daarvan trok 1,4 miljoen kijkers (27 procent).

Aansluitend aan Mindf*ck deed ook De Kwis weer goede zaken met ditmaal 1,4 miljoen kijkers (28 procent). Frans Bauer in Amerika trok erna 1 miljoen kijkers (23 procent).

Die programma’s schuiven volgende week een uurtje op naar voren. De zaterdag daarna zendt NPO 1 Bevrijdingsdag uit, de zaterdag dáárna het Songfestival en in de weken erna programmeert de zender cabaret op deze weekendavond.

De nummer twee op zaterdag was RTL 4. De muzikale show It Takes 2 met Gordon en Jamai Loman kwam ditmaal uit op 749.000 kijkers (16 procent), een magere score voor die zender. Wie Ben Ik kwam aansluitend uit op 713.000 kijkers (17 procent).

Het brons op prime time was voor SBS 6, dat zeer ernstig teleurstelde met de grote finale van het door Irene Moors gepresenteerde Topper Gezocht. Er keken niet meer dan 383.000 mensen (9 procent).

De vierde zender op prime time was NPO 2: Andere Tijden noteerde 224.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Homeland: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 196.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 187.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met G.I. Jane: 118.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 106.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met American Idol: 71.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (949.000), EenVandaag (653.000), Zesuurjournaal (610.000), Half Acht Nieuws (364.000), Benidorm Bastards (334.000), Blauw Bloed (328.000), Eigen Huis & Tuin (315.000) en RTL Boulevard (281.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Ik Vertrek (1 miljoen), Frans Bauer in Amerika (1 miljoen), Wie Ben Ik (713.000), Hart van Nederland (641.000), Studio Sport (542.000), Nieuwsuur (395.000), De Beste Liedjes Van (306.000) en The Big Music Quiz (272.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Mindfuck (NPO1) 1.759.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.602.000
03. De Kwis (NPO1) 1.392.000
04. Ik Vertrek (NPO1) 1.026.000
05. Frans Bauer in Amerika (NPO1) 1.004.000


06. Kassa (NPO1) 949.000
07. It Takes 2 (RTL4) 749.000
08. Wie Ben Ik (RTL4) 713.000
09. EenVandaag (NPO1) 653.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 641.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 610.000
12. Studio Sport (NPO1) 542.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 395.000
14. Topper Gezocht (SBS6) 383.000
15. Half Acht Nieuws (RTL4) 364.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.6%
2. RTL4 / 13.2%
3. SBS6 / 7.9%
4. NPO2 / 4.9%
5. NET5 / 4.3%


6. RTL7 / 3.0%
7. NPO3 / 2.7%
8. Vero / 2.2%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 2.0%


11. Comedy / 1.0%
12. N.geog / 1.0%
13. Eurosp / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,2%
2. RTL Nederland 20,4%
3. SBS Groep 15,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros








31 Reacties op “Laatste Mindf*ck is hit; finale Topper Gezocht flop”


  1. Wollter

    Genoten van Kassa.
    Talpa wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  2. Choco115

    Genoten van It takes 2
    Genoten van american Idols
    Rtl4 doet het beter!!

  3. Otto Groeneveld

    Afschuwelijk zeg. Laten ze mensen gvd op een zaterdagavond naar een over het paard getild kut goochelaartje kijken. Knip en plak werk zo wat goed zeg. Wat een aanfluiting.

  4. west

    zo te zien is RTL ook aardig ingestort , die lui worden ook niet vrolijk als ze vandaag de cijfers zien!

  5. Tvjunkie

    Oei Minf*ck stort flink in….laatste seizoen?

  6. @Tvjunkie

    Oei?! Vorige week Mindfuck een marktaandeel van 34%; gisteren van 37,3%; gaat dus prima!

  7. Ruud

    Wat vreemd dat Minf*ck een week eerder stopt dan de andere zaterdagavond programma’s. Vreemde manier van programmeren. Nu schuift volgende week eenmalig alles een uur op.

  8. TopofFlop

    Wat is de SBS groep ook alweer? Of wordt hiermee Talpa TV, de tv zenders van Talpa Network bedoeld?

  9. Tvjunkie

    @tvjunkie 8:59 tja in de leeftijdsgroep 6-18 dus weet niet of dat de bedoeling is

  10. Jester

    Wat een lompe herhaling van Benidorm Bastards doe als lead-in voor de kijkcijfers van It Takes 2…. desastreus.

  11. A.Zijn

    Oh oh SBS6 en RTL4. Bij een beetje mooi weer raken ze de kijker volledig kwijt. RTL Boulevard onder de 300.000 kan ik dan wel weer om lachen.

  12. Test

    Weten we meteen dat de oudjes binnen blijven met mooi weer en de jongeren tot 40 buiten zitten zonder tv. Kijk naar verschil journaal en nieuws

  13. vincent

    Nou zo mooi was het weer nou ook weer niet hoor, de programma’s zijn gewoon vreselijk slecht ,op alle zenders. Wie gaat daar nu nog voor zitten op een zaterdag avond? Irene Moors…..hoe verzinnen ze het…..het oog wil ook wat;))))
    Geen oma in “bed”….

  14. Commerciële tv in Nederland is een lachertje

    Kijkcijfer Top 5:
    1 t/m 5 = Publieke Omroep
    Marktaandeel:
    Publieke Omroep verslaat de 2 commerciële omroepjes
    Zelfs als je laatstgenoemde op 1 hoop zou vegen
    Op 1 stronthoop welteverstaan

    Lang leve Galjaard en cs!
    Lang leve het al jaren slapende RTL!
    Lang leve John de Mol, pulpkoning zonder enig verstand van tv-zaken!

    Wat een giller!

  15. Gerard

    A.Zijn snapt er niets van.
    Alsof ”mooi weer” zendergebonden is.

  16. robb

    Met of zonder Gorden maakt ook niet meer uit.

  17. Britt Scholte Lover

    RTL Boulevard (281.000) kijkers en benidorm bastards was een herhaling, ze hadden beter it takes 2 om 20.00 uur kunnen laten beginnen.
    Vanavond TOP cijfers voor sbs met the wall en Nick & simon!! omdat het vanavond geen mooi weer meer is

  18. west

    `@ Test
    Nou dan heeft RTL ook veel oudjes dan ,als er alleen maar in de leeftijd groep 40 -100 hebben , en haal je de kijkers er af die ouder zijn dan 54, want die zijn bijvangst , dan is het kijkers aandeel in de doelgroep wel heel laag
    en scoort RTL helemaal niets en is in verhouding een dwergzender geworden ,
    Ik denk dat de adverteerder zwwaar teleurgesteld is in RTL maar ook in SBS
    Snap ook niet dat bedrijven nog miljoenen in deze zenders blijven investeren!
    net zoals RADIO RECLAME het levert het bedrijf die adverteert geen euro meer op !
    Zal wel prestige zijn !

  19. Henk

    2 Ruud: idd raar dat ze van de kwis en Frans Bauer 7 afleveringen hebben en van Mindfuck 6. Had dan de 7e aflevering van Mindfuck een compilatie gedaan 1ste 2 seizoenen die op NPO 3 te zien waren.

    Overigens geeft dit bericht aan dan MindFuck dus stopt na 4 seizoenen!

    https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/artikel/4030996/hans-kazan-gorillapak-mindfck

    dus na de Kwis stopt dus ook dit programma

  20. npo verpulverd b ager van rtl/sbs

    Ach wat een triestheid weer bij de CO.
    Slechte presentatoren,
    slechte productie,
    slechte inhoudelijke formats,
    slechte productie ontwikkelaars.

    En haar kijkers zijn de onnadenkende in onze maatschappij.
    Wat een businesscase zeg :)

    Maar de CO staat wel bovenaan het lijstje van geldgraaiers, holle personages, incestueuze relaties die elkaar de baantjes toeschuiven en lachen naar de familie de Mol.

  21. aammehoela

    CO was blijkbaar bagger gisteravond. De reclames er tussen schijnen kwalitatief beter geweest te zijn………. Nou ja, niets gezien, maar Mindf*ck en soms De Kwis zijn in ieder geval de moeite van het kijken waard. De komende zaterdagavonden dus Bevrijdinsgdag, Eurovisiesongfestival en op 26 mei bij Veronica de finale van de CL. Allemaal van invloed op de kijkcijfers.

  22. J

    @Henk: Toch wek gek dat 2 succesvolle programma’s stoppen! Zal beide een eigen keuze zij? Of bespraring bij de NPO of te veel amusement?

    Misschien wat voor RTL4 om Mindfuck over te nemen? Misschien ook Het Beste Brein nu Art ook bij RTL zit? Met It Takes 2 en Wie Ben Ik is het nu wel klaar! Ben benieuwd of Professor Nicolai en Dr Beckand nog kan scoren. Om 22:00 komen ze alleen nog maar met herhalingen! Slecht, want juist in deze maand zeten mensen later hun tv aan.

  23. TopofFlop

    Flopper gezocht en gevonden.

  24. Henk

    2 J: ik denk dat t de keuzes was van beide programma’s. Anders is het oerdom en moet RTL toeslaan. sowieso heeft Paul de Leeuw geen vast contract meer bij BNNVARA. het was altijd de wens van hem Linda de Mol samen een programma te doen. idee voor RTL.. of als John dit leest.. voor Talpa ;)

  25. David

    De NPO blijft maar scoren en de commerciële zenders RTL4 en SBS6 hebben het nakijken. Maar ja, wat verwacht je met een stortgolf aan reclames van 10 minuten en een stortgolf van afgrijselijke programma’s. De kijker is er een keer klaar mee. Ik zat gister lekker buiten te genieten van het weer onder het genot van een hapje en een drankje.

  26. Enzo Voort

    Wat een infantiel programma dat Mind*ck. Plaats dat a.u.b. in de middaguren, het hoort niet op prime-time.

  27. Joost

    Gister in topper gezocht esmee zien winnen. Waar zijn nou al die reacties van iedereen die zeker wist dat die Mike zou winnen omdat het allemaal doorgestoken kaart was?

  28. Bart

    @Henk Paul gaat geen programma doen met Linda in het nieuwe tv seizoen.

  29. Japie

    Na 2 afleveringen Mindf. vond ik het wel genoeg, het is een beetje allemaal hetzelfde.
    Schijnbaar denken anderen er anders over, gezien de kijkcijfers.

  30. J

    Vanavond ook flopavond voor RTL4 en SBS6?

    De Jongens Tegen De Meisjes 800.000
    De 12 van Oldenheim 1.020.000

    The Wall 680.000
    Sing It 510.000

  31. Britt Scholte Lover

    The Wall, leuke show, spannend ook , denk dat dit wel kijkers trekt.
    Alleen het publiek hoeft van mij niet elke keer te klappen ook al wint hij 1 euro :(
    das irriant, verder genoten
    Nu kijken ik naar Nick en simon!! TOP TV

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.