Champions League voor het eerst dit jaar door miljoen
De kijkcijfers van woensdag 11 april 2018 (SKO)
Veronica trok woensdagavond voor het eerst dit jaar meer dan één miljoen kijkers met Champions League-voetbal. De kwartfinale Real Madrid – Juventus was goed voor 1,024 miljoen kijkers (18 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar de Champions League in de NPO 3-jaren vrijwel altijd ver boven de miljoengrens scoorde, zitten de wedstrijden op Veronica vaak onder die grens. De wedstrijd van gisteren, met stervoetballer Cristiano Ronaldo, zat er wél boven.
Twee keer eerder dit jaar keken er meer dan een miljoen mensen naar Veronica, in beide gevallen was dat eind maart en in beide gevallen dankzij het Nederlands elftal. Engeland – Nederland was toen goed voor 1,6 miljoen kijkers en Portugal – Nederland voor 1,7 miljoen kijkers.
Dankzij het voetbal pakte Veronica zilver op prime time. Het goud was voor DNA Onbekend met 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1. Daarna wist Endeavour nog 928.000 kijkers (17 procent) te bekoren.
Het brons ging naar RTL 4. Love is in the Air noteerde 919.000 kijkers (15 procent). Vervolgens stortte de zender in met Opdienen of Afserveren (586.000 kijkers en 10 procent).
De vierde plek op prime time was voor SBS 6. Die zender scoorde met De wereld volgens 80-jarigen een voor die zender nette 620.000 kijkers (10 procent). Aansluitend deed Verzamelkoorts 520.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zembla: 491.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCSIS: 445.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 187.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ouders uit de kast: 178.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met She’s out of my league: 137.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Daybreakers: 122.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (958.000), EenVandaag (946.000), Tijd voor MAX (847.000), RTL Boulevard (777.000), Editie NL (618.000), Met het mes op tafel (538.000) en Utopia (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (723.000), Hart van Nederland (638.000), de voetbalnabeschouwing (623.000) en Shownieuws (519.000) het meest in trek. RTL Late Night scoorde 441.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Veronica brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.987.000 02. Half acht nieuws (RTL4) 1.217.000 03. DNA Onbekend (NPO1) 1.190.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.093.000 05. Real Madrid – Juventus (Vero) 1.024.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.7% 2. RTL4 / 15.1% 3. Vero / 10.3% 4. SBS6 / 9.3% 5. NPO2 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,0% 2. SBS Groep 25,4% 3. RTL Nederland 21,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL