Champions League voor het eerst dit jaar door miljoen


De kijkcijfers van woensdag 11 april 2018 (SKO)

Veronica trok woensdagavond voor het eerst dit jaar meer dan één miljoen kijkers met Champions League-voetbal. De kwartfinale Real Madrid – Juventus was goed voor 1,024 miljoen kijkers (18 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar de Champions League in de NPO 3-jaren vrijwel altijd ver boven de miljoengrens scoorde, zitten de wedstrijden op Veronica vaak onder die grens. De wedstrijd van gisteren, met stervoetballer Cristiano Ronaldo, zat er wél boven.

Twee keer eerder dit jaar keken er meer dan een miljoen mensen naar Veronica, in beide gevallen was dat eind maart en in beide gevallen dankzij het Nederlands elftal. Engeland – Nederland was toen goed voor 1,6 miljoen kijkers en Portugal – Nederland voor 1,7 miljoen kijkers.

Dankzij het voetbal pakte Veronica zilver op prime time. Het goud was voor DNA Onbekend met 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1. Daarna wist Endeavour nog 928.000 kijkers (17 procent) te bekoren.

Het brons ging naar RTL 4. Love is in the Air noteerde 919.000 kijkers (15 procent). Vervolgens stortte de zender in met Opdienen of Afserveren (586.000 kijkers en 10 procent).

De vierde plek op prime time was voor SBS 6. Die zender scoorde met De wereld volgens 80-jarigen een voor die zender nette 620.000 kijkers (10 procent). Aansluitend deed Verzamelkoorts 520.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Zembla: 491.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCSIS: 445.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met The Blacklist: 187.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ouders uit de kast: 178.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met She’s out of my league: 137.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Daybreakers: 122.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (958.000), EenVandaag (946.000), Tijd voor MAX (847.000), RTL Boulevard (777.000), Editie NL (618.000), Met het mes op tafel (538.000) en Utopia (508.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (723.000), Hart van Nederland (638.000), de voetbalnabeschouwing (623.000) en Shownieuws (519.000) het meest in trek. RTL Late Night scoorde 441.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.987.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.217.000
03. DNA Onbekend (NPO1) 1.190.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.093.000
05. Real Madrid – Juventus (Vero) 1.024.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 958.000
07. EenVandaag (NPO1) 946.000
08. Endeavour (NPO1) 928.000
09. Love is in the air (RTL4) 919.000
10. Tijd voor MAX (NPO1) 847.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 777.000
12. Pauw (NPO1) 723.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 638.000
14. Voetbal CL NB (Vero) 623.000
15. De wereld volgens 80-jarigen (SBS6) 620.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.7%
2. RTL4 / 15.1%
3. Vero / 10.3%
4. SBS6 / 9.3%
5. NPO2 / 6.4%


6. NET5 / 5.1%
7. NPO3 / 2.9%
8. RTL8 / 2.6%
9. RTL7 / 2.4%
10. RTL5 / 1.5%


11. BBCFirst / 1.0%
12. TLC / 1.0%
13. Discov / 0.9%
14. Comedy / 0.9%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,0%
2. SBS Groep 25,4%
3. RTL Nederland 21,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen