Veronica wint prime time met Portugal – Nederland
De kijkcijfers van maandag 26 maart 2018 (SKO)
Veronica was maandagavond de meest bekeken tv-zender op prime time dankzij de oefeninterland Portugal – Nederland (0-3). Er keken 1,7 miljoen mensen (27 procent) naar het voetbal. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Toine van Peperstraten en de mannen van Oranje lieten Antoinette Hertsenberg achter zich. Zij moest met 1,4 miljoen kijkers (21 procent) genoegen nemen met zilver op prime time. Aansluitend trok Eindelijk Thuis 892.000 kijkers (14 procent).
RTL 4 was de nummer drie op prime time. Helemaal Het Einde kwam uit op 654.000 kijkers (10 procent), waarna The Good Doctor 610.000 kijkers (10 procent) noteerde.
SBS 6 wist RTL 4 om half tien te passeren met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met (644.000 kijkers en 10 procent), maar om half negen lukte dat niet met Zomer in Zeeland (516.000 kijkers en 8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Koken met Van Boven: 344.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 313.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dream School: 220.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Curvy Supermodel: 159.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Vice: 148.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Lovely Bones: 138.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (811.000), RTL Boulevard (801.000), Editie NL (755.000) en Utopia (504.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), Droomhuis Gezocht (820.000), Pauw (735.000), Hart van Nederland (716.000) en RTL Late Night (581.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 15 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.848.000 02. Portugal – Nederland (Vero) 1.703.000 03. Radar (NPO1) 1.410.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.197.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.171.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.0% 2. Vero / 15.5% 3. RTL4 / 14.6% 4. SBS6 / 8.8% 5. NPO2 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 28,8% 2. RTL Nederland 20,9% 3. SBS Groep 17,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV