RTL Group stijgt, RTL Nederland daalt: Sauvé legt uit

De winst van RTL Nederland is in 2017 met bijna 10 procent gedaald, terwijl moederbedrijf RTL Group de winst juist zag stijgen. Volgens Sven Sauvé, de directeur van RTL Nederland, is dat prima verklaarbaar. Ons medialandschap is een stuk progressiever dan dat van de andere landen waar RTL actief is, zegt hij in NRC. “De totale lineaire kijktijd daalt in Nederland harder dan in de ons omringende landen. Daardoor zijn de reclame-inkomsten ook harder gedaald dan in deze landen.

De lineaire kijktijd in Nederland is vorig jaar met drie procent gedaald tot 178 minuten per dag. “En het marktaandeel van RTL is afgenomen door de toenemende concurrentie, mede door meerdere kleinere zenders.

Daarnaast wordt er in Nederland steeds meer digitaal geadverteerd en die inkomsten gaan vaak niet naar traditionele lokale spelers als RTL of SBS. “Deels komt dat ten gunste van RTL, maar grotendeels van internationale spelers”, zegt hij, wijzend op onder meer Google en Facebook.

Tot slot is RTL veel geld kwijt aan Videoland, het lokale alternatief van Netflix. De RTL’s in andere landen werken volgens Sauvé níet aan zo’n dienst.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen