RTL 5 stort volledig in op mollige-modellen-maandag


De kijkcijfers van maandag 19 maart 2018 (SKO)

RTL 5 zakte maandagavond wel héél erg weg met zijn mollige-modellen-avond. De zender was niet de zevende, achtste of negende zender van de avond, ook niet de tiende of de elfde, maar de twáálfde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De kijkcijfers van RTL 5 waren gisteren zo slecht dat zelfs nichezenders Discovery Channel en BBC First Holland het beter deden. Waar de RTL-zender uitkwam op 1,4 procent marktaandeel, scoorden de nichezenders 1,8 en 1,5 procent.

Het ergste is nog dat Curvy Supermodel het meest bekeken RTL 5-programma van de avond was ook. Er keken 173.000 mensen (2,7 procent) naar. Het programma erna, Models in Cape Town, bleef steken op 92.000 kijkers (1,7 procent). De programma’s ervoor en erna kwamen niet verder dan 1 procent marktaandeel.

De meeste mensen kozen weer voor NPO 1. Radar scoorde 1,5 miljoen kijkers (23 procent) en Eindelijk Thuis had er daarna 1 miljoen (17 procent).

Het zilver op prime time was niet voor RTL 4, maar voor SBS 6. Die zender trok met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met 813.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand deed Zomer in Zeeland 560.000 kijkers (9 procent).

RTL 7 pakte brons: Voetbal Inside scoorde 763.000 kijkers (12 procent). Pas daarna volgt zusterzender RTL 4 met Helemaal Het Einde (710.000 kijkers en 11 procent) en The Good Doctor (715.000 kijkers en 12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met The Bourne Ultimatum: 539.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dream School: 342.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Koken met Van Boven: 338.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 252.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Curvy Supermodel: 173.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mrs. Doubtfire: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), DWDD (956.000), RTL Boulevard (843.000), Editie NL (734.000) en Binnenstebuiten (620.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (888.000), Memories (819.000), Hart van Nederland (728.000), Nieuwsuur (509.000) en Shownieuws (459.000) het meest in trek. Naar RTL Late Night keek weer geen hond: 366.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.196.000
02. Radar (NPO1) 1.526.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.387.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.246.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.063.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.053.000
07. Eindelijk Thuis (NPO1) 1.026.000
08. De wereld draait door (NPO1) 956.000
09. Pauw (NPO1) 888.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 843.000


11. Memories (NPO1) 819.000
12. Mr Frank Visser Hoe Is Het Nu Met (SBS6) 813.000
13. Voetbal Inside (RTL7) 763.000
14. Editie NL (RTL4) 734.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 728.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.6%
2. RTL4 / 14.8%
3. SBS6 / 9.9%
4. Vero / 6.6%
5. NPO2 / 6.3%


6. RTL7 / 6.0%
7. NET5 / 3.3%
8. NPO3 / 3.2%
9. RTL8 / 2.8%
10. Discov / 1.8%


11. BBCFirst / 1.5%
12. RTL5 / 1.4%
13. TLC / 1.2%
14. Comedy / 0.9%
15. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,1%
2. RTL Nederland 25,0%
3. SBS Groep 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen