NPO hekelt illegale YouTube-uploads, treedt niet op

Geplaatst op Tue 13 Mar 2018 om 15:30

Content van de NPO wordt massaal bekeken op YouTube. Soms wordt die er door de omroepen zelf op geplaatst, zoals bijvoorbeeld fragmenten uit Zondag Met Lubach, maar er zijn ook veel illegale uploaders, die er bijvoorbeeld hele afleveringen van De Luizenmoeder of Jinek op zetten. Daar verdienen zowel de illegale uploaders als YouTube aan. De omroepen kunnen de beelden gewoon offline laten halen, maar hebben een laks beleid hieromtrent, blijkt uit een artikel op Spreekbuis.nl.

De overkoepelende NPO wijst op de afzonderlijke omroepen zelf. “Natuurlijk jeuken onze handen als we zien dat onze programma’s zomaar op YouTube verschijnen. Het gaat immers om met belastinggeld gemaakte programma’s. Dat is natuurlijk onwenselijk. Wij vinden dan ook dat omroepen hier stevig zouden moeten optreden“, zegt een woordvoerder.

Wettelijk is het zo dat alleen rechthebbenden de handhaving van hun intellectuele eigendomsrechten kunnen afdwingen, benadrukt de NPO. “Dat zijn de omroepen en de producenten. Het verschilt per omroep echter nogal hoe intensief zij op die naleving inzetten.”

Een van de grote fusieomroepen, Avrotros, geeft eerlijk toe hier geen dagtaak van te maken. Volgens de omroep blijven illegale uploaders het toch steeds weer onder andere gebruikersnamen proberen. “Binnen de omroeporganisatie is er geen persoon die hier dagelijks mee bezig is.”

Ster-baas Frank Volmer wil de illegale content en inkomstenderving op YouTube zo snel mogelijk bestrijden. “Wij willen graag met Youtube de vertoonde programma’s en fragmenten van de publieke omroep verzilveren en verzilvering door derden bestrijden. Daarover zijn wij met alle betrokkenen in overleg.”

Het artikel ‘Publieke Omroep doet weinig tegen illegale Youtube-content’ kunt u lezen op Spreekbuis.nl.

Foto: YouTube








16 Reacties op “NPO hekelt illegale YouTube-uploads, treedt niet op”


  1. Sjaan

    Als je vroegtijd (voor uitzending of publicatie) je volledige afleveringen uploadt bij YouTube, kan je piracy heel gemakkelijk bestrijden ;-) Full auto.

  2. Klit Naaistra (wallenwerkster)

    Juist omdat het met belastinggeld gemaakt is, zouden de programma’s van NPO als Nederlands gemeengoed moeten worden beschouwd en dus copyrightvrij moeten zijn, in ieder geval binnen Nederland en voor alle Nederlanders.

    PS Ik heb nieuwe jaretellen.

  3. David

    Wat zijn het toch een kneuzen bij de NPO. Ze willen het uploaden ‘keihard gaan bestrijden’….

    Zet in hemelsnaam zelf de afleveringen op youtube na uitzending… Dan bestrijd je piraterij en verdien je er zelf aan.

    Maar nee, ze houden halsstarrig vast aan hun eigen, middelmatige platforms als NPO Start….

  4. Otto Groeneveld

    Lul niet man daar verdienen ze amper iets aan. Met 50.000 haal je nog niets op. Allemaal valse berichtgeving.

  5. Floris

    Per duizend views verdien je als contenteigenaar nog geen euro op Youtube. Daar kun je wellicht de koffiejufrouw van betalen, maar dus niet een uitzending zoals Pauw of Jinek met meer dan 40 medewerkers. Uiteraard wel leuk voor een uploader die illegaal die npo content in een handomdraai op Youtube zet.

    Begrijpelijk dat de boys achter Loekie de Leeuw en de npo dit niet zo tof vinden..

  6. Tim

    Hier zit MC toch wel een beetje fout,

    Met content wat niet door jezelf gemaakt is, kun je geen geld verdienen, hieronder vallen muziekvideo’s en audiofragmenten en televisieprogramma’s onder.

  7. Floris

    @Tim,
    Maar dat wordt wel gedaan momenteel. Er staan prerolls voor de illegale videos en dat gaat vervolgens naar de uploader. Er wordt dus geld verdiend met content van een ander.

  8. Tim

    oke, ik dacht altijd dat Google (het bedrijf waar Youtube onder valt), hier alert op is, ik weet wel dat mocht je een tvserie of muziekvideo uploaden die langer dan 30 seconden duurt, dit meestal voor problemen kan zorgen, met betrekking tot weergaves, en eventueel een blokkade op je account na meerdere waarschuwingen

  9. Mijn grote voorbeeld

    @David
    Ja goed idee om programma’s gemaakt van gemeenschapgeld door een buitenlands bedrijf te laten streamen en de reclameinkomsten daar terecht te laten komen!
    Veel beter inderdaad dan dat ze proberen de kosten voor een deel terug te verdienen via reclames op een eigen platform!

  10. Richard Otto

    Google/Youtube is daar niet zo alert op, aangezien zij ook profijt ervan hebben. Van de top10 best bekeken Youtube-video van 2017 waren er 3 van NPO. Gemiddeld gezien zijn de NPO uitzendingen van een veel hogere kwaliteit dan de rest van de Youtube-pulp en dat weet Google uiteraard ook. De (illegale) NPO content trekt publiek en is daarmee interessant voor de reclame-inkomsten voor de uploader, maar uiteraard ook voor Google. Dus uit commercieel oogpunt zal Google niet snel heel alert op zijn, zolang ze niet hard op een vingers worden getikt.

    Publieke omroepen kijken uit bereik oogpunt en hebben met commercie niets te maken. Er is voor hun dus geen groter trigger om hier hard aan de bel te trekken. Ondertussen ondergraven ze hiermee uiteraard wel hun eigen distributieplatformen, want waarom zouden kids nog naar NPO gaan als dezelfde content op Youtube te vinden is? Een interessante discussie in ieder geval…

  11. Max

    Pas geleden is alles van ik vertrek eraf gehaald! Op last van juridische aktie!

  12. Stan

    Klit Naaistra (wallenwerkster) : het is ook Nederlands gemeengoed, kortom: waar anderen geen geld aan moeten verdienen. Hoogstens de omroepen zelf, zodat wij allen met dat geld weer mooie nieuwe programma’s kunnen zien.

  13. tammer

    De NPO zou verplicht moeten worden om hun content op youtube te zetten.
    Het is al betaald met belastinggeld en niemand zit op klantonvriendelijke eigen registratie platformen te wachten.

  14. Peter

    Leo de Haas heeft zelf alle Blik op de Weg afleveringen op z’n Youtubekanaal gezet. Heerlijk kijken.

  15. Richard Otto

    @Tammer,
    Wanneer alle NPO content op Youtube wordt gezet (oftewel een open distributie) dan zullen de omroepen verder moeten bezuinigingen. De kabelaars gaan dan zeker geen 35 miljoen euro per jaar aan de NPO meer betalen. Tevens staan de STER-reclame inkomsten van 180 miljoen op het spel. De inkomsten zullen niet geheel wegvallen, maar er zal weinig van die 200 miljoen euro overblijven. Winnaar is Youtube die circa 45% van de reclame-inkomsten vangt, zonder dat ze daar productiekosten aan hebben. Alle NPO-content zonder reclame op Youtube uploaden gaat nooit lukken, want dan zou Youtube er als hostingpartij niets aan verdienen.

  16. joop

    Ik wil Lubach niet op TV zien, laat staan op YouTube. Ik ken genoeg walgelijke kwallen en Lubach hoef ik er echt niet bij.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.