NPO 1 blijft onder miljoen met verkiezingsdebat


De kijkcijfers van dinsdag 20 maart 2018 (SKO)

Het door Rob Trip gepresenteerde tv-programma Nederland Kiest: Het Debat, hét verkiezingsdebat op de avond voor de gemeenteraadsverkiezingen van vandaag, trok dinsdagavond 989.000 kijkers (16 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 was met het verkiezingsdebat niet de nummer één, maar de nummer twee op prime time. De commerciële concurrent RTL 4 trok meer bekijks met Married at First Sight en Beau Five Days Inside.

Die programma’s van RTL 4 trokken beide bijna 1,1 miljoen kijkers, goed voor 17 en 19 procent marktaandeel.

Het brons op prime time was voor NPO 2. Die zender trok met een nieuwe Hier Zijn De Van Rossems 814.000 kijkers (13 procent). Aansluitend deed De Monitor 456.000 kijkers (8 procent).

Verder deed vooral NPO 3 goede zaken: Vier Handen Op Een Buik noteerde 588.000 kijkers (9 procent), waarna Je Zal Het Maar Hebben 558.000 kijkers (9 procent) trok.

De SBS 6-dinsdag blijft slecht bekeken: Vet Fit kwam uit op 312.000 kijkers (5 procent), waarna De Perfecte Vraag 341.000 kijkers (6 procent) deed.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur VIPS: 418.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 372.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Transporter: 348.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De Perfecte Vraag: 341.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Sherlock Holmes: 331.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Raise Your Voice: 107.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (992.000), Editie NL (810.000), Zes Uur Nieuws (564.000) en Utopia (492.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Opsporing Verzocht (796.000), Pauw (724.000), Nieuwsuur (639.000), Hart van Nederland (595.000) en RTL Late Night (579.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.035.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.410.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.196.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.153.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.074.000


06. Married at first sight (RTL4) 1.058.000
07. Beau Five Days Inside (RTL4) 1.055.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.027.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 992.000
10. Nederland Kiest: Het Debat (NPO1) 989.000


11. Hier zijn de Van Rossems (NPO2) 814.000
12. Editie NL (RTL4) 810.000
13. Opsporing Verzocht (NPO1) 796.000
14. Pauw (NPO1) 724.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 639.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 18.5%
3. NPO2 / 8.0%
4. SBS6 / 7.0%
5. NPO3 / 5.1%


6. Vero / 4.5%
7. RTL7 / 4.5%
8. NET5 / 4.2%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL8 / 2.2%


11. Discov / 1.3%
12. N.geog / 1.0%
13. BBCFirst / 1.0%
14. RTLZ / 0.9%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. RTL Nederland 27,8%
3. SBS Groep 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen