NPO 1 blijft onder miljoen met verkiezingsdebat
De kijkcijfers van dinsdag 20 maart 2018 (SKO)
Het door Rob Trip gepresenteerde tv-programma Nederland Kiest: Het Debat, hét verkiezingsdebat op de avond voor de gemeenteraadsverkiezingen van vandaag, trok dinsdagavond 989.000 kijkers (16 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 was met het verkiezingsdebat niet de nummer één, maar de nummer twee op prime time. De commerciële concurrent RTL 4 trok meer bekijks met Married at First Sight en Beau Five Days Inside.
Die programma’s van RTL 4 trokken beide bijna 1,1 miljoen kijkers, goed voor 17 en 19 procent marktaandeel.
Het brons op prime time was voor NPO 2. Die zender trok met een nieuwe Hier Zijn De Van Rossems 814.000 kijkers (13 procent). Aansluitend deed De Monitor 456.000 kijkers (8 procent).
Verder deed vooral NPO 3 goede zaken: Vier Handen Op Een Buik noteerde 588.000 kijkers (9 procent), waarna Je Zal Het Maar Hebben 558.000 kijkers (9 procent) trok.
De SBS 6-dinsdag blijft slecht bekeken: Vet Fit kwam uit op 312.000 kijkers (5 procent), waarna De Perfecte Vraag 341.000 kijkers (6 procent) deed.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur VIPS: 418.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 372.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Transporter: 348.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De Perfecte Vraag: 341.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Sherlock Holmes: 331.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Raise Your Voice: 107.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (992.000), Editie NL (810.000), Zes Uur Nieuws (564.000) en Utopia (492.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Opsporing Verzocht (796.000), Pauw (724.000), Nieuwsuur (639.000), Hart van Nederland (595.000) en RTL Late Night (579.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.035.000 02. De wereld draait door (NPO1) 1.410.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.196.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.153.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.074.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.1% 2. RTL4 / 18.5% 3. NPO2 / 8.0% 4. SBS6 / 7.0% 5. NPO3 / 5.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,2% 2. RTL Nederland 27,8% 3. SBS Groep 16,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL