Nieuw VPRO-trio moet omroep minder NPO maken

De VPRO sprak onlangs zijn ambitie uit om in de toekomst veel minder afhankelijk van de NPO en zijn machtige baasjes te worden. De omroep wil de NPO voortaan slechts als één van zijn distributiekanalen zien; meer dan ooit gaat de focus op online. Die VPRO 2.0 gaat worden aangevoerd door een nieuwe driekoppige hoofdredactie. Naast Stan van Engelen treden per 1 juni Anouk Kamminga en Willem van Zeeland in dienst als hoofdredacteuren media bij de publieke omroep. 

De Hoofdredactie Media wordt verantwoordelijk voor alle programma’s van de VPRO, zowel voor radio, televisie als online. “Dit is een volgende stap in de ontwikkeling van de multimediale koers van de VPRO, waarmee de omroep zijn publiek nog beter via verschillende platforms wil gaan bereiken.”

Anouk Kamminga (45) heeft als Hoofd TV bij productiebedrijf CCCP veel ervaring met het begeleiden van jong talent. Haar komst betekent een stevige impuls voor de verdere verjonging van de VPRO, aldus de omroep.

Willem van Zeeland (47), nu Hoofd Internet & Innovatie bij NTR, werkte al eerder bij de VPRO. Als eindredacteur van muziekplatform 3voor12 maakte hij zich al sterk voor een multimediale organisatie die het publiek opzoekt en betrekt.

VPRO-directeur Lennart van der Meulen: “We hebben een sterk programmapakket met titels als Zondag met Lubach, Bureau Buitenland, 3voor12 en de VPRO reisseries. De opdracht van de nieuwe Hoofdredactie Media is om het VPRO-programmapakket de komende jaren te vernieuwen en uit te breiden. We richten ons op de verdere verjonging van de VPRO en gaan, nog nadrukkelijk dan nu, ons publiek opzoeken op de plekken en platforms waar het zich bevindt.”

Foto: VPRO, Merlijn Doomernik

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen