Nieuw VPRO-trio moet omroep minder NPO maken

Geplaatst op Tue 20 Mar 2018 om 8:59

De VPRO sprak onlangs zijn ambitie uit om in de toekomst veel minder afhankelijk van de NPO en zijn machtige baasjes te worden. De omroep wil de NPO voortaan slechts als één van zijn distributiekanalen zien; meer dan ooit gaat de focus op online. Die VPRO 2.0 gaat worden aangevoerd door een nieuwe driekoppige hoofdredactie. Naast Stan van Engelen treden per 1 juni Anouk Kamminga en Willem van Zeeland in dienst als hoofdredacteuren media bij de publieke omroep. 

De Hoofdredactie Media wordt verantwoordelijk voor alle programma’s van de VPRO, zowel voor radio, televisie als online. “Dit is een volgende stap in de ontwikkeling van de multimediale koers van de VPRO, waarmee de omroep zijn publiek nog beter via verschillende platforms wil gaan bereiken.”

Anouk Kamminga (45) heeft als Hoofd TV bij productiebedrijf CCCP veel ervaring met het begeleiden van jong talent. Haar komst betekent een stevige impuls voor de verdere verjonging van de VPRO, aldus de omroep.

Willem van Zeeland (47), nu Hoofd Internet & Innovatie bij NTR, werkte al eerder bij de VPRO. Als eindredacteur van muziekplatform 3voor12 maakte hij zich al sterk voor een multimediale organisatie die het publiek opzoekt en betrekt.

VPRO-directeur Lennart van der Meulen: “We hebben een sterk programmapakket met titels als Zondag met Lubach, Bureau Buitenland, 3voor12 en de VPRO reisseries. De opdracht van de nieuwe Hoofdredactie Media is om het VPRO-programmapakket de komende jaren te vernieuwen en uit te breiden. We richten ons op de verdere verjonging van de VPRO en gaan, nog nadrukkelijk dan nu, ons publiek opzoeken op de plekken en platforms waar het zich bevindt.”

Foto: VPRO, Merlijn Doomernik








11 Reacties op “Nieuw VPRO-trio moet omroep minder NPO maken”


  1. Wouter

    Ik blijf dit niet begrijpen. Een groepje 45+ers gaat iets verjongen.. waarom oh waarom zit daar niet iemand van 28 oid? Goede hoofdredactie vorm je niet met lange CV’s maar met goede mensen met visie, ideeen en een andere blik.

  2. Marianne

    Haha, lekker zuur weer. Laten we eerst maar het resultaat afwachten.

  3. L.

    Helemaal eens met Wouter! Onbegrijpelijk dat die 45 plussers willen ‘verjongen’. Begin dan met de hoofdredactie en laat er iemand in die weet wat er speelt onder ‘jongeren’. Weer typisch management-taal!

  4. Curryworst

    Vraag aan een jongere waar de afkorting VPRO voor staat en hij kijkt je verbaasd aan. Als ze überhaupt al ooit gehoord of iets gezien hebben van de VPRO.

  5. Misha

    @Curryworst, Zondag met Lubach is toch een vrij bekend VPRO programma.

  6. Inside_Hillywood

    Het spijt me maar VPRO = NPO, het is niet aan hun te bepalen of zij met mijn belastingcenten halve commerciële TV gaan maken… Ze gaan gewoon (oneerlijke) concurrentie aan met Vice.com. Omroepen moeten kiezen, belastinggeld of een commerciële insteek. Beiden kan gewoon niet meer in deze tijd.

    Het bevestigd gewoon, dat alle losse omroepen moeten worden opgeheven, met alle dubbele functies en gewoon 1 groot NPO, precies zoals de BBC.

  7. dynamische dennis

    Hahaha een omroep gaan verjongen met bijna vijftigers. Dat zegt wel iets over de leeftijd en belevingswereld van het niveau erboven.

  8. Ad

    Als de VPRO ‘afstand’ wil nemen van het publieke bestel (NPO), wees dan duidelijk en ga commercieel. Er zal ongetwijfeld een groep adverteerders zijn die VPRO-minded is of zich met een goede gift willen verbinden aan programma’s van de VPRO. Maar neem afstand van het belastinggeld waarmee nu de publieke omroep wordt gefinancierd.

  9. Freek

    Erg dynamisch ziet het trio er niet uit. Waarom moet de VPRO verjongen?
    Je kunt toch makers aantrekken die iets anders doen en durven.
    Geen vlog-rommel of de zoveelste ego-docu.

  10. Bart

    Misschien kunnen zij al dan niet op een ander platvorm dan televisie Villa Achterwerk ook weer op de kaart zetten. Het ooit zo sterke merk van de jeugdprogramma’s van de VPRO wat op het laatst op aandringen van Suzanne Kunzeler steeds meer moest worden ingekort en uiteindelijk verdween. Eeuwig zonde omdat dit blok en merk een van de grootste speerpunten was van de omroep. Ook hoop ik dat de VPRO weer wat meer gaat humoristische en satirische programma’s en series gaat maken. Op een paar programma’s na zie ik dat de laatste jaren veel te weinig terug bij de omroep. Een dagelijkse satirische/humoristische soap zou bijvoorbeeld een uitdaging van zijn. Door bijvoorbeeld geschreven door Wim T. Schippers of Martin van Waardenberg. Zoiets bestaat nog niet en zou het op bijvoorbeeld de late avond en de andere platvormen van de VPRO en NPO heel goed kunnen doen. Naast Zondag met Lubach misschien ook een tweede satirische nieuwsshow lanceren. Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen zien wat Henry van Loon, Stefan Keizers of Daniël Arends daar van maken.

  11. Japio

    @Inside_Hillywood VPRO is voor een deel maar NPO. De omroep heeft namelijk ook leden, zoals ik er 1 van ben. Al minstens 30 jaar, trouwens. De ‘jongeren’ worden bediend door de VARA-BNN en door de NTR. Ik vind het, gezien de omstandigheden dus best een goed idee. Ik zou zelfs pleiten voor een commerciële omroep zonder winstoogmerk.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.