Linda lost Wendy af: kijkcijfers RTL 4 schieten omhoog
De kijkcijfers van zondag 18 maart 2018 (SKO)
Wendy van Dijk en haar klappertjespistool zijn op de RTL 4-zondag weer ingeruild voor Linda de Mol en haar koffertjes en dat sorteert meteen effect: de kijkcijfers van 4 schieten omhoog. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar de Moordvrouw-finale genoegen moest nemen met 1,2 miljoen kijkers (16 procent), begon Postcode Loterij Miljoenenjacht gisteren met een torenhoge 2,2 miljoen kijkers (30 procent). En dat tegenover de special van De Luizenmoeder.
De allerlaatste aflevering van De Luizenmoeder, met daarin onder meer bloopers, kwam uit op 2,6 miljoen kijkers (32 procent). Dat betekent dat Juf Ank en Linda de Mol nagenoeg tweederde van alle kijkers op prime time verdeelden.
NPO 1 delfde het onderspit. Die kwam om half negen niet verder dan 625.000 kijkers (8 procent) voor De Reünie, dat sinds de komst van het nieuwe presentatietrio (Anita Witzier, Ajouad El Miloudi en Jan Kooijman) de liefde van de kijker verloren lijkt te hebben.
Gedurende de tweede helft van prime time nam RTL 4 het winnaarsstokje over van NPO 3: Soof noteerde 1,2 miljoen kijkers (19 procent). Vlak na De Luizenmoeder zakte NPO 3 in tot 671.000 kijkers (10 procent) vanwege Smeris, maar trok daarna weer aan met Zondag Met Lubach: daar keken 923.000 mensen (15 procent) naar.
NPO 1 scoorde in de tweede helft van prime time een magere 753.000 kijkers (12 procent) met Als Je Alles Hebt Gehad van Paul de Leeuw en Marc-Marie Huijbregts.
De vierde plek op prime time was voor NPO 2. Die zender zette met Over De Rug Van De Andes 646.000 kijkers (8 procent) neer.
Ondanks het geweld aan de andere kant, hield SBS 6 zich nog redelijk staande met een voor die zender redelijk 558.000 kijkers (9 procent) voor Stelletje Pottenbakkers. Een vetpot is het echter niet. Daaraan voorafgaand deed Jullie Huis Onze Regels 414.000 kijkers (6 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 471.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pan: 263.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 208.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Gullivers Travels: 168.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 96.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (938.000), Half Acht Nieuws (820.000), vtwonen (638.000) en RTL Boulevard (492.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Voetbal (708.000), Hart van Nederland (679.000), CMC (508.000), Shownieuws (491.000) en Jeuk (474.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Update 9.48 uur: de vooravond- en late-avond-cijfers én de top 15 zijn aangepast. Per abuis werden cijfers van vorige week gemeld.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.627.000 02. De Luizenmoeder (NPO3) 2.577.000 03. Miljoenenjacht (RTL4) 2.192.000 04. Journaal 20:00 (NPO1) 2.158.000 05. Soof (RTL4) 1.160.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.7% 2. RTL4 / 18.5% 3. NPO3 / 10.1% 4. SBS6 / 8.6% 5. NPO2 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,2% 2. RTL Nederland 24,6% 3. SBS Groep 17,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL