John de Mol neemt persbureau ANP over

John de Mol breidt zijn Talpa-imperium verder uit. Hij neemt het persbureau ANP over van Vereniging Veronica, die sinds 2010 de eigenaar was. Dat hebben de betrokken partijen laten weten. De Mol denkt dat ANP van grote waarde is ‘voor alle mediabedrijven in Nederland en daarmee voor het journalistieke landschap’. “Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt“, laat de steenrijke mediatycoon weten.

Met de acquisitie van het ANP voegt De Mol daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe, zegt hij. “Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.

Met de verkoop komt er voor de Vereniging Veronica een eind aan haar betrokkenheid bij het ANP. Yoeri Albrecht, voorzitter van Vereniging Veronica, is uiterst tevreden met de ontwikkelingen binnen het bedrijf en hoe het ANP de rol van nieuws, in een zeer veranderend nieuwslandschap, heeft weten te behouden en versterken.

Albrecht is trots op de rol die Veronica de afgelopen jaren in dat proces heeft kunnen spelen. “Het ANP is van groot belang voor de Nederlandse journalistiek en is een efficiënte nieuwsmaker die mediabedrijven voorziet van kwalitatief, feitelijk juist nieuws. Dat is voor de klanten van economisch belang en voor de samenleving als geheel levert het ANP een bijdrage aan de pluriformiteit van de pers. Veronica is blij dat de nieuwe eigenaar dit geheel onderschrijft.

Volgens Yoeri Albrecht zal het ANP niet veranderen. “Het ANP heeft meerdere eigenaren gehad in zijn 84 jarig bestaan. Eerst was het bedrijf in handen van de uitgevers, vervolgens eigendom van private equity en de afgelopen acht jaar was Veronica de eigenaar.”

Veronica heeft bewust het ANP uit de private equity hoek losgemaakt om het voortbestaan te waarborgen. Met al die wisselingen is de essentie van het ANP niet veranderd. Dat zal ook nu niet gebeuren. Het ANP heeft laten zien dat het goed kan opereren bij wisselende eigenaren en bij de verkoop is de onafhankelijkheid van het persbureau geborgd door het verankeren van het redactiestatuut en het respecteren van de redactieraad.

Volgens de directie van het ANP, ceo Martijn Bennis en hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen, is de positie van ANP goed geborgd. “Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk. Uiteraard passen we ons aan de markt aan. Zo is in de afgelopen jaren geïnvesteerd in foto, video en in de ontwikkeling van de agenda. Er zijn nieuwslijnen toegevoegd zoals BuzzE (entertainment), BuzzT (technologie) en Royalty.”

Met Talpa Network als aandeelhouder kunnen we onze investeringsagenda goed uitvoeren en een nog rijker aanbod op het gebied van nieuwsproductie en-distributie gaan aanbieden. Hiermee kunnen we ook in de toekomst de kwaliteitspers in Nederland optimaal bedienen. Ook ten aanzien van de zakelijke dienstverlening verwachten wij toegevoegde waarde vanuit Talpa Network.

De ondernemingsraad en redactieraad van het ANP staan volledig achter de overname.

Foto: ANP

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen