Gratis dagblad Metro vreest niet voor ondergang

Geplaatst op Fri 09 Mar 2018 om 15:30

Tien jaar geleden waren het de hoogtijdagen van de gratis dagbladen in ons land: de treinreiziger kon kiezen uit zowel Spits, Metro, De Pers als Dag. En nu is alleen de Metro er nog. Vreest dat dagblad ook voor zijn ondergang nu de treinreiziger steeds liever gewoon naar NU.nl surft? Uitgever Mediahuis meldde vorig week bij de presentatie van zijn jaarcijfers dat Metro ‘een moeilijk jaar achter de rug’ heeft, maar toch vreest hoofdredacteur Arjan Paans niet dat de ondergang nabij is.

Paans wijst erop dat maandelijks nog altijd 5,2 miljoen mensen de Metro lezen. “In het openbaar vervoer zie ik nauwelijks andere kranten. OV-reizigers, onze belangrijkste doelgroep, gunnen hun smartphones graag even rust en lezen de krant.”

Toch geeft hij toe dat het ‘een ingewikkelde tijd’ is, vanwege de teruglopende advertentieinkomsten. “Metro is de afgelopen jaren extra geraakt omdat we er volledig van afhankelijk zijn.”

Nu mikt Metro meer en meer op ‘branded content’, gesponsorde artikelen. “Het verschil met andere dagbladen is dat onze advertentieverkoopafdeling bij ons op de vloer zit. We hebben een branded content-manager op de redactie, die direct schakelt met verkoop en meegaat naar verkoopgesprekken.”

Ondertussen gaat ook Metro mee met de tijd. “We investeren in onze digitale activiteiten. Onze nieuwe site is ontwikkeld voor de smartphone. Hij is sneller en je kunt eindeloos scrollen zoals op Instagram en Facebook.”

Gaat Metro straks volledig over op online? “Misschien worden we ooit wel helemaal digitaal. Maar bij jongere doelgroep merk ik wel nog een liefde voor papier, vooral als ze thuis zijn opgegroeid met een krant.

Een groot interview met Arjan Spaans kunt u lezen op de website van NRC.

Foto: BNNVARA








17 Reacties op “Gratis dagblad Metro vreest niet voor ondergang”


  1. Hans LaBouche

    Ik zie helaas nauwelijks nog krantjes in de trein.

  2. BEUK DE BOOM

    5,2 miljoen Metro-lezers? Waar is dat cijfer op gebaseerd, want dat EEN DERDE van alle Nederlanders de Metro leest, lijkt me behoorlijk naar boven afgerond.

    De Metro wordt meer en meer een 100% reclamekrant. Een paar actuele nieuwsberichtjes, en verder alleen maar gesponsorde content. Dat heeft niets met objectieve journalistiek te maken.

    Ik geef de Metro nog drie jaar. Dan gaat de stekker eruit.

  3. Baron Van Boetzelaere

    Ik zit dagelijks in de trein en slechts een enkele keer per week ligt er een verdwaalde Metro in het bagagerek.
    Dat was in het verleden wel anders.
    Dus waar die 5,2 miljoen op gebaseerd is is mij een raadsel.
    En enige inhoud heeft het niet. Behalve de branded content wordt de rest opgevuld met human interest nonsens.

  4. gnoj ed alegna

    Alleen de stripjes waren lezenswaardig. Maar Snippers en Beestjes zijn wegbezuinigd.
    5,2 miljoen lezers? Er zit een verschil tussen vluchtig doorbladeren en lezen. Dat eerste gebeurd bij Metro en dat laatste bij echte kranten. Alles van de voormalige TMG-groep valt buiten dat laatste overigens

  5. Wijskijker

    Lees toch liever een echte krant.
    Zoals iets van TMG. Geef mij maar de wakkere krant van Nederland.

  6. gtstfites

    gigi raveli moet terug in Gtst !!

  7. Vlaamse Belg

    Die zuinige Hollanders! Zelfs een gratis krant is niet goed genoeg!

  8. gtstfites

    bek dicht zaad Belf

  9. gtstfites

    nep Nederlander !!

  10. Stan

    Iedereen staart in de trein naar een smartphone, waar je ontelbaar meer informatie en entertainment kan vinden dan in dit blaadje. Het scheelt in elk geval een hoop papieren rotzooi overal.

  11. David

    De Baron begrijpt het….
    Paar jaar geleden struikelde je over die metro’s in metro en trein.
    Dat is allang voorbij.
    Je kunt het ook zien aan de krantenbakken die vaak nog halfvol liggen…

  12. Britt Scholte Lover

    @gtstfites Gigi zit voorgoed in het buitenland met haar rijke vriendje die zien we niet meer terug doos!

  13. Hans van der Togt lover

    Rad van Fortuin met Hans en Leontien terug op de buis!

  14. Uit Het Vak

    Gaat niet
    HANS IS DOOD

  15. Bart

    Gratis kranten zijn altijd goed en vinden gretig aftrek.
    Ik kan het weten want sinds ik werkloos ben, zit ik bij diverse supermarkten voor de deur de gratis daklozenkrant uit te delen.

  16. Meneer van Beheer

    Hun nieuwe website is zo kloten ingericht dat het helemaal niet fijn meer is om te lezen of te zien wat erin staat op de home-pagina.

  17. critikast

    Ze graven hun eigen graf. Op de kleine stations ligt het krantje al niet meer. Adverteerders worden rijkelijk beloond met gratis redactionele artikelen en het journalistieke gehalte keldert met de week . Iedereen zit in de trein lekker op zijn of haar telefoon nieuws te lezen. Stop ermee Metro, nu het nog niet te laat is !

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.