Finale Wie is de Mol 18 op een na meest bekeken ooit
De kijkcijfers van zaterdag 10 maart 2018 (SKO)
De grote finale van het achttiende Wie is de Mol-seizoen, waarin Jan Versteegh zich bekendmaakte als de saboteur, trok zaterdagavond ruim 3,2 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee scoorde het programma ruim 43 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op een na meest bekeken aflevering van Wie is de Mol ooit. Alleen de slotuitzending van het vijftiende seizoen was met een score van 3,4 miljoen kijkers nóg meer in trek.
Ruim 1,7 miljoen mensen (28 procent) bleven na afloop hangen op NPO 1. Toen begon het programma Ik Vertrek.
RTL 4 bood met Weet Ik Veel het meest bekeken alternatief. De Linda de Mol-show kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (17 procent). De TV Kantine ervoor trok 738.000 kijkers (11 procent) en Wie Ben Ik erna 828.000 kijkers (16 procent).
Het brons was voor NPO 3 dankzij het schaatsen. De 5 kilometer dames op het WK Allround wist 883.000 kijkers (12 procent) te boeien.
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time een plek in de top 25.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Victoria: 357.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Harry Potter Deathly Hallows 2: 356.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dr. Bull: 219.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 205.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Fugitive: 170.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 139.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 106.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), WK Schaatsen Allround (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (795.000), RTL Boulevard (574.000) en Jeugdjournaal Avond (518.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Wie Ben Ik (828.000), Studio Sport (706.000), Hart van Nederland (430.000) en OS Paralympics Openingsceremonie (374.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 3.227.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.803.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.778.000 04. Ik Vertrek (NPO1) 1.746.000 05. Schaatsen WK Allround (NPO1) 1.441.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 32.8% 2. RTL4 / 14.2% 3. NPO3 / 9.5% 4. SBS6 / 6.1% 5. NPO2 / 5.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 47,6% 2. RTL Nederland 19,8% 3. SBS Groep 12,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater, Avrotros