Tv-kijker laat Wendy van Dijk links liggen


De kijkcijfers van donderdag 22 februari 2018 (SKO)

De tv-show RTL Gezondheidstest van Wendy van Dijk en Ruben Nicolai weet de kijker niet aan te spreken. Na 848.000 kijkers voor de eerste en 666.000 kijkers voor de tweede aflevering, kwam aflevering drie donderdagavond uit op 658.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van Dijk is na Linda de Mol de grootste ster van RTL 4, maar weet toch maar 10 procent van alle kijkers om half negen te bekoren. Dat is een teleurstellende score voor die zender.

Het meest bekeken alternatief was Studio Sportwinter met 1,8 miljoen kijkers op NPO 1. Dat programma scoorde 28 procent van alle kijkers om half negen, dus er was nog 72 procent te verdelen.

Daarvan koos ruim 10 procent dus voor RTL 4 en bijna 10 procent voor NPO 3. Die trok met Keuringsdienst van Waarde 612.000 kijkers. SBS 6 volgt vlak daarna met Gestalkt, dat 595.000 kijkers (9 procent) scoorde.

De winnaars om half tien waren Bed en Breakfast met 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, Beste Kijkers met 663.000 kijkers (12 procent) op RTL 4 en Undercover in Nederland met 589.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 476.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 451.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Atalanta – Dortmund: 375.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Brandpunt+: 256.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Criminal Minds: 252.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Braveheart: 211.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,7 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (749.000), Binnenstebuiten (629.000), EenVandaag (623.000) en Editie NL (572.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Noodcentrale (825.000), Jinek (742.000) en Hart van Nederland (639.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 464.000 kijkers geen plek in de top 25.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.151.000
02. Studio Sportwinter (NPO1) 1.758.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.690.000
04. Bed en Breakfast (NPO1) 1.418.000
05. Pyeongchang Vandaag (NPO1) 1.238.000


06. Shorttrack OS (NPO1) 1.225.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.119.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.042.000
09. De Noodcentrale (NPO1) 825.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 749.000


11. Jinek (NPO1) 742.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 682.000
13. Beste Kijkers (RTL4) 663.000
14. RTL Gezondheidstest (RTL4) 658.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 639.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.1%
2. RTL4 / 13.5%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 6.9%
5. RTL7 / 4.9%


6. RTL8 / 4.5%
7. NPO3 / 4.4%
8. NET5 / 3.6%
9. RTL5 / 3.5%
10. Vero / 2.7%


11. Discov / 1.4%
12. SBS9 / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. BBCFirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,4%
2. RTL Nederland 26,4%
3. SBS Groep 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen