Raad voor Cultuur luidt noodklok: ‘Focus op NLZIET’

Geplaatst op Sat 17 Feb 2018 om 10:30

De Raad voor Cultuur, het belangrijkste adviesorgaan van de Nederlandse regering op cultuurgebied, luidt de noodklok. NPO, RTL en SBS moeten volgens het orgaan snel de focus op hun gezamenlijke videodienst NLZIET leggen om het hoofd te kunnen bieden aan giganten als Netflix en YouTube. “Pas daar desnoods de Mediawet voor aan, zo luidt het advies van een bezorgde Raad voor Cultuur in een rapport dat volgende week wordt gepresenteerd“, zo onthult het AD dit weekend.

De NPO krijgt volgens de raad te weinig ruimte om van NLZIET een succes te maken. En dat terwijl het vijf voor twaalf is, aldus het adviesorgaan. “Het overheidsbeleid en de wetgeving van nu zijn geënt op een medialandschap van enkele jaren terug”, aldus de RvC.

Het huidige beleid is volgens het orgaan veel te ouderwets. “Daardoor kan er onvoldoende adequaat en snel ingespeeld worden op de transformatie die de mediasector nu doormaakt en komen publieke waarden onder druk.

De publieke én commerciële omroepen moeten ‘uitkijken en ingrijpen voor het te laat is’. Focussen op de eigen platforms NPO Start, RTL XL en KIJK is ‘niet meer houdbaar’.

Bij NLZIET kan men de programma’s van zowel NPO, RTL als SBS zien. De opbrengst wordt verdeeld aan de hand van het aantal kijkminuten. Toch focussen de omroepen zich niet op dit platform, doordat ze ‘te navelstaarderig’ opereren, aldus de RvC.

Toch wijst de RvC ook op de overheid. Die verbiedt de NPO om NLZIET te promoten, omdat ze daarmee indirect ook reclame maakt voor commerciële zenders. “Het opheffen van deze beperking maakt succes veel waarschijnlijker.

Het artikel ‘NPO en commerciële zenders moeten samenwerken voor het te laat is’ kunt u lezen op de AD-site.

Foto: NLZIET








9 Reacties op “Raad voor Cultuur luidt noodklok: ‘Focus op NLZIET’”


  1. Otto Groeneveld

    Hahaha de gemanipuleerde kijkcijfers zou toch iets anders moeten zeggen? Gaat prima gillen ze allemaal bij tv. Zowel publiek als die achterlijke commercielen zijn iedere vorm van realiteit met mensen en samenleving verloren. Er zit niemand maar dan ook werkelijk niemand meer te wachten op tv zenders. Snel ontdekt bij die duurbetaalde raad.

  2. Gerard

    Omroepen zijn te kortzichtig en het is daarom de vraag of zij nu zien dat dit de enige manier is om te overleven.

  3. PIETER

    tv is springlevend , we worden gewoon gek gemaakt door belang hebbende
    maar iedereen loopt achter een hype aan, en over een paar jaar is er weer iets nieuws bel tv bijvoorbeeld of betalen per minuut , net zoals de telefoon
    je krijgt dan een tv meter in de gangkast je start tarief is 10 euro per maand

    maat gewoon tv kijken zal altijd bestaan
    alleen als alles onder de 300.000 kijkers zakt op primetine, ja dan ik kijken echt voorbij op de ouderwedse manier

  4. Knip

    TV is springlevend. Maar kijken via kabel tv-stations of lineaire kanalen loopt wel wat terug. Zelf heb ik een internet-only abonnement en kijk ik veel on demand. Soms kijk ik ook nog naar de televisiestations, daar heb ik Knippr voor (10,95).

  5. Babbelar

    Het is een keiharde spiraal naar beneden. Er kijken minder mensen, dus minder inkomsten uit advertenties, dus minder budget, dus nog moeilijker om te concurreren met Netflix etc. Dat mensen hun tv-scherm nog gebruiken, ja, sure. Maar dat is wat het is: een scherm, waar we on demand naar gaan kijken. En alleen actualiteiten -zie OS nu- blijven op tv. Maar de tijd dat de NOS daarop mee kon bieden ligt ook bijna achter ons. En terecht. Dat we meer geld aan de publieke omroep spenderen dan aan de marine -om maar een dwarsstraat te noemen- is een gotspe. En het pleidooi voor NLZiet lijkt me een vreemde: een platform met staatssteun dat concurreert met commerciele bedrijven. Daar gaat Brussel een stokje voor steken.

  6. Peter

    Volgens mij ben je aan het babbelen ;)
    Dat nlziet-platform is een gezamenlijke actie van publieke en commerciele omroepen. Dus brussel kan daar niet zomaar een stokje voor steken, mits zij niet bezigen met oneerlijke concurrentie. Da’s volgens mij niet het geval hier. Of in ieder geval niet meer dan er door de publieke omroepen nu al tv wordt gedaan.

  7. Hans de Vries

    Goed punt van die Raad waar ik nog nooit van gehoord heb. Die omroepen moeten concurreren op inhoud en niet op zenders. Zeker in een tijd dat steeds meer op online platformen zoals Youtube en Netflix zitten.

  8. tammer

    Bij nlziet moet je eerst een waslijst aan persoonlijke gegevens verstrekken, op youtube kun je direct kijken.
    Idioot om te denken dat je zo de concurrentie kunt winnen.

  9. Ben Profijt

    De zenders moeten gewoon alle huidige en oudere series, zelf geproduceerd én aangekocht, aanbieden op NL Ziet.
    Daarmee krijg je een mooi pakket wat de kijker interessant kan vinden…

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.