Raad voor Cultuur luidt noodklok: ‘Focus op NLZIET’

De Raad voor Cultuur, het belangrijkste adviesorgaan van de Nederlandse regering op cultuurgebied, luidt de noodklok. NPO, RTL en SBS moeten volgens het orgaan snel de focus op hun gezamenlijke videodienst NLZIET leggen om het hoofd te kunnen bieden aan giganten als Netflix en YouTube. “Pas daar desnoods de Mediawet voor aan, zo luidt het advies van een bezorgde Raad voor Cultuur in een rapport dat volgende week wordt gepresenteerd“, zo onthult het AD dit weekend.

De NPO krijgt volgens de raad te weinig ruimte om van NLZIET een succes te maken. En dat terwijl het vijf voor twaalf is, aldus het adviesorgaan. “Het overheidsbeleid en de wetgeving van nu zijn geënt op een medialandschap van enkele jaren terug”, aldus de RvC.

Het huidige beleid is volgens het orgaan veel te ouderwets. “Daardoor kan er onvoldoende adequaat en snel ingespeeld worden op de transformatie die de mediasector nu doormaakt en komen publieke waarden onder druk.

De publieke én commerciële omroepen moeten ‘uitkijken en ingrijpen voor het te laat is’. Focussen op de eigen platforms NPO Start, RTL XL en KIJK is ‘niet meer houdbaar’.

Bij NLZIET kan men de programma’s van zowel NPO, RTL als SBS zien. De opbrengst wordt verdeeld aan de hand van het aantal kijkminuten. Toch focussen de omroepen zich niet op dit platform, doordat ze ’te navelstaarderig’ opereren, aldus de RvC.

Toch wijst de RvC ook op de overheid. Die verbiedt de NPO om NLZIET te promoten, omdat ze daarmee indirect ook reclame maakt voor commerciële zenders. “Het opheffen van deze beperking maakt succes veel waarschijnlijker.

Het artikel ‘NPO en commerciële zenders moeten samenwerken voor het te laat is’ kunt u lezen op de AD-site.

Foto: NLZIET

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen